دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
گلناری

گلناری گفت: روش کاری مرحوم آیت الله مبارکه ای در سفرهای خارجی، برگزاری جلسات علمی با تبیین دیدگاه مبانی شیعه و کاهش اختلافات میان جهان اسلام در شهرهای اقامتی خارجی بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، محمد  گلناری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه و دبیر علمی همایش مرحوم آیت الله مبارکه ای، ظهر امروز در نشست خبری با  اصحاب رسانه اظهار کرد:  مرحوم آیت الله مبارکه ای شخصیتی ناشناخته و مهجور در استان و کشور است.

وی تصریح کرد: مرحوم مبارکه ای در سال ۱۲۷۶ شمسی متولد شده  وعمر بسیار کوتاهی داشته، مدت عمر آن عالم دینی کمتر از ۵۰ سال  است وتا ۱۴ سالگی نزد پدر در مبارکه تحصیل کرده و از۱۴ سالگی تا ۲۵ سالگی به اصفهان مهاجرت کرده و از علمایی چون علامه کاشی و ۳۰ نفر از دیگر علمای برجسته حوزه تلمذ کرده است.

گلناری افزود: مرحوم مبارکه ای در سال ۱۳۰۱ از اصفهان به قم مهاجرت کرده و نزد سید ابوالحسن اصفهانی و مرحوم علامه نائینی و آیت الله حائری یزدی تحصیل کرده وسپس به تهران رفته و ۳ سال آنجا اقامت کرده و پس از آن شروع به بحث، خطابه و وعظ در سطح جامعه به صورت جدی پرداخت.

وی توضیح داد: منبرها و خطابه های آن مرحوم در مسجد سید و مسجد حکیم در آن زمان بسیار فاخر و زبانزد زمانه بوده، آن مرحوم چند سال بعد سفرهای خارجی خود را از سیستان ایران به سمت هند آغاز کرده و سپس از طریق سفر دریایی به سفر حج  رفته و تبلیغ بین المللی خود را برای توریج اسلام اغاز می کند.

دبیر علمی کنگره مرحوم آیت الله مبارکه ای عنوان کرد: روش کاری آن مرحوم در سفرهای خارجی، برگزاری جلسات علمی با تبیین دیدگاه مبانی شیعه و کاهش اختلافات میان جهان اسلام در شهرهای اقامتی خارجی بود.

وی تاکید کرد: مرحوم مبارکه ای فقیه ای برجسته که بیش از ۹ نفر از مراجع زمانه اجازه اجتهاد به آن مرحوم  دادند، مرحوم آیت الله مبارکه ای مولفی صاحب قلم بوده به نحوی که در مدت عمر کوتاهش ۵۰ جلد کتاب، متفکری مصلح وسیاست مداری اندیشه ورز و زمان شناس زمانه  به نحوی که همواره بر نقشه استسمار واستعمار در سخنان خود اشاره داشت.

گلناری عنوان کرد: مرحوم آیت الله مبارکه ای  واعظ و خطیبی توانمند در زمان خود که به بررسی، شناسایی و خنثی سازی شبهات فرق ضاله می پرداخت  واین از دیگر ابعاد شخصیت مرحوم آیت الله مبارکه ای است.

وی متذکر شد: آن  مرحوم تاریخ نگاری زبردست بوده به طریقی که شیوه نگارش آن مرحوم در سفرنامه هاش مشخص ومبرهن است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه در پایان از ارسال بیش از ۵۰ مقاله علمی  از سوی حوزویان، اساتید دانشگاه و دانشجویان  سراسر کشور به دبیرخانه این کنگره  خبرداد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha