شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
پژمانفر

حوزه/ عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ضمن انتقاد به دستگاه قضایی کشور، گفت: دستگاه قضایی باید صراحتا بگوید چرا با مفسدین فی الارض برخوردی نمی شود و سایر دستگاه های اجرایی نیز باید نسبت به مسائل اقتصادی روز پاسخگو باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین نصر الله پژمانفر، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار به تلاش های صورت گرفته در راستای تصویب نظام جامع رسانه در مجلس شورای ملی اشاره و اظهار کرد: نظام جامع رسانه خطراتی که امروز متوجه خبرنگاران است را مدیریت کرده و پایه خوبی برای ارائه خدمت به حوزه خبرنگاران بوده و همچنین نظام اطلاع رسانی کشور را حمایت کند.

جریان غیرمتعهد خبری مردم را نسبت به رسانه دلسرد می کند

وی با بیان این که امروز خطر جدی و مشکل اصلی در بحث فضای غیر متعهد در فضای خبرنگاری است، تصریح کرد: خبرنگار رسالت روشن و شفافی داشته و جامعه را یاری می دهد؛ اما متاسفانه امروز در کشور و در فضای مجازی افرادی با محوریت اطلاع رسانی قرار گرفته اند که رسالت اطلاع رسانی بر دوش آنان نیست بلکه بنگاه های شایعه پراکنی به راه انداخته اند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان این که تصویب نظام جامعه رسانه فعالیت مجموعه خبرنگاران را نظاممند کرده و می تواند جامعه را از فضای نگران کننده و ملتهبی که اعتماد را سلب کرده نجات داد، خاطر نشان کرد: متاسفانه امروز با فعالیت این بنگاه های شایعه پراکنی اعتماد از فضای رسانه سلب شده و آسیب آن جامعه را نیز درگیر کرده است.

وی با بیان این که مجلس به دلیل وجود بار مالی برای دولت نتوانست این طرح نظام جامع رسانه را تصویب کند، گفت: این طرح قرار است پایه ارائه خدمات حداقلی به خبرنگاران باشد لذا برای تصویب طرح نیازمند لایحه ای از سوی دولت هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین پژمانفر با بیان این که یکی از مشکلات امروز در فضای کشور و همچنین حوزه اقتصادی تصمیمات لحظه ای است، ابراز کرد: برای روشنگری و حل مسائل باید تصمیمات راهبردی و هدفمند گرفت چراکه تصمیمات کارشناسی شده می تواند کشور را از این وضعیت خارج کند اما تصمیمات غیر کارشناسی مساله را پیچیده تر می کند.

نگاه به تولید کننده به حاشیه رفته است/ واردات بی رویه کالا به کشور آسیب می زند

وی با بیان این که یکی از چیزهایی که در دراز مدت باید به آن توجه دشت مساله تولید در داخل کشور است که اگر برنامه ای نظاممند برای آن نباشد قطعا تولید و اشتغال صدمه می بیند، عنوان کرد: یکی از اولویت های مسائل اقتصادی آن است که نگاه به تولید کننده نیز در کنار مصرف کننده باشد به نحوی که در رابطه اقتصادی هیچکدام آسیبی نبینند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ادامه داد: اگر در راه حل مشکلات مردم واردات بی رویه داشته باشیم آنگاه وضعیت نابسامان شالی کارها با بحران مواجه می شود و سطح کشت نیز آسیب می بیند و روز به روز وابسته به واردت بیش تری می شویم که در این راه توجه به تولید کننده و نگاه به مصرف کننده سبب می شود تا نیازها به طور متناسب برطرف شوند.

واردات بی رویه پنبه ضرر عمده ای به کشاورزان داخلی وارد کرده است

حجت الاسلام والمسلمین پژمانفر با بیان این که زمانی در کشور صادرات پنبه وجود داشت اما امروز مدیریت این مساله بر عهده بخش بازرگانی قرار دارد که آنان نیز بهترین راه حل را واردات پنبه دانسته اند، بیان کرد: امروز سهم ناچیزی از نیاز به پنبه با کشاورزان داخلی تامین می شود در صورتی که کشاورزان داخلی با هزینه زیادی تولید پنبه می کنند و با ضرر مواجهند.

اراده های مستحکمی برای مبارزه با پولشویی در کشور وجود داشته باشد/ پولشویی با FATF رفع نمی شود

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی در زمینه پولشویی، با بیان این که باید دید امروز این پولشویی بر اساس گزارشات مکرر بانک مرکزی ناشی از خلا در قانون و یا رانت هایی است که در کشور صورت می گیرد، اظهار کرد: امروز باید قوانین داخلی در موضوع پولشویی محکم تر شود؛ از طرف دیگر آنچیزی که مانع از موضوع پولشویی است، عدم الحاق به کنوانسیون و معاهدات داخلی FATF نمی باشد بلکه ناشی از خلا در اراده های متولیان و مسئولانی است که با انان مبارزه نمی کنند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان این که دولت از ابزارهای خود برای مقابله با کسانی که پولشویی می کنند حتما استفاده می کند، ابراز کرد: آنچیز که می تواند مساله پولشویی را حل کند، اراده جدی و عزم قاطع مسئولین است.

حجت الاسلام والمسلمین پژمانفر در ادامه با بیان این که در مشکلات اقتصادی امروز دولت تنها مقصر نیست اما دولت سکان اجرایی کشور را در دست دارد که می تواند نیازهای خود را در قالب لایحه اقتصادی به مجلس ارائه کند تا مجلس آن را تصویب کند، افزود: امروز برخی اتفاقات غیر کارشناسی شده همچون تصمیم بانک مرکزی برای فروش سکه با قیمت 4200 تومان سبب شده تا سهم دولت در این فشار و وضعیت نابسامان اقتصادی بیش از دیگر نهادهای متولی باشد.

وی ضمن انتقاد از عملکرد دولت در نشان دادن تورم تک رقمی به مردم و ممانعت از افزایش قیمت ارز به صورت تدریجی در جامعه بیان کرد: اگر دولت سیاست هایی در کنترل بازار داشت و آرام آرام نرخ ارز به قیمت واقعی خود می رسید، این هجمه روانی بر مردم اعمال نمی شد و مردم اینگونه احساس نمی کردند که قیمت ارز در مدت کوتاهی سه برابر شده است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان این که در سال 96 152980 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود داشته که از این میزان تقریبا 13 هزار هزار میلیارد تومان آن شبه پول و تنها 200 هزار میلیارد تومان آن پول نقد بوده، خاطر نشان کرد: شبه پول همان سرمایه گذاری هایی است که در دست بانک مرکزی قرار دارد و در گردش نیست.

تنها نیمی از سرمایه گذاری های مردم در مسیر تولید قرار دارد

حجت الاسلام والمسلمین پژمانفر با بیان این که پیش بینی می شود در انتهای دولت فعلی 3 هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور باشد، اظهار کرد: اصل پول ها باید مبدل به شبه پول شده و مربوط به همان سرمایه گذاریهای بلند مدتی شود که مردم انجام داده اند؛ حال سوال ما این است که چند درصد از این میزان در اختیار تولید قرار گرفته است.

وی با بیان این که این میزان در دولت فعلی کمتر از 50 درصد بوده و این یک ضعف حاکمیت است که نتوانسته تا پول را در مسیر تولید قرار دهد، این مساله را یکی از سوالات برای طرح پرسش از رییس جمهور در مجلس دانست و گفت: اگر همین نقدینگی کشور در بازار جاری شود، آن زمان می بینید همین میزان می تواند جامعه را متحول کند.  

خروج مردم از سپرده گذاری های بلند مدت حاصل سیاست های غلط دولت است

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان این که از سوی دیگر نگرانی سرمایه داران و مردم سبب شده تا آنان بخواهند شبه پول تبدیل به پول شود و به دست آنان برسد که این حاصل سیاست های غلط دولت است، عنوان کرد: مردم متاسفانه پول ها را امروز از سرمایه گذاری خارج می کنند که در این میان سهم دولت در مشکلات اقتصادی بیش تر است.

حجت الاسلام والمسلمین پژمانفر ضمن اشاره به تجمعات خیابانی در اعتراض به وضع معیشتی موجود بیان کرد: با تجمعات خیابانی موافق نیستیم و امروز همه آحاد ملت در چالش غیر قابل کنترل به  خیابان ها می ریزند تا خواسته هایشان را پیگیری کنند اما با این حال به نظر باید مسیری باشد تا خواسته های مردم پیگیری و مطالبات آنان گم نشود.

انتخاب نمایندگان محلی برای تصمیمگیری های ملی به جای تجمعات خیابانی/ نخستین مقصر در تجمعات مجلس است

وی با بیان این که باید از هر محله نماینده ای انتخاب شده که اینان نماینده محلی باشند اما به صورت ملی تصمیم بگیرند، گفت: اینگونه مردم می دانند که مطالبات آنان در حال پیگیری بوده و وصل به جریان تصمیم گیر کشور هستند.

مجلس باید زبان ملت باشد

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان این که مسئولین اگر خواسته های مردم را پیگیری کنند آن زمان مردم احساس نمی کنند که وظیفه شان آن است تا به خیابان ها بیایند، عنوان کرد: نخستین مقصر در تجمعات خیابانی مجلس شورای اسلامی است چراکه مجلس توانسته تا با نمایندگی مطالبات مردم را پیگیری کند که اگر مجلس در زمینه موسسات مالی آنطور که باید و شاید ورود می کرد، این اندازه ضرب و شتم و درگیری و تجمع در موضوع موسسات رخ نمی داد؛ بنابراین مجلس باید زبان ملت باشد.

پاسخگو بودن بهترین ابزار در نزدیکی دولت ها به ملت هاست

حجت الاسلام والمسلمین پژمانفر با بیان این که پاسخگو بودن و ارتباط با مردم داشتن بهترین ابزار در راه نزدیکی دولت ها به ملت هاست، گفت: این تجمعات امر ناخواسته ای بوده که نتوانسته ایم آن را کنترل کنیم، در این تجمعات سهم مردم ناچیز است اما مقصر اصلی دولت و مجلسند و از سوی دیگر باید ارتباط دولت با ملت اسلامی نزدیکتر و تنگاتنگ تر باشد.

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مربوط به پایداری بیان کرد: همه می دانید که پیش از آنکه پایداری جریان سیاسی باشد جریان فکری است و برنامه های تشکیلاتی را سازماندهی می کند اما آنان را علنی نمی کند چراکه اگر ساختارهای فرهنگی جامعه لطمه بخورد مشکلات زیادی پدیدار می شود؛ بنابراین در این مقوله در حوزه مسائل فرهنگی اقدامات زیادی صورت گرفته که قطعا در آینده نتیجه این برنامه های اجرایی در فضای جامعه ظهور و بروز خواهد داشت.

مساله پدیده، هنوز یکی از مسائل اصلی کشور است/ مسئولین نباید پایشان را از جریان پدیده بیرون بکشند

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگاران مبنی بر مساله پدیده و 130 هزار خانواده آسیب دیده از این مجموعه خاطر نشان کرد: ستاد تدبیر تنها چیزی که تا به امروز توانسته بگشاید سهم خود و دولت بوده اما مشکلات مردم همچنان باقی است؛ امروز پدیده دارویی ندارد که بتواند خود را درمان کند اما با این حال مساله پدیده هنوز یکی از مسائل نخست کشور و استان هاست و مسئولین نیز در قبال این قضیه نباید پایشان را بیرون بکشند و دولت باید در حل آن بکوشد.

رئیس جمهور یکماه فرصت دارد در مجلس حاضر شود

حجت الاسلام والمسلمین پژمانفر با بیان این که طرح سوال از رئیس جمهور در خصوص شرایط اقتصادی پیام خوبی داشته و مردم تاکنون از این حرکت مجلس رضایت خوبی داشته اند، اظهار کرد: دولت باید این را به عنوان فرصت دانسته و مشکلات خود را طرح کرده و خواسته های خود را نیز داشته باشد؛ بر اساس آیین نامه مجلس از زمان اعلام وصول تا زمان حضور رئیس جمهور یک ماه فرصت وجود دارد که در یک ماه رئیس جمهور باید در مجلس حاضر شده و به سوالات پاسخگو باشد.

دستگاه قضایی دلیل عدم برخورد با مفسدین فی الارض را بیان کند

وی ضمن انتقاد به دستگاه قضایی کشور، با بیان این که دستگاه قضایی باید صراحتا بگوید چرا با مفسدین فی الارض برخوردی نمی شود و سایر دستگاه های اجرایی نیز باید نسبت به مسائل اقتصادی روز پاسخگو باشند، گفت: دستگاه قضایی وظیفه دارد تا با سرعت مشکلات اقتصادی را پیگیری کند و نتیجه آن را نیز به صورت شفاف و صریح برای مردم بیان کند.  

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ضمن انتقاد به مجلس، با بیان اینکه مجلس نیز می توانست در وقایع مختلف قوی تر از این عمل کند اما امروز برخی ها رویه محتاطانه، یش گرفته اند، تصریح کرد: در مساله هدفمندی یارانه ها مجلس می توانست بسیار قوی تر از این عمل کند و در راه احقاق حق، همه باید با فساد برخورد کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پژمانفر با بیان این که یکی از مهمترین راه حل های این مساله مردمند و مردم باید مطالبات خود را به صورت های مختلف به گوش نمایندگان مجلس برسانند تا آنان احساس دغدغه کنند، گفت: آتش به اختیار در همه مسائل مطرح است؛ اینجا نیز باید رسانه ها همچون زمان انقلاب مردم را به میدان بکشند.

18 سفر خارجی یکی از نمایندگان با هزینه دولت

وی همچنین به تخلفات و رفتار برخی نمایندگان اشاره و با بیان این که یکی از نمایندگان تا به امروز با هزینه دولت 18 بار سفرخارجی رفته که اینان قطعا از رانت استفاده می کنند، بیان کرد: این نماینده قطعا نمی تواند چنین ادعا کند که این سفرها مشکل قانونی نداشته و یا در زمان مرخصی وی انجام شده است؛ لذا هر یک از این ها باید در زندگی مردم شفاف شود و آنان از جریانات مختلف مطلع شوند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان این که بی برنامگی های پیشین دولت منجر به این نابسامانی های اقتصادی شده بود که اگر همچنان برنامه و طرح های منسجمی نداشته باشد قطعا این نابسامانی ها نیز ادامه خواهد داشت، افزود: بنابراین باید دولت با برنامه و طرح منسجم به میدان بیاید تا بتواند ضمن پاسخگویی به مطالبات مردم این وضعیت را کنترل کند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha