جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سید عادل

حوزه/ مؤسسه علوم و معارف، به مناسبت فرارسیدن میلاد پیامبر(ص) و امام جعفر صادق(ع) جشنی برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین  سیدعادل العلوی  در جشن میلاد النبی و ولادت پیامبر اعظم(ص)، که به همت مؤسسه علوم و معارف المصطفی برگزار شد، ضمن تبیین انواع اخلاق اعم از اخلاق فردی، خانوادگی و اجتماعی، به تمایزات علم عقلی و قلبی اشاره نمود و اظهار داشت: طلاب و دانش‌پژوهان باید قدر نعمت جوانی را دانسته، از این دوران برای کسب روزافزون معارف ناب الهی استفاده نمایند، زیرا کسب علم در زمان پیری همچون نگارش در ماسه‌های ساحل است که با کوچک‌ترین موج، آثار آن از بین می‌رود.

وی با بیان این که تمام علوم، اعم از علوم حوزوی و دانشگاهی، ناظر به قول و فعل خداوند متعال هستند، خاطرنشان کرد: خداوند متعال، نقطه اشتراک علوم حوزوی و دانشگاهی است؛ این علوم اگر برای خدا متعال مورد توجه قرار گیرد، ارزشمند و در غیر این صورت، خسرانی بیش نخواهد بود.

سخنران این برنامه ضمن اشاره به الزامات مفید بودن علوم در دنیا و آخرت، گفت: اگر علوم به ابزار ترفیع‌های دنیوی برای رسیدن به معبود تبدیل گردد، مؤثر و ماندگار خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین  سیدعادل العلوی تمسک به تقوا و استغفار را مهم‌ترین عامل معطرسازی انسان از فراغت وی از بوی بد گناهان عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: تقوا مهم‌ترین عنصر کسب علوم قلبی است که منجر به عرفان می‌گردد.

وی موفقیت در اتحاد حوزه و دانشگاه را به عنوان دو بال علوم عقلی و قلبی، از ثمرات مجاهدت امام خمینی(ره) عنوان کرد و گفت: زمانی که علوم دانشگاهی و حوزوی دست در دست هم، در مسیر کسب معارف ناب الهی گام بردارند، استکبار خفیف و ذلیل‌تر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین  سیدعادل العلوی با بیان این که استعمار همواره به دنبال تفکیک علوم الهی از علوم انسانی است، بیان نمود: تجلی تأثیرات اتحادی علوم عقلی و قلبی و تقویت ارتباط علوم الهی و انسانی، مانع بزرگی برای اندیشه‌های دنیایی و زیاده‌خواهی‌های استکبار جهانی است.

سخنران این برنامه، در ادامه ضمن اشاره به زیبایی تأثیرات هفته وحدت، با بیان این که خداوند متعال تفرقه‌افکنان را دوست نمی‌دارد، تصریح کرد: متأسفانه، در جهان اسلام افرادی به ظاهر مسلمان را می‌بینیم که شهادتین را نیز بر زبان جاری ساخته‌اند، که قول‌شان بر پایه منطق اسلامی و حق استوار نبوده، با دعوت به تفرقه‌افکنی در میان مسلمانان، باطنی غیراسلامی دارند.

وی در بخش پایانی سخنان خود تفاوت‌های علم مفید و بی‌فایده را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: پیامبر اکرم(ص) علم سودمند برای آخرت سودمند را سه گونه می‌دانند: آیه محکمه، فریضه عادله و سنه قائمه. مراد از آیه محکمه، مباحث اعتقادی و مراد از فریضه عادله، فروع دین و بایدها و نبایدهای شرعی است و مراد از سنه قائمه، بایدها و نبایدهای اخلاقی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha