پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کفشی

حوزه/ وقتی کم کم موها از زیر روسری‌ها آشکار، لباس‌ها تنگ و کوتاه، مردان و زنان نگاه های خود را از نامحرم حفظ نکردند و زینت‌ها و آرایش‌ها در مقابل نامحرم نمایان شد، جامعه رو به تباهی و نابود کشیده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، حجت الاسلام هادی کفشی امام جمعه شهر مذهبی و به نسبت کوچک و خوش آب و هوای "سه قلعه" در شهرستان سرایان است، او نسبت به موضوعات مختلف فرهنگی در شهر ورود کرده و تقریبا تلاش دارد تا با کمک مردم و آمران به معروف این شهر کوچک و زیبا، آلوده به برخی بدحجابی ها و آسیب هایی که امروزه در شهرهای بزرگ به وضوح مشاهده می شود، نشود.

خبرگزاری حوزه تلاش کرده تا طی گفتگویی، بخشی از کارها و دغدغه های این امام جمعه فعال و پرتلاش را بیان کند.

حجت الاسلام کفشی با اشاره به فلسفه و جایگاه عفاف و حجاب در دین اسلام، اظهارداشت: اگر نگاهی به اطراف خود در زندگی بیاندازیم، می بینیم در حوزه های مختلف هر چیزی که دارای ارزش است پوشیده و پنهان و تحت مراقبت قرار می گیرد.

وی ادامه داد: خدای متعال انسان را موجودی با ارزش، احترام، عزت و کرامت می‌داند و تصریح می فرماید که "لقد کرّمنا بنی آدم"، از طرفی هم به انسان نعمتی بزرگ همچون نعمت آزادی عطا فرموده است، لذا انسان فطرتا بدنبال آزادی است اما اینکه آزادی را به چه چیزی معنا کنیم، اهمیت دارد.

امام جمعه سه قلعه ادامه داد: آزادی به معنای واقعی یعنی اینکه اسیر هیچ چیزی نباشیم؛ اگر انسان وابسته به موی خود باشد، اسیر مو شده است؛ اگر دلبسته به زیبایی خود باشد، اسیر زیبایی خود شده است؛ اگر زیبایی خود را در معرض دید و نگاه های هرزه و نابجا قرار دهد، اسیر نگاه های آنان شده است. درواقع یک بانوی محجبه آزادتر از یک بانوی غیر محجبه است او اسیر نگاه دیگران به اندام و زیبایی های درونش نیست؛ اما دیگری اسیر شده است، او نگران پدیدار شدن زشتی ها یا نقایص وجودش برای دیگران نیست؛ اما دیگری مرتب سر و صورت و شکل و قیافه و لباس خود را در آینه برانداز می کند که نکند اندکی نقص در چهره و لباس و بدنش نمایان شود.

حجت الاسلام کفشی ادامه داد: خانم محجبه با آرامشی وصف ناپذیر، مانند یک شیر غرّان در معابر و کوچه و خیابان تردد می کند، اما دیگری می داند هر لحظه ممکن است خطری او را تهدید کند و دست درازی شود؛ گوشه و کنایه بشنود، دزدیده شود و لذا فرد بی حجاب در واقع آزادی را از خود سلب کرده است.

وی با اشاره به اینکه اسلام کامل ترین دین ها است و بسیار بر مسأله زیبایی تأکید دارد و اولیاء دین برای زیبا بودن، زیبا پوشیدن، زیبا گفتن و زیبا اندیشیدن توصیه ها و سفارشات فراوانی داشته اند، اظهارداشت: زیبایی به معنای واقعی کلمه آن است که در پس آن اضطراب و ناآرامی، خطر، تهدید و غیره وجود نداشته باشد.

اسلام دین آزادی است

حجت الاسلام کفشی تاکید کرد: اسلام دین آزادی است اما آزادی به تمام معنا و مفهوم؛ نه آزادی غربی که در دل آن هزاران اسارت وجود دارد، اسلام چون برای انسان قائل به ارزش و کرامت است او را امر به حجاب کرده و چون آزادی به معنای واقعی را برای انسان پسندید امر به حجاب نمود است.

وی، یکی از مقدس ترین بنیان ها در اسلام خانواده دانست و ادامه داد: هر آنچه در تقویت و تحکیم خانواده مؤثر باشد زیبا و پسندیده است و هر آنچه پایه های این بنیان الهی را سست و متزلزل کند، قبیح و زشت شمرده می شود.

حجت الاسلام کفشی متذکر شد: ارزش خانواده به این جهت است که جامعه از همین خانواده های کوچک تشکیل شده است و اگر خانواده با چالش مواجه شود قطعا جامعه به انحراف کشیده خواهد شد.

کم رنگ شدن محبت‌ها با بی توجهی به موضوع عفاف و حجاب

وی ادامه داد: اگر عفاف و حجاب در درون خانواده مورد بی توجهی قرار گرفت، نتیجه آن کمرنگ شدن مهر و محبت‌ها در درون خانواده ها به ویژه در رابطه همسران و افزایش طلاق ها، تجاوز به حریم ها، تولد فرزندان نامشروع، از بین رفتن اخلاق و معنویت در سطح جامعه، زشت کرداری ها، زشت گفتاری‌ها  و زشت رفتاری‌ها خواهد بود.

امام جمعه سه قلعه افزود: بعضی تصور می کنند حجاب مختص بانوان است در حالی که هم مردان و هم زنان جامعه نسبت به این مساله وظیفه دارند، اگر حجاب را معنایی خاص و در مورد پوشش انسان بدانیم عفاف دیگر این گونه نیست؛ شامل تمام موارد رفتاری و کرداری انسان در زندگی می شود.

حجت الاسلام کفشی تصریح کرد: کسی که عفیف باشد خوب می پوشد، خوب می گوید، خوب رفتار می کند و خوب فکر می کند؛ پس اگر عفاف و حجاب به معنای واقعی در تمام سطح جامعه برقرار گردد، نتیجه اولیه آن حفظ بنیان خانواده و نتیجه نهایی آن حفظ اجتماع از خطرات و تهدیدهای متعدد است و برکات آن هم محبت، احترام، رعایت حقوق، آرامش و است.

حجت الاسلام کفشی اظهارداشت: هم اکنون خیلی از بانوانی که حتی خود از حجاب کافی برخوردار نیستند، اگر مورد سؤال قرار گیرند باز هم به ارزش و جایگاه حجاب معترف اند، اما به بهانه هایی همچون گرمی هوا، نبودن طرح و مدل دلخواه و شاد، برخورد زننده بعضی از محجبه ها و ... از داشتن حجاب سرباز می زنند.

وی ادامه داد: این اتفاقاتی که در سال های اخیر افتاد به جهت کم توجهی به ارزش این گوهر ناب است که متاسفانه هم خانواده ها، هم آموزش و پرورش و هم دستگاه آموزش عالی و دانشگاه‌ها، حوزه و روحانیت و هم سایر مسئولین و متولیان امر فرهنگ به آن بی توجه شدند.

معنای واقعی آزادی باید در جامعه تبیین شود

وی با اشاره به اینکه اگر چه تأثیرات مخرّب و تبلیغات سوء غرب در زمینه بد حجابی و بی حجابی بی تأثیر نبوده و نیست، اما آنچه در فطرت انسان وجود دارد هیچ گاه نمی تواند از وجود انسان از بین برود، گفت: باید فرهنگ صحیح اسلامی تبلیغ و ترویج و معنای واقعی آزادی در جامعه تبیین گردد و باید از افراط و تفریط در تمام زمینه ها پرهیز کرد و  زمینه نشاط اجتماعی دینی و سالم را در سطح جامعه ایجاد کنیم.

امام جمعه سه قلعه با بیان این سؤال که با توجه به آیات سوره نور و تاکید برحجاب بانوان چرا برخی مسئله حجاب را یک امر شخصی تلقی می کنند؟ افزود: تا زمانی که انسان در خلوت و پنهان اشتباهی می کند این امر جنبه فردی دارد اما زمانی که در معرض دید دیگران قرار گرفت جنبه اجتماعی پیدا می کند.

حجت الاسلام کفشی ادامه داد: نسبت به تمام افرادی که اشتباه فرد بی حجاب را می بینند او مسئول است؛ از کودکی که در حال نظاره ما است و این نقش و نگار و نوع رفتار و کردار و پوشش ما الگویی برای عمل او قرار می گیرد تا فردی که با دیدن چهره یک بدحجاب دلش می لرزد و افکار او به هم می ریزد و خاطرات ذهنی او متغیر می گردد و دل می بندد و نسبت به همسر و شریک زندگی اش دلسرد می شود همه نتیجه حضور غیر عفیفانه ما در اجتماع است.

وی تاکید کرد: اگر به دستور قرآن کریم در سوره مبارکه نور نظری بیاندازیم می بینیم تمام دستورات آن به صورت جمع ذکر شده است. اگر جنبه اجتماعی و عمومی نداشت که این گونه تعبیری جا نداشت. از طرفی شاید کسی ادعا کند که این بد حجابی این چند تار مو – این لباس کوتاه چطور می تواند بر روح و روان خودم و جامعه اثر گذارد؟ کاری از این مقدار بی حجابی بر نمی آید!!

وی ادامه داد: اگر به آیه 21 سوره نور نگاهی بیاندازیم خدای متعال می فرماید : «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ وَمَنْ یَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ... پای در جهت گام ها و قدم های شیطان بر ندارید.»

 امام جمعه سه قلعه عنوان کرد: هر منجلاب فساد و تباهی به یک باره به این حالت در نیامده قدم به قدم، کم کم باعث شده چنین وسعتی در گناه و عصیان پیدا کند، حالا چرا نباید قدم های شیطان را دنبال کرد، چون کار شیطان امر به فحشاء و منکرات است دست بردار نیست تا انسان را به تباهی نکشاند خیالش راحت نمی شود.

حجت الاسلام کفشی تاکید کرد: وقتی در سطح جامعه کم کم موها از زیر روسری ها آشکار شد، زمانی که لباس ها تنگ و کوتاه شد، وقتی مردان و زنان نگاه های خود را از نامحرم حفظ نکردند، وقتی عفت در کلام در مقابل نامحرم رعایت نشد و وقتی زینت ها و آرایش ها در مقابل نامحرم نمایان شد همه اینها کم کم دست به دست هم می دهد و جامعه را تباه و نابود می کند.

عزت و احترام ثمره عفاف و حجاب است 

امام جمعه سه قلعه با اشاره به اینکه بر طبق مبانی دینی ما و همین طور مطالعات روانشناسان و آگاهان، کودکان آموزش پذیر رفتار اطرافیانشان هستند، ادامه داد: اگر والدین، مربیان و نزدیکان از حجاب و عفاف به عنوان گوهری ارزشمند پاسداری و خود عفیفانه زندگی کردند فرزندان و متربیان آن ها هم با مشاهده این وضعیت به همین صورت تربیت می یابند.

وی ادامه داد: آنچه ثمره عفاف و حجاب است عزت، احترام، حفظ حریم ها، حفظ شخصیت، امنیت، مصونیت است و ... همه این ها در آینده زندگی کودک و بزرگسالی او بسیار موثر است.

امام جمعه سه قلعه ادامه داد: دختران در انتخاب همسر آینده رفتارهای پدر را ملاک قرار می دهند اگر پدر با حیا، با غیرت و عفیف، چشم پاک و دل پاک بود می تواند به جنس مرد اعتماد کند و این خصوصیات را برای انتخاب خود به عنوان ملاک قرار دهد.

وی ادامه داد: همین طور هم پسران مادران خود را ملاک انتخاب قرار می دهند وفاداری به همسر، عفت و حیا، رعایت حق همسر، توجه به خانواده و محور محبت بودن در خانواده و ... خصوصیاتی است که پسر برای انتخاب همسر خود معیار قرار می دهد.

حجت الاسلام کفشی عنوان کرد: پس اگر بدون افراط و تفریط با عمل خود توانستیم فرزندان مان را با حیا و عفت و با حجاب تربیت کنیم بدانیم آن ها را هم در انتخاب همسر، هم در تحکیم بنیان خانواده، هم در سلامت روحی و جسمی شان یاری نموده ایم.

پسران و دختران برای ازدواج دنبال اشخاص پاکدامن اند 

وی عنوان کرد: دغدغه و غیرت دینی یکی از نعمت های الهی است که گاهی به جهت غفلت و جهل به فراموشی سپرده می شود، آنچه امروز در سطح جامعه شاهد آن هستیم ناشی از همین غفلت و جهل به آموزه های زیبای دین است، اگر دین به معنای واقعی برای همه به ویژه نسل جوان به خوبی تبیین شود همگان مشتاق آن می شوند.

حجت الاسلام کفشی با بیان اینکه امام رضا علیه السلام فرمودند" اگر مردم زیبایی های کلام ما را می دانستند هر آینه ما را تبعیت می کردند"، گفت: به واقع کدام یک از همسران هستند که خیانت همسر خود را بپسندند شاید گرفتار افکار شیطانی شوند ولی باز هم در دل خود راضی به این مساله نیستند و خودخوری می کنند و هر لحظه گناه همسر پیش چشمان شان نمایان است و رنج می برند.

امام جمعه سه قلعه گفت: کدام پدر و مادری است که راضی باشد ثمره جان او در دستان دیگران و نگاه آنان دست به دست شود؟ فرزندی که تمام وجود والدین به او بسته است فرزندی که آرزوها در زندگی برای او دارند مگر می شود او را مثل یک شیء بی ارزش در گوشه و کنار این خیابان ها رها کنند تا به دست هر نامروتی بیفتد؟

وی ادامه داد: کدام دختری است که حاضر است با کسی ازدواج کند که وجود او در زندگی به انواع و اقسام گناهان گرفتار شده است؟ و یا کدام پسری است که حاضر باشد با کسی ازدواج کند که تأمین کننده لذت ها و خوشی های دیگران در قبل از ازدواج بوده است؟ هر کدام که بنگریم می بینیم به دنبال شخصی عفیف و پاکدامن می گردند؟

عفاف و حجاب نگاه واقع بینانه می‌خواهد 

امام جمعه سه قلعه یادآورشد: باید به موضوع عفاف و حجاب واقع بینانه نگاه کرد، عفت اسلامی است که مانع بسیاری از تجاوزها و حد شکنی ها است، طبل توخالی سبک زندگی غربی را با واقعیت ببینیم، آمار فحشاء و فساد و طلاق و خودکشی ها و ازدواج های نامرسوم و مخالف فطرت انسانی در زندگی غربی بیشتر است یا در زندگی اسلامی؟ حتی همان مقداری هم که در زندگی اسلامی اتفاق افتاده است نشأت گرفته از آموزه های غربی است و الاّ اگر دستورات اسلام ناب رعایت می شد به چنین جایی کشیده نمی شد.

حجت الاسلام کفشی تاکید کرد: لازم است نهضتی فراگیر اتفاق بیفتد همه احساس مسئولیت کنند هم خانواده ها، جوانان، مسئولین و هم متولیان فرهنگ همه ما  باید زمینه ساز ظهور و بروز تمدن اسلامی باشیم.

 وی با بیان اینکه تمدن اسلامی زمانی محقق خواهد شد که زندگی مومنین در تمام جهات اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... عفیفانه و پاک باشد، پس کسی ادعا نکند که بروید مقابل هزار اختلاس و سوء استفاده مالی و چنین و چنان بایستید و اینقدر به قانون بودن حجاب تاکید نکنید.

وی با تاکید براینکه اسلام مروج عفت است، افزود: عفت در تمام جهات حتی در مسائل اقتصادی و مالی. اما عدم اجرای کامل در جهتی باعث نفی اجرا در سایر جهات نمی شود.

امام جمعه سه قلعه گفت: قرار نیست چون همه قانون به خوبی به اجرا گذاشته نمی شود، قانون حجاب هم که بر گرفته از آموزه های صریح قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام است اجرا نشود، چرا که نبود عفاف بنیان خانواده و به تبع جامعه را از بین خواهد برد.

انتهای پیام/ک

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha