چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
خانم استاد یوسفی

حوزه/ استاد یوسفی در باره عدد چهل و مسائل تربیتی پیرامون آن، گفت: سن چهل سال اوج رشد انسان است و در اکثر احادیثی که عدد چهل در آنها آمده است پیام های مهم و ویژه ای وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در تهران، خانم استاد یوسفی، در جلسه درس اخلاق حوزه علمیه باقرالعلوم(علیه السلام) خواهران شهرستان قدس، با بیان این که در معنای لفوی کلمه اربعین به معنای چهل است، گفت: در اکثر احادیثی که عدد چهل در آنها آمده است پیام های مهم و ویژه ای وجود دارد.

وی افزود: به عنوان مثال زن و شوهری که همدیگر را آزار می دهند تا چهل روز عبادت شان پذیرفته نیست و یا کسی که العیاذبالله شرب خمر می کند تا چهل روز نمازش مورد قبول واقع نمی شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران ابراز داشت: اگر کسی می خواهد دعا کند روایت است که ابتدا چهل مومن را دعا کند تا دعای خودش نیز مستجاب شود چرا که اگر کسی به چهل نفر از روی عشق و محبت دعا کند، به خاطر این خصلت و روحیه اش خدا دعای او را مستجاب می کند.

وی درباره چهل روز کار خالصانه، فضیلت و آثار معنوی آن به حدیث «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ یَوْماً فَجَّرَ اللّهُ یَنَابِیعَ الْحِکمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِه» اشاره کرد و عنوان داشت: اگر کسی چهل روز سعی کند برای خیر خدا کار کند هر کاری می کند برای خدا باشد، هر کس چهل شبانه روز فقط برای خدا کار کند خداوند یک حالت و بینشی به او می دهد که می فهمد حق با کیست. باطل کیست؟ دنیا چیست؟ عیب ها چیست؟ دواها چیست؟ آن وقت یک آدم حکیم و پخته ای می شود و حکمت او بر زبانش جاری می شود،

استاد یوسفی در خصوص شرکت چهل مومن در تشیع جنازه مومنی به حدیثی از امام صادق علیه السلام اشاره کرد و افزود: اگر یک مومنی از دنیا رفت و چهل نفر گفتند خدایا ما بدی از او ندیدیم، خدا می گوید؛ من که میدانم این چه کاره بود که مُرد، اما حالا که شما چهل مسلمان می گویید ایشان آدم خوبی است، من به احترام گواهی شما از آنچه می دانم می گذرم.

وی ادامه داد: روایت شهادت چهل مومن، بسیار عجیب است و اگر کسی هم در تشییع جنازه اطراف جنازه را بگیرد، تشییع کند و جنازه را روی دوشش بگیرد خدا چهل گناه کبیره او را می بخشد. در کارهای عبادی اینها چهل بود. تشییع جنازه عبادت است. نماز عبادت است. مناجات موسی عبادت است. اخلاص برای خدا عبادت است.

استاد یوسفی در باره عدد چهل و مسائل تربیتی پیرامون آن گفت: خداوند متعال در قرآن می فرماید «حَتَّی إِذا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعینَ سَنَه» سن چهل سال اوج رشد انسان است و انبیاء ما اکثراً در سن چهل سالگی به مقام نبوت رسیدند از جمله پیغمبر خودمان که در سن چهل سالگی به رسالت مبعوث شدند.

وی در ادامه با اشاره به مراسم اربعین حسینی، افزود: روز اربعین روزی است که یار قدیمی امام حسین آمد، نابینا بود، عطیه او را سر قبر امام حسین آورد، سه مرتبه سلام کرد و گف  حسین جان من یار با وفای تو هستم در عاشورا نبودم و حالا به زیارت تو آمدم. زیارت اربعین از علامت مومن است، خداوند این کسانی که خون شهدای ما را در طول تاریخ ریختند عذابشان را زیاد کند. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha