شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حمله به عزاداران اربعین در نیجریه

حوزه/ در جریان حمله نیروهای امنیتی نیجریه به راهپیمایی آرام عزاداران اربعین حسینی در شهر ابوجا تا کنون ۴۷ نفر شهید و ۱۰۰ نفر مجروح شده اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه روز شنبه گذشته بود که سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه از حمله نیروهای امنیتی وابسته به دولت نیجریه به پیاده روی شیعیان برای بزرگداشت اربعین شهادت سیدالشهدا(ع) خبر داد و در جریان این حمله شماری از عزاداران حسینی به شهادت رسیدند که آمار شهدای اولین روز حمله از 6 تا 10 نفر متفاوت است.

اما نیروهای امنیتی به این حمله بسنده نکرده و فردای این روز یعنی روز یکشنبه نیز به عزادارای مسالمت آمیز شیعیان  در شهر ابوجا حمله ور شدند و این بار جمعیت عزادار را به خاک و خون کشیدند به گونه ای که در جریان این حمله وحشیانه 36 عزادار بی گناه و بی دفاع توسط شلیک مستقیم گلوله به شهادت رسیدند.

پس از این دو روز حمله نیروهای امنیتی به عزاداری اربعین شیعیان ابوجا، مردم دست از حرکت خود و ابراز عشق و علاقه به امام حسین(ع) برنداشتند و رز سه شنبه نیز برای عزاداری به خیابان ها آمدند که این بار نیز عزاداری آنها با سرکوب نیروهای امنیتی روبرو شد و تعدادی از عزاداران به شهادت رسیدند.

آخرین گزارش های رسیده از فعالان نیجریه ای حاکی از آن است که تا کنون در مجموع 47 نفر از عزاداران در جریان این حملات ددمنشانه نیروهای امنیتی به شهادت رسیده و حدود 100 نفر مجروح شده اند.

جنبش اسلامی نیجریه با صدور بیانیه یا ضمن محکوم نمودن این حملات به جمعیت عزادار شیعه تاکید کرده است که این عزاداری ها طبق برنامه هرسال شیعیان و به صورت کاملا مسالمت آمیز و بدون هرگونه مزاحمت برای شهروندان برگزار شد و نیروهای امنیتی بدون هیچ بهانه ای به سرکوب آنها پرداختند.

گفتنی است این حملات و کشتار مردم بی گناه در حالی صورت می گیرد که مجامع بین المللی و به ویژه مسئولان کشورهای اسلامی در برابر آن سکوت اختیار کرده اند.

سازمان عفو بین الملل در واکنش به این جنایت، استفاده از قدرت نظامی از سوی نیروهای امنیتی نیجریه را محکوم کرد و گفت: اقدام نیروهای امنیتی برای برقراری نظم نبوده بلکه هدف آنها قتل مستقیم شهروندان بوده است.

این سازمان افوزد: استفاده نیروهای امنیتی نیجریه از گلوله جنگی برای سرکوب مردم، بسیار نگران کننده و غیر قانونی است.

شاهدان عینی این حملات گفته اند نیروهای امنیتی ناگهان از گاز اشک آور و شلیک گلوله علیه مردم استفاده کردند.

یوسف حمزه تحلیلگر سیاسی نیجریه ای گفت: راهپیمایی اربعین امسال همچون سال های در استان های مختلف نیجریه برگزار شد، با این تفاوت که در سه سال گذشته و پس از حمله نظامی نیروهای امنیتی به حسینیه زاریا و منزل شیخ زکزاکی مردم استان های مختلف پس از برپایی راهپیمایی در استان های خود به سمت ابوجا حرکت می کنند.

وی افزود: دو سال پیش نیز نیروهای امنیتی به راهپیمایی اربعین مردم در استان های مختلف حمله کردند که به شهادت 30 نفر منجر شد و سال گذشته نیز تعدادی از عزاداران در استان های مختلف به شهادت رسیدند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha