پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام زمانی فرد

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین زمانی در اجلاسیه اساتید حوزه علمیه خراسان به تبیین وظایف شیعه در عصر غیبت پرداخت.

به گزارش حبرگزاری «حوزه»، به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی فرد، استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان، در دومین روز از اجلاسیه اساتید اعزامی حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد با اشاره به وظائف شیعه در عصر غیبت، گفت: در عصر غیبت بر حسب ظاهر در ظلمت به سر می بریم و در این شرائط که دستمان از وجود جسمانی امام زمان(عج) کوتاه است وظائفی داریم که اگر به درستی صورت بگیرد، انسان به زیارت ایشان نائل شده و می تواند امام را در پس پرده غیبت دیدار کند.

وی با بیان این که نخستین رسالت ما حفظ دین و ایمان در شرائط آخر الزمان است که در روایات زیادی این مسأله مطرح شده، تصریح کرد: امام صادق(ع) برای شرائط خطیر شیعیان در آخر الزمان اشک می ریختند و می گفتند در آن زمان شیعیان گرفتار فتنه ها، دسیسه ها و مسائل گوناگونی می شوند که به ایمان آنان دستبرد می خورد؛ انسان باید دین خود را حفظ کند و نخستین رسالت در این زمینه نیز حفظ دیانت است؛ بنابراین باید آسیب ها و خطرات ایمان را شناخت و دید چه اموری دین را تضعیف می کند.

استاد حوزه علمیه خراسان بیان این که آسیب ها و خطرات، دو عامل دین و ایمان را مورد آسیب جدی قرار می دهد همانطور که امیر مومنان(ع) فرمودند بدترین چیزی که بر شما مومنین وارد شده تبعیت از هواها و خاهش های نفسانی است، بیان کرد: در حقیقت اینکه انسان به خاهش های نفسانی گوش فرا دهد و بی چون و چرا به سمت آن حرکت کند، این ایمان را از بین می برد و انسانی که می خواهد ایمان را حفظ کند باید به نفس خود بدبین بوده و در برابر خاهش ها ایستادگی کند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با بیان این که حرکت کردن به دنبال هواهای نفسانی سبب می شود گوش و چشم انسان بسته شده و مهری بر قلب او بخورد، اظهار کرد: از سوی دیگر آرزوهای دور و دراز و حب دنیا سبب می شود افراد برای دنیای خود آمال و آرزوهای طولانی داشته باشند و کسی که به دنیا دلبستگی داشته باشد، حب دنیا دارد که این عامل ذلت است.

وی با بیان این که در بخشی از دعای امام سجاد(ع) این چنین آمده که اگر می خواهید با پیامبر جمع و متفق باشید، باید حب دنیا را از دل بیرون کنید و انسان باید با شناخت خطرات مراقب راه پیش رو باشد، بیان کرد: البته این خطرها در آخر الزمان شدیدتر می شود و هرچه به آخر الزمان نزدیک می شویم جلوه ها و زرق و برق دنیا دلربا تر شده و افراد را عمیق تر فریب می دهد.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که هر یک از شما استاد و الگوی طلاب هستید و باید به زرق و برق ها بی اهمیت باشید، گفت: شاگردانتان از شما الگو می گیرند و اگر ببینند تابع هواهای نفسانی هستید آنان نیز همین را دنبال می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با بیان این که علمای ما زندگی ساده و معمولی داشتند که این سبب شده بود تا در اوج مرجعیت و جایگاه اجتماعی فوق العاده زندگی به دور از هواهای نفسانی و ارزشمندی داشته باشند، خاطر نشان کرد: خداوند برای هر کس شان و جایگاهی قرار داده و باید به شدت با هواهای نفسانی مبارزه کرد.

وی ضمن اشاره به کتاب های سیمای فرزانگان، قصص العلما از مرحوم فلسفی، کتاب مردان علم در میدان عمل و گلشن ابرار از موسسه باقر العلوم(ع) قم، به ضرورت مطالعه سیره علمای دینی اشاره و ابراز کرد: این زندگینامه ها درس آموز است، شخصیت زده نشوید، چراکه شخصیت زدگی و غرور سبب می شود انسان حق را نبیند و امان از زمانی که خداوند بنده ای را به حال خود رها کند که آنجا نقطه آغاز افول و بدبختی است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با بیان این که بنابراین نخستین رسالت ما حفظ دین الهی است، اظهار کرد: رسالت دیگر شما در عصر غیبت انتظار ظهور و آشنایی با فرهنگ انتظار است؛ مسأله انتظار افضل العمال است و فرد منتظر اعمالش رنگ و بوی خاصی پیدا می کند به خصوص آن انتظار واقعی که تحول آفرین شده و اعمال انسان ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با بیان این که باید همواره به یاد امام زمان(عج) باشید و حجت خداوند را گم نکنید، تصریح کرد: باید به مرحله عطش در فرهنگ انتظار برسید؛ عطش امام زمان(عج) را پیدا کنید چراکه اگر تشنه شدید و عطش پیدا کردید قطعا به نتیجه می رسید و اولین شاخصه فرهنگ انتظار آن است که عطش داشته باشید و او را به عنوان گمشده زیارت کنید.

استاد حوزه علمیه خراسان خاطر نشان کرد:  شاخصه دیگر در رابطه انتظار وظیفه محوری بوده و شخص منتظر وظیفه محور است؛ دغدغه اش همین وظیفه محوری و نه منفعت محوری است؛ باید دید وظیفه چیست که هر موقعیتی وظیفه ای را می طلبد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با بیان این که مقدس اردبیلی و دیگر علما در اوج مرجعیت انسان های خاضعی بودند، گفت: رسالتتان را بشناسید و بدانید وظیفه محوری نه منفعت محوری ویژگی یک انسان منتظر است.

وی با اشاره به تقویت باورهای دینی به عنوان شاخصه دیگر اصل انتظار ابراز کرد: شخص منتظر باید باورهای انتظار را در خود تقویت کند؛ رفتارهای ما بازتاب باورهای ماست؛ نخستین باور معرفت الله است و هرچه توحیدمان قوی تر شود انتظارمان پررنگ تر می شود؛ بنابراین باید رزق و حیات را بدست او ببینید و ایمانتان در کسب روزی قوی باشد.  

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha