سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
نشست علمی

حوزه/ سفیر سابق ایران در آلبانی گفت: روسیه دریافته است که برای رهایی از بحران های قومیتی و جریان های افراط گرای مذهبی، باید از اسلام افراطی و وهابی فاصله گرفته، به سمت اسلام معتدل برود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر علی اقبالی در نشست علمی بررسی جریان های فرهنگی- دینی در منطقه ولگای مرکزی روسیه، گفت: در ابتدا باید چند موضوع به عنوان عوامل ثابت و در عین حال سیال را در نظر داشت، تا بر اساس این عوامل، بتوانیم فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در منطقه ولگای مرکزی و حتی در تمام سرزمین روسیه را تنظیم نماییم.

 سفیر سابق ایران در آلبانی افزود: اولین عامل این است که در روسیه بدون مسلط بودن به زبان روسی، امکان فعالیت های فرهنگی و دینی وجود ندارد که البته این مساله در مسائل تجاری و اقتصادی نیز قابل تامل می باشد.

اقبالی با اشاره به دومین عامل مفروض خود بیان داشت: در حال حاضر در روسیه برای تعمیق شناخت مولفه های دینی، عطش عمیقی وجود دارد که علی رغم سالها سلطه کمونیست ها و با گذشت چند دهه از فروپاشی شوروی، تمایل و شوق شدیدی درمیان مردم روسیه برای شناخت مولفه های دینی وجود دارد که این خلاء همچنان هست، لذا این امر می تواند نقطه ای قابل تامل و اتکا برای فعالیت های فرهنگی و دینی ما در روسیه باشد.

سرکنسول ایران در تاتارستان روسیه با اشاره به این که اکثریت مسلمانان روسیه را اهل سنت تشکیل  می دهند، گفت: جمعیت مسلمانان روسیه به طور تقریبی حدود بیست میلیون نفر هستند و همان طور که آقای دکتر اشرافی گفتند، اسلام دومین دین در میان مردم روسیه است، اهل سنت در روسیه شامل حنفی ها و شافعی ها می باشند و جالب است بدانید وجود حنفی های روسیه با توجه به نزدیکی فرهنگی- تمدنی و حتی عقیده ای که با ما دارند، در راستای انجام فعالیت های دینی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در منطقه ولگای مرکزی، نقطه قوت محسوب می شود.

اقبالی با اشاره به وجود جریان های افراط گرای مذهبی در منطقه نیز گفت: بیشتر جریان های افراط گرای مذهبی و وهابی از شافعی های اهل سنت هستند و کمنر می توان در میان آنها حنفی پیدا کرد، لذا عربستان و وهابیت فعالیت های گسترده ای را در میان اهل سنت شافعی دارد که به مراتب بیشتر از اهل سنت حنفی می باشد.

این دیپلمات وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: به نظر می رسد روسیه همواره به دنبال گسترش اسلامی اعتدالی در سرزمین خود است و به این نتیجه رسیده برای رهایی از بحران های قومیتی و جریان های افراط گرای مذهبی، باید از اسلام افراطی و وهابی فاصله گرفته، به سمت اسلام معتدل برود؛ لذا نسبت به تشیع و اسلام مورد نظر ما که همان معارف اهل بیت(ع) است، دیدگاه مثبت داشته، خواهان ترویج اسلام شیعی در روسیه هستند.

وی افزود: روسیه همکاری با جهان اسلام را به عنوان یک راهبرد قطعی و اساسی برای خود برگزیده و در همین راستا، ساختار و ابزارهایی را تعیین کرده است.

سفیر سابق ایران در آلبانی در پایان خاطر نشان کرد: بر اساس ساختار های تعیین شده در همکاری روسیه با جهان اسلام، رئیس جمهور تاتارستان به عنوان رئیس گروه مشارکت راهبردی با جهان اسلام توسط دولت روسیه تعیین شده و هرساله در جمهوری تاتارستان، کنفرانسی بین المللی برگزار می شود که از کشور های اسلامی برای شرکت در این کنفرانس دعوت به عمل می آید و موضوعات این کنفرانس حول مباحث فرهنگی، تربیتی، اخلاقی، آموزش قرآن ، فضای مجازی و ... است که جمهوری اسلامی ایران نیز در این کنفرانس همواره به طور فعال حضور داشته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha