شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی

مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ، لازمه مهار تورم و شکوفایی اقتصادی را کنترل واردات و تقویت هر چه بیشتر تولید داخلی برشمرد.

حجت الاسلام و المسلمین نظری شاهرودی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که یکی از علت های اساسی شکل گیری تورم در ایران ، کسری بودجه است ابراز داشت: دولت ها عموماً با کسری بودجه مواجه می شوند، لذا در قیمت دلار دستکاری می کنند و نیز از بانک مرکزی پول قرض می گیرند و رویه چاپ اسکناس را در پیش می گیرند که این مسایل باعث افزایش نقدینگی در جامعه و رشد تورم می شود.

وی افزود: اگر درآمدهای نفتی چشمگیر باشد و بتوانیم بخش خصوصی و مراکز تولید را فعال کنیم و از ظرفیت تولید بیشترین بهره را ببریم ، تا حدی می توان به مهار و کنترل تورم امید بست.

معاون جامعه مدرسین ادامه داد: چنانچه درآمدهای مورد نظر از طریق فروش نفت تحقق نیابد و نیز تحریم ها نیز به همین صورت باقی بماند و از سویی سوء مدیریت ها نیز اصلاح نشود، مشکل تورم کماکان پابرجا مانده و بلکه تشدید می شود.

وی خاطرنشان کرد: به هر صورت نباید دولت به راه هایی مثل چاپ اسکناس روی بیاورد، زیرا که اینها تورم زا هستند و لذا بهترین گزینه ای که دولت می تواند در پیش بگیرد این است که واردات را کنترل کرده و بسترهای لازم برای تقویت تولید داخل را فراهم کند.

حجت الاسلام و المسلمین نظری شاهرودی در خاتمه بیان داشت: با وجود همه این مسایل ، دولتمردان و مسئولان ما نباید از اقتصاد مقاومتی غافل شوند بلکه باید مولفه ها و الزامات آن را همواره مورد توجه قرار دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha