سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 462159
۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۵
عید قربان در نیجر

حوزه/ عید قربان در بین قبائل نیجر از اهمیت خاصی برخوردار است و قربانی کردن در این روز را به نحوی بر خود واجب می‌دانند تا آنجا که حتی افراد کم درآمد در این روز با قرض گرفتن یا وام بانکی اقدام به خرید دام و قربانی کردن می کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» نیجر کشوری است واقع در منطقه غرب آفریقا، واقع در جنوب صحرای بزرگ آفریقا با جمعیتی بالغ بر ۱۷ میلیون نفر که ۹۶ درصد کل جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می‌دهند که در این بین حدود ۴۵ درصد پیرو مذهب مالکی و بقیه از مذاهب دیگر اهل سنت و تیجانیه پیروی می‌کنند و مردم کشور نیجر در روز عید قربان که از آن به عنوان تابسکی Tabesky یاد می‌شود با اجرای سنت های قومی و قبیله ای این روز را جشن می‌گیرند.

این عید در بین قبائل نیجر به ویژه قبیله هوسا از اهمیت خاصی برخوردار است و قربانی کردن در این روز را به نحوی بر خود واجب می‌دانند تا آنجا که حتی افراد کم درآمد در این روز با قرض گرفتن یا وام بانکی اقدام به خرید دام و قربانی کردن می کنند. لازم به ذکر است که هرساله به مناسبت عید قربان در همه استان ها و بخش های نیجر سه روز تعطیل عمومی اعلام می‌شود یعنی روز قبل از عید ، روز عید و یک روز بعد از عید قربان.

در این کشور هر قبیله و عشیره برای خود مسجد یا مکان اجتماعی خاص دارد که اعضای هر طائفه برای اقامه نماز عید و دیدار سالانه با رئیس قبیله ضمن بر تن کردن لباس های نو و با کمال آراستگی به این اماکن می‌روند.

همان‌طور که در اکثر کشور های اسلامی مرسوم است، مردم نیجر نیز برای قربانی کردن از گوسفند استفاده می‌کنند و به ندرت دیده شده دام های دیگر مثل گاو یا شتر را در روز عید قربانی کنند، اما نکته ای که حائض اهمیت این است که مردم این کشور شیوه خاص خود را در آماده سازی و طبخ گوشت قربانی دارند روشی که به نوع خود در منحصر به فرد است و مشابه آن در سایر کشورهای آفریقایی دیده نشده است.

نیجری ها به تبعیت از آیین اجداد و نیاکانشان اعتقاد دارند تکه تکه کردن گوشت قربانی و تقسیم آن به صورت خام موجب کم شدن رزق و روزی و باعث نزول بلا در آن سال برای خانواده می شود و به همین خاطر بعد از قربانی کردن و پوست کندن، لاشه گوسفند را بدون تکه تکه کردن و به واسطه دو چوب در زمین قرار داده  و در کنار آن آتش بسیار قرار می‌دهند تا به مرور زمان گوشت قربانی به آرامی بپزد که گاه ممکن است پخته شدن گوشت تا روز بعد از عید نیز به طول بیانجامد. بعد از اینکه گوشت قربانی به صورت کامل پخته شد آن را با ادویه های محلی طعم دار کرده و بین همسایگان و مستمندان تقسیم می کنند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha