جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست علمی جریان های فرهنگی- دینی در منطقه ولگای مرکزی روسیه

حوزه/ نشست علمی بررسی جریان های فرهنگی- دینی در منطقه ولگای مرکزی روسیه به همت موسسه زبان و فرهنگ شناسی جامعه المصطفی و با سخنرانی دکتر علی اقبالی سرکنسول سابق ایران در تاتارستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر مرتضی اشرافی دبیر علمی نشست بررسی جریان های فرهنگی- دینی در منطقه ولگای مرکزی روسیه، در ابتدای جلسه با بیان این که بیش از یکصد و بیست میلیون نفر از جمعیت یکصد و پنجاه میلیون نفری جامعه روسیه را پیروان مذهب ارتودوکس تشکیل می دهند، گفت: چهار دین و جریان فکری مذهبی، در این کشور به رسمیت شناخته شده اند که شامل مسیحیت ارتودوکس، اسلام، یهود و تفکر بودایی است و دین اسلام بعد از مسیحیت ارتودوکس، بیشترین پیروان را در میان روس ها به خود اختصاص داده است.

ویژگی های خاص مسلمانان روسیه

عضو گروه زبان و فرهنگ روسی موسسه زبان و فرهنگ شناسی به بیان ویژگی های خاص مسلمانان روسیه پرداخت و ابراز داشت: اسلام سابقه ای 1400 ساله در این کشور دارد و مسلمانان روسیه بیشتر در جمهوری های تاتارستان، باشقیرستان، چچن، اینگوش و ... ساکن هستند که اکثریت جمعیت مناطق مذکور را نیز شامل می شوند.

وی یادآور شد: دین اسلام از سال های دور تا کنون، جریان های قوی فکری- معرفتی را در روسیه ایجاد کرده و در تاریخ روسیه نیز قومیت های مختلف مسلمان نقش های پررنگی را ایفا کرده اند.

به دنبال شاخص یابی و جریان شناسی منطقه ای هستیم

دبیر اندیشکده اوراسیا پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) افزود: بحث نشست امروز بررسی جریان های فرهنگی و دینی در منطقه ولگای مرکزی روسیه است که تمرکز بیشتر مسلمانان روسیه در این منطقه می باشد، ما در این نشست به دنبال شاخص یابی و جریان شناسی منطقه ای در خصوص فعالیت های فرهنگی و دینی جمهوری اسلامی ایران در ولگای مرکزی خواهیم بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha