سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
باقیمانده های مسجد قرن ۱۷ در جنوب شرقی ترکیه پیدا شد

حوزه/ در پی فروریختن یک دیوار قدیمی در اثر باران، باقیمانده های یک مسجد قدیمی قرن ۱۷ در استان ماردین ترکیه که از آن با نام مسجد محمد القاضی یاد می شود، کشف شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، به نقل از دیلی صباح، باقیمانده های یک مسجد متعلق به قرن 17 ، پس از فروریختن یک دیوار قدیمی در استان ماردین در جنوب شرقی ترکیه کشف شد.

امین سلسکو یاشار که دستیار پژوهشی در دانشکده معماری ماردین  است، ضمن ابراز خرسندی از این اکتشاف گفت که اعتقاد دارد خرابه های یافت شده متعلق به مسجد محمد القاضی (قاضی محمد) باشند.

دیوار مربوطه در اثر بارش سنگین باران فروریخت. یاشار خاطرنشان کرد که آن ها یک ساختار گنبد مانند در تصاویر قدیمی به دست آمده در این منطقه را دیده اند و در پی یافتن ردی از این ساختمان بوده اند.

وی افزود: یافتن مسجد باور نکردنی است و ما از پیدا کردن آن بسیار خوشحالیم.

به گفته این محقق، به نظر می رسد که مسجد مربوطه حداقل 100 سال پیش تخریب شده است.

پروفسور مراد چاغلایان پروفسور و مدیر کمیته متعلق به کمیسیون ملی یونسکو اشاره کرد که در یک کتاب به نوشته عبدالقندی افندی در سال 1930، از این مسجد با نام مسجد محمد القاضی یاد شده که در آن یک آرامگاه نیز وجد داشته است.

چاغلایان گفت که به عقیده آنان این مسجد در قرن های 17 یا 18 ساخته شده است.

 قاضی محمد که با نام قاضی ملا نیز شناخته می شود نخستین رهبر قفقازی در داغستان بود که در جنگ مورید علیه نیروهای روسی مبارزه کرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha