پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
یوسفی مقدم

حوزه/ رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآنِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به این که عدم جدیت در مقابله با مفسدان، عامل سلب اعتماد عمومی است، تصریح کرد: دولتمردان حقیقتاً باید در رنج و درد امروز مردم به خصوص در مساله اقتصاد و معیشت شریک باشند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق یوسفی مقدم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن اشاره به فرارسیدن هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت به خصوص شهیدان رجایی و باهنر، ابراز داشت: مهم ترین موضوعی که دولت در مقطع حساس کنونی می بایست بر روی آن تمرکز و تاکید کند، بحث تقویت اعتماد مردم به حکومت است که در این خصوص باید به طور همزمان بر دو مساله توجه کرد؛ نخست عوامل حفظ اعتماد مردم و دیگری توجه به عواملی که اعتماد مردم را از حکومت سلب یا کمرنگ می کند.

وی افزود: از جمله مباحث بسیار مهمی که در حفظ اعتماد مردم موثر است این که خود مردم احساس کنند که مسئولان و دولتمردان در رنج و دردی که برای آن ها به خاطر مقاومت در حفظ انقلاب و مقابله با دشمنان پیش آمده، شریک هستند.

وی همچنین اضافه کرد: در واقع دولتمردان باید همان سختی و رنجی که مردم در این خصوص تحمل می کنند را نیز تحمل کنند و چه بسا حتی رنج بیشتری بکشند تا مردم ببینند که آن ها نیز در این مساله با آن هم همدرد هستند.

دولتمردان نیازهای جدی مردم را مورد توجه قرار دهند

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه با تاکید بر لزوم اهتمام هر چه بیشتر مسئولان و دولتمردان در زمینه تامین نیازهای ضروری مردم گفت: یکی از عوامل تقویت اعتماد مردمی این است که آن ها احساس کنند دولت به نیازهای آن ها به طور جدی توجه می کند و این توجه نیز باید در بین مردم لمس و حس شود و لذا می بایست که از حالت شعار و صرف ارایه گزارش و بیلان کار در رسانه ها عبور کرده و رنگ واقعیت به خود بگیرد.

وی بیان داشت: به عنوان مثال این که اخبار مربوط به احتکار و برخوردها گفته می شود ، این ها باید در زندگی مردم تاثیرگذار باشد و در عرصه های دیگر مقابله با فساد نیز همین گونه است.

این محقق افزود: مساله مهم دیگر بحث عدالت در جامعه است، چه آن که قوام هر حکومتی به اجرای عدالت در آن است.

حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم همچنین افزود: اساساً اگر حکومتی در آن عدالت رعایت نشود، با چالش های جدی از سوی مردم مواجه می شود و اعتماد مردم از حکومت سلب می شود.

وی گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز که قانون اساسی آن بر مبنای عدالت است، اگر خدای ناخواسته اخبار مرتبط با مباحث غیرعدالت و تبعیض و فساد به گوش برسد، این مسایل موجب کاهش اعتماد مردم می شود.

حاشیه پردازی دولت، عامل کاهش اعتماد مردمی است

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن یادآور شد: از سوی دیگر مردم اگر احساس کنند دولت سرگرم درگیری ها و حواشی جناحی و باندی است و چندان دغدغه ای ندارد که مردم در چه چالش و گرفتاری دچار هستند، این ها نیز باعث سلب اعتماد مردم می شود.

وی با بیان این که عدم برخورد جدی با مفسدان اقتصادی از دیگر عوامل کاهش و یا سلب اعتماد مردم است، افزود: به شخصه تاسف می خورم که فقط گفته می شود که با مفاسد اقتصادی برخورد شده اما به شکل ملموس و عینی مردم یک بار هم نمی بینند که با مفسد اقتصادی برخورد قاطع صورت گرفته است ، چه آن که حتی معتقدم نقل این ها نیز بدون برخورد لازم سبب بی اعتمادی مردم می شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین گفت: به عنوان مثال این که در رسانه ها و تلویزیون درباره برخورد با مفسدان سخن گفته می شود اما در میدان عمل چیزی مشاهده نگردد، این از عوامل سلب اعتماد مردم است یا دست کم باعث کاهش اعتماد عمومی می شود.

مردم چشم انتظار قاطعیت در اجرای عدالت هستند

وی اضافه کرد: از این حیث مسئولان و دولتمردان باید توجه کنند که گزارش دادن بدون برخورد لازم و قاطعانه شاید در مدت کوتاهی باعث اقناع افکار عمومی شود اما بی شک در میان مدت و درازمدت مدت باعث بی اعتمادی و یا کم اعتمادی می شود.

این قرآن پژوه حوزوی بیان داشت: در حال حاضر به خصوص این مساله از اهمیت بسزایی برخوردار است چه آن که رسانه های ضدانقلاب و معاند دست به تولید و انتشار اخبار دروغ و شایعات علیه جمهوری اسلامی می زنند و ما موظف هستیم که به این شبهات و جنگ روانی به درستی پاسخ دهیم تا مبادا این قبیل شایعات در ایمان و اعتقاد و اعتماد مردم خدشه ای وارد کند.

وی گفت: واقعیت آن است که این نظام مقدس جمهوری اسلامی بر مبنای آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) و تجربه طولانی مدت فقهای اسلام و شیعه شکل گرفته، ضمن آن که پشتوانه این نظام خون هزاران شهید و جانباز و آزاده است که نه فقط در دوران انقلاب اسلامی بلکه در طول تاریخ تشیع وجود داشته اند.

ناکارآمدی برخی نباید ناکارآمدی کل نظام تلقی شود

حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم همچنین با بیان این که به هیچ وجه نباید از ابعاد جنگ روانی دشمن در مقطع حساس کنونی غافل شد، افزود: دستگاه استکبار جهانی در شرایط حال حاضر به ویژه به دنبال آن است که ناکارآمدی برخی مسئولان و دولتمردان و دستگاه ها را به پای ناکارآمدی نظام بنویسد و چنین القا کند که نظام اسلامی در خدمت به مردم و حل مشکلات ناتوان است.

وی اضافه کرد: این کاری است که دشمن انجام می دهد و لذا ما باید سعی کنیم که به مقابله با این توطئه برخیزیم و البته نیاز است که اقدام جدی و عملی در این عرصه داشته باشیم.

تلاش و انسجام بیشتر؛ لازمه دفع توطئه دشمن

این قرآن پژوه حوزوی در خاتمه با تاکید بر این که تبعیت از بیانات مقام معظم رهبری به خصوص عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی، راه خروج از مشکلات کنونی کشور است، گفت: جمهوری اسلامی ایران نظامی است که پس از سال ها خون و قیام و رنج و مصیبت روی کار آمده و اینک که در معرض تهدید و فشار مضاعف دشمن به ویژه در جبهه اقتصاد است ، هم مردم و هم مسئولان باید با کار و تلاش بیشتر و در عین حال حفظ و تقویت وحدت و انسجام داخلی، مانع از تحقق اهداف و برنامه های دشمن شوند.

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha