چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 466463
۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
 مدرسه فقهی امیر المومنین(ع)  قم

حوزه/ استقبال کم سابقه بیش از۸۵۰ داوطلب در اولین فراخوان نام نویسی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(ع)، در تابستان سال جاری و پذیرفته شدن ۳۰۰ طلبه، نشان دهنده اهمیت و توجه خاص طلاب به پژوهش در موضوع فقه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در عصر غیبت، همواره علمای اعلام و حوزه های علمیه رسالت نشر و تبیین معارف اهل بیت (ع) را برعهده داشته و درسایه عنایات ایشان به توفیقات زیادی در زعامت جهان تشیع دست یافته اند. این مسیر نورانی در قرن اخیر به رهبری حضرت امام خمینی(ره) به پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و تشکیل حکومتی شیعی منجر گردیده است.

اما آنچه دراین عرصه  به چشم می خورد ،کم توجهی به بُعد علمی معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) می باشد. متأسفانه شخصیت علمی و مدققانه امام راحل نسبت به دستاورد حکومتی ایشان کمتر مورد توجه قرارگرفته است.

به همین دلیل مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) در مهرماه 1397، تحت اشراف حجت الاسلام و المسلمین فرحانی استاد حوزه علمیه و نماینده مردم   استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، فعالیت خود  را رسما آغاز نمود. این مدرسه باعنوان فقه الخمینی برپایه نظام علمی خاص حضرت امام(ره) تشکیل گردیده که متشکل از سه فقه اکبر، اوسط و اصغر بوده است.

همچنین عبور از فقه اکبر یعنی معقولات اسلامی برای دستیابی به احکام شرعی با اصالت ابعاد حکومتی در افق این مرکز پدیدار است، از این رو تربیت و پرورش فقیهانه طلاب براساس مبانی علمی امامین انقلاب و استفاده از نتایج و آثار ایشان در حل مسائل و نیاز های روز نظام اسلامی از جمله اهداف این مدرسه  می باشد.طبعا نیل به این اهداف مهم رنج مسیر و تلاش بسیار می طلبد.

ویژگی های آموزشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(ع)

بی شک دستیابی به اهداف مدنظر این مدرسه نیازمند برخورداری از ویژگی هایی بی بدیل در امر آموزش نوین فقه است. بهرمندی از اساتید برجسته، مجرب، مسلط به مبانی نظام و هندسه مؤلفین و دوره های تمرین اجتهاد از جمله این امور است. این دوره ها با رویکرد تحقیقی و اجتهادی به منظور آموزش مبادی و اصول استنباط و کلاس های مشاوره مقاله محور دائر می باشد .

ساختارآموزشی

ساختارآموزشی مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) متشکل از  سه دوره است. دوره تمهید: این دوره مطابق سطح عالی حوزه وبه مدت 4 سال است.

  دوره درس خارج عمومی : این دوره 4 سال و در سه باب فقه ، اصول و فلسفه بامحوریت درس خارج  حجت الاسلام والمسلمین  فرحانی می باشد.

  دوره درس خارج پژوهش محور: گام نهادن در مسیر اجتهاد عملی و نهایتا تألیفات، حاصل می شود. که مدت آن 2 سال است.

ساختار آموزشی پژوهش

ساختار آموزشی پژوهشی نیز ازچند الگو ذیل تبعیت می کند.

کسب مهارت های لازم برای دریافت و استخراج صحیح و دقیق از متون و منابع؛ تمرین تحقیق به معنای بررسی و تدقیق درجهت مطابقت و هم خانوادگی مفاهیم و نظریات علمی؛ تدقیق وتحلیل عبارات اعلام وتعریف ارتباط وتناسب آن با فقه الخمینی(ره)؛ برگزاری جلسات تمرین اجتهادی در راستای تقویت ملکه اجتهاد از جمله این الگوها است.

استقبال 850 طلبه از مدرسه فقهی امیر المؤمنین(ع)

استقبال کم سابقه بیش از۸۵۰  داوطلب در اولین فراخوان نام نویسی  این مدرسه،  در تابستان سال جاری و پذیرفته شدن ۳۰۰ طلبه از میان 800 دواطلب نشان دهنده اهمیت و توجه خاص طلاب به پژوهش در موضوع فقه است.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به آدرس مدرسه به نشانی آدرس، قم، میدان معلم، ابتدای بلوار سمیه، خ شهیدین، مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) مراجع کنند.

راه های ارتباطی سایت: www.farhani.net

ایتا      https://eitaa.com/ayatollah_farhani/531

.سروش:  sapp.ir/aya می باشد.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مسلم IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    1 0
    سلام،شماره ی تلفنتان کجاست،من مدرسه ی شما را انتخاب نموده ام،برای انتخاب درس