سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام حصاری

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران گفت: راه اندازی مراکز علمی پژوهشی در مدارس علمیه که از سال های گذشته آغاز شده است با تلاش های جهادی مسئولین حوزه در سال های آتی نیز ادامه خواهد یافت.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین حصاری در افتتاحیه مرکز پژوهشی و مطالعات تخصصی نهج البلاغه که صبح امروز در مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) برگزار شد، با اعلام این خبر، گفت: امروز به عنوان خدمت گذار حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور بسیار خرسندم که به ثمر نشستن زحمت های مسئولین خدمتگزار در مدارس علمیه را یکی پس از دیگری شاهد هستم و همه این تلاش ها منجر به تاسیس مراکز پژوهشی در مدارس شده است.

وی افزود: راه اندازی مراکز علمی پژوهشی در مدارس علمیه که از سال های گذشته آغاز شده است با تلاش های جهادی مسئولین حوزه در سال های آتی نیز ادامه خواهد یافت.

 معاون پژوهشی حوزه های علمیه خواهران کشور تصریح کرد: حرکت علمی شما با تلاش چندین ساله ای که داشتید به نتیجه رسیده است و در گزارشی که از اهداف و فعالیت های این مرکز پژوهشی ارائه شد، می شود گفت امروز حوزه های خواهران وارد کار کردهای خود در جامعه شده است.

وی در خصوص انتقادهایی که در مورد شکل گیری و تاسیس حوزه های خواهران می شود، گفت: در یک برهه ای از زمان حوزه بعضی از ابواب فقه تدریس نمی شد به بهانه اینکه در حال حاضر حکومت در دست ما نیست و دیگر لازم نیست این ابواب خوانده شود ولی بعد از پیروزی انقلاب  دیدیم که چقدر به این ابواب احتیاح پیدا کردیم و در حال حاضر چنانچه دوباره کوتاهی صورت بگیرد در بخش های دیگر به مشکل خواهیم خورد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران، افزود: ما باید در مسائل مختلف اعم از ساختار سازی و بین الملل و تعلیم تربیت همت کنیم. بخصوص در جهت سبک زندگی که این خود یک اَبر پروژه است و خود همین ابر پروژه، متشکل از دهها پروژه است که ما باید در جهت نظامند کردن رفتار انسان در این جهانی که درگیر مکاتب مختلف فکری است، تلاش کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حصاری عنوان داشت: اَبر پروژه ها در موضوعات و مسائل مختلف هستند که هر موضوع آن را در یک پژوهشکده نمی توان مطالعه کرد و باید از جهات مختلف بررسی شود. در نتیجه ما با تاسیس یک پژوهشکده نمی توانیم پاسخی به همه موضوعات داشته باشیم و باید کل حوزه علمیه برای پاسخ گویی بسیج شود و نکته جالب اینکه اگر پاسخی نداشته باشیم دیگران پاسخ خواهند داد که آبشخور فکری آنها مکاتب مادی است.

وی گفت: در این مکان می گویم که به غیر حوزه هیچ نهاد دیگری صلاحیت پاسخ گویی به سوالات و شبهات جامعه را ندارد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: آنجایی که می تواند از سرچشمه دین رفتار انسان را تبیین کند و یک فکر عالی که در جهت مسیر اهل بیت(ع) ایجاد کند، فقط نهاد حوزه است و اگر اقدام عملی صورت نگیرد مطمئنا ایدئولوژی های دیگر این جای خالی را پر خواهند کرد.

وی تاکید کرد: بعداز ۱۴۰۰ سال ما باید از این فرصت بدست آمده در جهت تمدن سازی که در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری نیز بدان تاکید شده است، استفاده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حصاری افزود: علم، سیاست، اخلاق، اقتصاد ارکان یک تمدن هستند و اگر توانستیم از منابع این موارد را استخراج کنیم آن موقع باید باور کنیم که می توانیم  تمدن اسلامی را بنیان کنیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران در پایان خاطرنشان کرد: ما باید از این کتاب گرانقدر نهج البلاغه استفاده کنیم و این هم نباشد که فقط به این پژوهش ها بسنده کنیم بلکه باید از دریای وجودی معارف اهل بیت علیه السلام استفاده تمام و کمال ببریم.

 

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha