سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
رضا آشتیانی

حوزه/ بازیگر و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون گفت: ولنگاری فرهنگی در حوزه سینما و تلویزیون، در قالب دوری از فرهنگ دینی و ملی نمود پیدا می‌کند، یعنی اگر در کارهای ما موضوعات اخلاقی و دینی کمترین جایگاه را داشته باشد، به نوعی ولنگاری فرهنگی رخ داده است.

رضا آشتیانی، بازیگر و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری«حوزه»، درباره بحث ولنگاری فرهنگی چنین توضیح داد: این روزها عنوان ولنگاری فرهنگی را بسیار می‌شنویم، اما درباره خود عنوان کمتر توضیح داده می‌شود، در این میان اظهار نظرهایی که بیان می‌شود، تفکرات شخصی است که نمی‌توان به عنوان یک نگرش کلی آن را قبول کرد، البته آن چیزی که من نیز در این مصاحبه بیان می‌کنم، نگرش شخصی خودم است و نمی‌خواهم آن را به عنوان یک اصل مطرح کنم، اما امیدوارم به زودی گروهی تشکیل شود که در این حوزه (ولنگاری فرهنگی) دست به تجمیع اظهار نظرها بزنند و برای مضمون مورد نظر تعریف و رویکرد واحدی در نظر بگیرند.

وی افزود: به عقیده من ولنگاری فرهنگی در حوزه سینما و تلویزیون، در قالب دوری از فرهنگ دینی و ملی نمود پیدا می‌کند، یعنی اگر در کارهای ما موضوعات اخلاقی و دینی کمترین جایگاه را داشته باشد، به نوعی ولنگاری فرهنگی رخ داده است. اتفاقی که متاسفانه در زمانی حال تا حدودی شاهد آن هستیم، چون کارهایی که در آن موضوعات دفاع مقدسی و دینی شاخصه اصلی را دارا هستند، دارای کمترین نقش در سینمای ملی کشورمان است؛ البته این نکته را هم تصریح کنم، صرف حضور دلیلی برای موفقیت سینمای ایران نیست، بلکه لازم است در کنار کمیت تولیدات، در بحث معنا نیز نگرش درستی به موضوعات مختلف داشته باشند.

این هنرمند در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: جلوه دیگری از ولنگاری فرهنگی را می‌توان در حضور عوامل سینمایی در شبکه‌هایی چون «جم» مشاهده کرد، دلیلم نیز برای این ادعا آن است که اگر ما می‌توانستیم فرهنگ‌سازی درستی در این حوزه داشته باشیم، هنرمندان ما می‌فهمیدند که حضورشان در شبکه‌های چون جم نه تنها برای آنها فایده‌ای ندارد، بلکه به نوعی باعث دوری آنها از آینده‌ای روشن در کارشان می‌شود. در این میان نبود بازار کار برای همه عوامل در سینما و تلویزیون وجه دیگری از ولنگاری فرهنگی است که آسیب‌های پیش آمده را رقم زده.

این بازیگر در پاسخ به این سوال که برای رفع ولنگاری فرهنگی چه اقدامی باید انجام داد، چنین گفت: اینکه تصور کنیم ولنگاری فرهنگی تنها با دستور یا بخشنامه برطرف می‌شود، تصوری باطل و عبث است،‌ چون رویکرد دستوری هیچ گاه نتوانسته در حوزه امور فرهنگی دستاورد مثبتی به همراه داشته باشد. برای همین باید با برگزاری همایش‌ها و سیاست‌های تشویقی عوامل را به سویی ترغیب کرد که نگرش اسلامی برای آنها الگو و شاخصه اصلی باشد، هر چند این مهم را هم باید اضافه کنم که به هر حال سیاست‌های نظارتی نیز در جای خود لازم و ضروری است.

بازیگر فیلم «تلفن» ادامه داد: بحث دیگری که باید به طور جدی مد نظر قرار گیرد بحث تربیتی است که می‌تواند مهمترین قدم بر علیه ولنگاری فرهنگی باشد، به این معنا که نهادهایی چون حوزه هنری و دیگر نهادهای ارزشی بیایند همانند دهه ۶۰ نیرویی تربیت کنند که دغدغه‌شان برای ورود به هنر، اشاعه آموزه‌های دینی باشد، در کلامی دیگر، هنرمندانی را تربیت کنیم که سینما و تلویزیون را بلندگویی برای بیان امر به معروف بدانند، نه اینکه از آن برای رسیدن به شهرت بهره ببرند.

آشتیانی در انتهای سخنانش تاکید کرد: مقام معظم رهبری در سخنانش بارها به روی بحث ولنگاری فرهنگی تاکید داشته‌اند، این اتفاق نشان می‌دهد که این موضوع تا به چه اندازه دارای اهمیت است. برای همین اگر بخواهیم باز هم نسبت به این آسیب بی‌توجهی کنیم، باید در آینده منتظر آسیب‌های فراوانی باشیم. پس برای مبارزه با این آسیب‌ها نباید از هیچ هزینه‌ای بترسیم و باید با تمام توان بر علیه آن برخیزیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha