پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
بازدید وزیر تحصیلات عالی افغانستان از دانشگاه ادیان قم

دکتر نجیب‌الله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالی افغانستان یکشنبه امروز ضمن حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب با حجت الاسلام والمسلمین نواب رئیس این دانشگاه دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر نجیب‌الله خواجه‌ عمری وزیر تحصیلات عالی افغانستان، به همراه سفیر جمهوری افغانستان در ایران و هیئت همراه ضمن حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه، گفت: این‌که دانشگاهی به نام ادیان و مذاهب وجود دارد و در آن،‌ درباره ادیان مختلف بحث و تحقیق می‌شود،‌ برای من بسیار جالب بود و فکر می‌کنم در هیچ کشوری دانشگاهی با محوریت ادیان و مذاهب وجود نداشته باشد که در آن همه ادیان و مذاهب جهان تدریس و مورد تحقق و بررسی قرار گیرند و به‌خصوص اسلام و مسلمانان به ادیان دیگر معرفی شوند.

وزیر تحصیلات عالی افغانستان درباره اهمیت وجود دانشگاهی با این رویکرد گفت: آشنایی با دیگر ادیان و مذاهب و مطالعه آن‌ها،‌ باعث وسعت یافتن جهان‌بینی و دیدگاه دانشجویان می‌شود. در دنیای امروز که همه پدیده‌ها به سوی جهانی شدن می‌رود، ‌این دیدگاه‌های مشترک طبیعتاً در روابط اجتماعی بین جوامع و کشورهای مختلف و ادیان مختلف تأثیر می‌گذارد و نظرات را نزدیک و اختلافات را از بین می‌برد و حداقل آگاهی حاصل می‌شود. چراکه هر کار نادرست و منفی که صورت می‌گیرد، از عدم آگاهی است و اگر آگاهی لازم را داشته باشیم، راه‌حل اختلافاتی که در عرصه‌ها و بخش‌های مختلف پیش می‌آید، پیدا می شود و اختلافات عمق پیدا نمی‌کند.

وی درباره نیاز جامعه امروز به تعامل و گفت‌وگو با ادیان و مذاهب مختلف گفت:‌ مشکلات جوامع اسلامی و مخصوصاً افغانستان بیشتر ناشی از عدم آگاهی از مذاهب مختلف است؛ امروزه در میان پیروان مذاهب مختلف،‌ اختلافاتی می‌بینیم که عامل بدبختی جوامع اسلامی در روزگار امروز است.

خواجه‌ عمری بیان داشت: این اختلافات مذهبی و تندروی‌ها در همه مذاهب دیده می‌شود. ما باید آگاهانه در جهت وحدت مسلمین و نزدیک‌ ساختن دیدگاه‌های مذاهب مختلف اسلامی کارهایی صورت دهیم. این رسالت و مسئولیت بر دوش علما و روحانیون و نهادهای دانشگاهی مانند مجموعه شما است.

وزیر تحصیلات عالی افغانستان در ادامه گفت: باید در راستای وحدت مذاهب کارهای جدی با موضوع افراط‌گرایی در منطقه که با آن مواجه هستیم، صورت گیرد. به‌خصوص امروزه در افغانستان با یک چالش بزرگ یعنی افراط‌گرایی مواجه هستیم. در راه محو و نابودی اهداف دشمن مراکزی مثل دانشگاه ادیان و مذاهب با آگاهی‌بخشی و آموزش دیدگاه‌های مختلف می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

وی در پایان گفت: افغانستان یک جامعه سنتی و مذهبی دارد و با ایران در عرصه‌های مختلف،‌ مشترکات عمیق دارد و در این میان،‌ نقش علمای دینی بسیار برجسته است و ما امیدواریم از دانشگاه ادیان و مذاهب در بخش‌های مختلف استفاده کنیم.

 

  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha