سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کد خبر: 502285
۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹
مصلی قدس قم

حوزه/درباره تاریخچه نماز جمعه شهر قم تا قبل از دوران صفویه اطلاعات کافی و کاملی در دست نیست؛ اما آنچه مسلّم است، نماز جمعه در دوران صفویه شکل رسمی تری به خود گرفت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، درباره تاریخچه نماز جمعه شهر قم تا قبل از دوران صفویه اطلاعات کافی و کاملی در دست نیست؛ اما آنچه مسلّم است، نماز جمعه در دوران صفویه شکل رسمی تری به خود گرفت.

برگزاری نماز جمعه در آن دوران یا به صورت مردمی برپا می شده و یا از جانب حکومت و علما بر پا می گشته است.

نماز جمعه قم در دوران قاجار با امامت حضرت آیت الله میرزای قمی رحمةالله علیه از شهرت و جایگاه والایی برخوردار شد.

در دوران پهلوی برپایی نماز جمعه و یا حتی در مواردی، انتصاب آن به صورت درباری بوده و مانند بسیاری از کشورهای اسلامی کنونی فقط به صورت یک مراسم عادی مذهبی و بدون هر گونه نطق سیاسی برگزار می گشت و هیچ کس حق تذکر به مفاسد موجود در جامعه را نداشت.

خطبه ها نیز همچون بخش نامه های دولتی قرائت و بیان می شد. البته این بیان شامل همه ائمه جمعه نیست؛ بلکه ائمه جمعه ای مانند حاج شیخ غلامحسین تبریزی رحمة الله علیه  در مشهد و حضرت آیت الله اراکی رحمةالله علیه در قم از این قاعده مستثنی بوده اند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی آیت الله اراکی امامت جمعه قم را برعهده داشتند. در آن ایام نماز جمعه در صحن اتابکی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار می شد. سپس نماز جمعه به مدت دو سال به مسجد اعظم و شبستانهای کوچک حرم منتقل شد.

پس از آن نماز جمعه به مدت شش سال در محوطه حیاط دبیرستان امام صادق علیه السلام برپا شد. در سال 1358 مرحوم سید حسن بکائی و مرحوم سید حسین بکائی به در خواست آیت الله شرعی زمینی را در محدوده خیابان ساحلی برای برگزاری نماز جمعه وقف نمودند.

با پیگیری ها و حمایت های آیت الله شرعی و عنایات علما و مراجع و در رأس آن مسئولین جمهوری اسلامی از جمله امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، زمینی به مساحت 15 هزار متر مربع برای ساخت مصلای قدس قم تهیه و توسعه داده شد.

با وجود آنکه ساختمان داخلی مصلی نیمه کامل بود اما در سال 1366 نماز جمعه به مصلای قدس منتقل شد و تا سال 1385 به صورت مستمر نمازهای جمعه و برخی نماز های اعیاد فطر و قربان و مراسماتی همچون لیالی قدر و عرفه در آن برگزار می شد.

در سال 1385 طبق تصویب مجلس شورای اسلامی، دولت و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور مبنی بر مقاوم سازی و ضد زلزله نمودن مصلاهای نماز جمعه سراسر کشور، نماز جمعه قم نیز بعد از 25 سال بار دیگر از مصلی قدس به حرم حضرت معصومه سلام الله علیها بازگشت و در آنجا به صورت موقت اقامه شد.

در این بین، حدّ فاصل سال های 1385 تا 1391 با آغاز تحریم ها و کمبود تامین بودجه کار ساخت و ساز مصلی قدس قم تعطیل شد. پس از آن بار دیگر، با ورود نیروهای جوان، روند ساخت و تجهیز مصلی قدس، سرعت مضاعفی به خود گرفت.

این مکان با خریداری 71 واحد مسکونی ، محوطه بیرونی دارای 10 هزار متر مربع قابل دسترسی و محوطه درونی به علاوه بالکن ها دارای 15 هزار متر مربع مساحت است که مجموعاً پذیرای 25 هزار نفر نمازگزار می باشد.

گفتنی است: از بعد از پیروزی انقلاب تاکنون ائمه جمعه استان قم آیات اراکی، جنتی، مشکینی، امینی، جوادی آملی، استادی، حسینی بوشهری، سعیدی و اعرافی به اقامه نماز جمعه پرداختند.

ائمه جمعه قم در حال حاضر، آیات سید هاشم حسینی بوشهری، علیرضا اعرافی و سید محمد سعیدی هستند که به نوبت نماز جمعه شهر قم را اقامه می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امیر حیات بینی IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    0 0
    تاریخ را تحریف نکنید. حضرت آیات منتظری و صانعی هم امام جمعه ی قم بوده اند.