سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
شعر فاطمی

حوزه/ شاعر جوان آیینی گفت: به برکت انقلاب اسلامی، شاعران جوان کشور اهتمام خاصی به شعر فاطمی داشته اند.

یوسف رحیمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که پیش از انقلاب ما آثار محدودی در رابطه با شعر فاطمی داشته‌ایم، اظهار داشت: به برکت انقلاب اسلامی پرداختن به شعر فاطمی رشد بسیاری داشته و در این میان، شاعران جوان با بهره‌گیری از نظرات اساتید و پیشکسوتان این عرصه، درخشش‌های خوبی داشته‌اند.

وی افزود: یکی از ویژگی‌ها و برکات انقلاب اسلامی این بود که شاعران و نویسندگان دینی و انقلابی بیش از پیش از سیره اهل‌بیت(ع) و خصوصاً حضرت زهرا(س) در آثارشان استفاده کردند. افزود: خوشبختانه بعد از انقلاب شاهد احیای این فضیلت‌ها در جامعه بوده‌ایم و باید قدردان این دستاورد عظیم معنوی باشیم.

رحیمی گفت: شعرا نیز مثل بقیه اقشار جامعه یکی از منابع مهمی که از آن الهام می‌گرفتند، زندگی اهل‌بیت(ع) بوده که البته پس از پیروزی انقلاب، این مساله تبلور و جلوه‌های بسیار بیشتری پیدا کرد.

این شاعر طلبه همچنین بیان داشت: از این حیث بعد از انقلاب اشعار زیادی در فضای مدح و مرثیه فاطمی سروده شده که هم در بعد کمی و هم کیفی تحول بزرگی به شمار می‌رود.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران در جامعه ما ارزش‌ها را احیا کرد و توجه ویژه‌ای به عزت و کرامت زن در جامعه داشت، همان‌گونه که بعد از دوران بعثت نبوی و ظهور اسلام در شبه جزیره عربستان شخصیت ویژه‌ای به زن داده شد.

وی گفت: همین مساله در اشعار شاعران نیز وجود دارد و از مقام زن در نقش مادر، همسر یا خواهر شهدا تجلیل می‌شود که این‌ها به تاسی از حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) است.

رحیمی با تاکید بر این نکته که توجه توأمان به عاطفه و پیام باید در شعر فاطمی لحاظ شود، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که در شعر شاعران باید تقویت شود، این است که شعر شاعران ما برای مخاطب دارای پیامی روشن و محتوایی الگوبخش باشد.

وی ابراز داشت: یادم هست یکی از دوستان در محضر مقام معظم رهبری در سال ۹۰ شعری آیینی خواندند که در آن به جنبه‌های عاطفی پرداخته شده بود که در همان جلسه رهبر معظم انقلاب ضمن تاکید بر بُعد

عاطفی شعر فرمودند که این خوب است اما کافی نیست و شعر برای مخاطب باید دارای پیام آموزنده‌ای باشد.

وی افزود: شاعران باید تلاش کنند با درس گرفتن از سیره اهل‌بیت(ع) ولو در حد یک قدم در زندگی خود به حضرات معصومین(ع) نزدیک‌تر شوند.

رحیمی گفت: در اشعار شاعران جوان این بُعد باید روز به روز تقویت شود چرا که وقتی شاعری به این جنبه‌های شعر ولایی توجه لازم را داشته باشد، بی‌شک این مساله بیش از هر کس دیگری برای خودش نافع و سودمند است، ضمن آن‌که به این وسیله بهتر می‌تواند بر مخاطب جوان جامعه اثرگذاری مطلوب داشته باشد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha