جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سعید بهمنی

حوزه/ عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با تاکید بر این نکته که وجود برخی ناهنجاری ها در جامعه به معنای فروپاشی اجتماعی نیست، تصریح کرد: ما در تحلیل شرایط جامعه در کنار برخی ضعف ها نباید از نقاط قوت و ظرفیت های خوب جامعه غافل شویم.

حجت الاسلام و المسلمین سعید بهمنی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که جامعه انسانی یک جامعه فاعل مختار است؛ لذا همواره در معرض تغییر و تحول قرار دارد، اظهار داشت: بر اساس آیه شریفه "ان الله لایغیر ما بقوم حتى یغیروا ما بانفسهم"، اساساً انسان توانایی این را دارد که سرنوشت خود را تغییر بدهد و البته این تغییر الزاماً همیشه متعالی و رشید نیست، به این معنا که گاهی رشید است و گاهی رو به سقوط است، بلکه مهم آن است که همه این ها با اختیار خود انسان صورت می گیرد.

وی افزود: در واقع ما در جامعه انسانی با یک پدیده ثابت و لایتغیر مواجه نیستیم بلکه همان طور که جبهه مومنان و در سطح وسیعی جبهه الهیون می کوشند که جامعه بشری را به سمت اهداف الهی پیش ببرند، دیگرانی هم هستند که کوشش می کنند تا انسان را به سمت اهداف غیر الهی سوق بدهند.

زمینه های رشد یا تباهی در وجود انسان وجود دارد

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور گفت: در این بین، همچنان که الهیون و مومنان در درون خود زمینه هایی دارند برای رشد و پیشبرد انسان به قرب الهی همچون بحث فطرت که در تعبیر عمومی به آن وجدان می گویند، در آن سوی قضیه نیز زمینه هایی مبنی بر سقوط وجود دارد یعنی مثل نفس اماره ، کسانی که در صدد هستند تا بشر را به سمت سقوط و انحطاط ببرند، دانسته یا نادانسته، خودشان هم در راستای اهدافشان زمینه هایی دارند.

وی خاطرنشان کرد: از این رو متوجه می شویم که تحول در انسان به خودی خود هم به سمت قرب الی الله یک امر طبیعی است و هم زمانی که آدمی دچار انحطاط و سقوط می شود و لذا اساس تحول امر غیرطبیعی نیست ، ضمن آن که مردم جامعه ما نیز از دیگر مردم جوامع دیگر مستثنی نیستند.

معنای آیه 11 سوره رعد و کشاکش بین دو جبهه

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین بیان داشت: بر اساس آیه 11 سوره مبارکه رعد ، اختیار سرنوشت انسان به اذن و خواست الهی با خود اوست و مشیت خدا چنین تعلق گرفته که انسان مجبور به آزادی است؛ در این مسیر نیروهای الهی کوشش می کنند بر جامعه انسانی اثر گذاشته و آن را به سمت رشد ببرند و در مقابل رقبای مومنان می کوشند که انسان را به انحطاط و تباهی بکشانند.

وی افزود: در کشاکش میان مومنان و جبهه رقیب ، گاهی این ها پیروز هستند و گاهی نیز آنها و این حرکت در طول تاریخ از زمان آفرینش تا به امروز وجود داشته است ، به گونه ای که هر کدام بیشتر کوشیده ، بیشتر بهره گرفته است و لذا این طور نبوده که باب یکی از آن ها از سوی خدای متعال تکویناً بسته شده باشد، بنابر این هر کس جهاد و کوشش بیشتر داشته باشد موفق تر هم است.

سنت ها و وعده های الهی؛ یاری گر جبهه مومنان

حجت الاسلام و المسلمین بهمنی همچنین گفت: البته ناگفته نماند که مومنان و جامعه و نظام اسلامی از ظرفیت هایی برخوردار است که چه بسا جبهه غیرمومنان از آن برخوردار نیست و آن سنت ها و وعده های الهی می باشد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر لزوماً این طور نیست که اگر علائم انحطاط در جامعه دیده شد، سقوط قطعی باشد.

وی افزود: طبیعی است که جبهه استکبار جهانی و نظام سلطه علیه جامعه و نظام اسلامی ما می کوشند که زمینه سقوط و انحطاط ما را فراهم کنند و چه بسا در این خصوص علائمی هم در گوشه و کنار بروز پیدا کند ، ضمن آن که معمولاً جبهه مقابل ما این گونه علائم و نمادها را در راستای اهداف تخریب گرانه خود بزرگنمایی می کند.

تلاش برای حل مسایل در کنار واقع نگری و اُمیدبخشی

وی تصریح کرد: آنچه در این بین مهم است این که جبهه مجاهدانِ مومن بدون این که این پدیده را نادیده بگیرد و ساده انگاری نمایند، باید اندازه واقعی مسایل و عوامل و زمینه های آن ها را بشناسد و با تکیه بر ظرفیت های بسیار اُمیدبخش خود و تجارب تاریخی و سنت های الهی بکوشند که این عارضه را به طور کلی از میان بردارند، یا این که به قدری که نگرانی ها رفع شود، آن ها را کاهش دهند که البته این امر، شدنی است.

نباید بر طبل فروپاشی جامعه کوبید!

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین گفت: از این حیث بنده معتقدم که بر طبل فروپاشی کوبیدن و فراموش کردن زمینه ها و ظرفیت ها از طرف هر کس که باشد، کار ناتمام و خامی است.

وی افزود: طرح برخی مسایل از سوی عده ای مبنی بر این که ما دچار فروپاشی اجتماعی در کشور شده ایم، گرچه شاید از سوی برخی مومنان از سر دردمندی و دلسوزی و از باب هشدار باشد، اما این افراد نیز باید توجه داشته باشند وقتی چنین چیزی را روایت می کنند بدانند که این می تواند مصداق تشییع فاحشه باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: در واقع برای این که این دردمندی و هشدار دلسوزانه ی خود را کامل کنند، حتماً باید به مخاطب توانایی و عواملی که باعث شده جبهه رقیب این همه منابع را صرف آن کند را متذکر شوند و بدانند که جبهه خودی و جبهه مومنان چه بلایی بر سر جبهه مقابل آورده که کفار و منافقین و مشرکان عالم در این حجم علیه نظام اسلامی برانگیخته شده اند.

اگر ظرفیت ها و راه حل ها را نگوییم، دچار سیاه نمایی شده ایم

وی همچنین گفت: علاوه بر این ، باید ظرفیت ها و راه حل و اُمیدها را در جامعه یادآور شوند و به هیچ وجه به بهانه تبیین مسایل از این مقدمه و آن موخره غافل نشوند و گرنه عملاً به سیاه نمایی پرداخته اند؛ به بیان دیگر ، هر جا دردی بیان می کنند همان جا باید درمان را درج کنند و گرنه گفتار ابتری دارند و بهتر است لب فرو ببندند تا زمانی که راه حلی را به جامعه ارایه کنند.

حجت الاسلام و المسلمین بهمنی افزود: کاملاً طبیعی است که جبهه دشمن بر طبل فروپاشی در جامعه ما می کوبد، اما باید رفتار و گفتار برخی دوستان را از دشمن تفکیک کرد؛ چرا که این دوستان دلسوز در مقام درمان گری هر چند ناقص و ناتمام عمل می کنند و به خصوص در روزهای کنونی به جهت شرایط خاص جامعه، طرح این مباحث در میان فرهیختگان و اعضای هیئت علمی خیلی زیاد مطرح می شود.

نباید در کنار ناهنجاری ها، از نیمه پر لیوان غافل شویم

وی اظهار داشت: وقتی عده ای بحث فروپاشی اجتماعی در ایران را مطرح کرده و در این باره گزارش می دهند، باید متوجه باشند که این فروپاشی یعنی ناهنجاری هایی که در تعارض با جامعه ایمانی است؛ یعنی گناه و بزه هایی که اگر این ها را بازنشر بدهیم، بدون این که زمینه های ایجابی و یا ظرفیت های رفع این ناهنجاری ها را بیان کنیم، لطف و فایده ای ندارد.

وی با بیان این که در کنار ناهنجاری ها ، بسیاری از هنجارها نیز وجود دارند که باید به آن ها اشاره کرد، گفت: فرضاً اگر در خیابان دو نفر حرکت های نادرست و هنجارشکنانه ای دارند اما در مقابل بسیاری از افراد جامعه هم نجیب و درست هستند و لذا سوال این است که چرا ما باید با دشمن هم صدا شده و صرفاً نامطلوب ها و بدی ها را انعکاس بدهیم.

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در خاتمه سخنان خود بیان داشت: حرف بنده در یک کلام این است که رصد و پایش ما باید کامل باشد که این مساله هم شامل بحث های رسانه ای می شود و هم از حیث درمانگری و مطالعاتی که بتواند راه حل ها را پیدا نموده و آن ها را برای حل مشکلات اعمال کند.

گفتگو از:‌سید محمد مهدی موسوی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha