جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام کوهساری

حوزه/ مدیرعامل خبرگزاری حوزه گفت: علم و پژوهش، عمیق‌ترین رکن در رسیدن به پیشرفت و تمدن اسلامی است و باید حوزه‌های علمیه به این ارکان مهم در تحقق پیشرفت و تعالی توجه داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمفید حسینی کوهساری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک هفته پژوهش، تمدن را بالاترین سطح پیشرفت مادی و معنوی جامعه اسلامی دانست و اظهارکرد: هر پژوهش و فعالیتی را می‌توان با یک جهت‌گیری انجام داد ولی آنچه مهم و دارای اهمیت است، توجه به نافع بودن علم و پژوهش است.

وی با اشاره به جایگاه پژوهش در حوزه دین با محوریت حوزه های علمیه اظهار داشت:در همه کشورهای پیشرفته و یا کشورهایی که بنا دارند در آینده دنیا نقشی ایفا کنند، علم و دانش و پژوهش نقش برجسته ای دارد.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه افزود: اگر تجربه کشورهای دیگر را رصد کنیم، می بینیم آنهایی که به پیشرفت رسیدند و به علم و تعلیم و مدرسه و دانشگاه بها دادند در این مسیر رشد پیدا می‌کنند.

وی تصریح کرد: اگر تمدن را بالاترین سطح پیشرفت مادی و دنیوی برای کشورها لحاظ کنیم، هر کشوری نمی تواند به سطح تمدنی برسد، مگر اینکه یک پیشرفت همه جانبه و نظام وار در همه ابعاد مختلف داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین کوهساری بیان کرد: پژوهش و علم در همه این نظریات مربوط به تمدن، نقش محوری و کلیدی دارد و هیچ نظریه پرداز تمدنی نداریم که علم و پژوهش را رکن مهم تمدن به حساب نیاورده باشد.

وی خاطرنشان کرد: علم و پژوهش، عمیق‌ترین رکن در رسیدن به پیشرفت و تمدن اسلامی است و باید حوزه‌های علمیه به این ارکان مهم در تحقق پیشرفت و تعالی توجه داشته باشند.

مدیر مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه گفت: تجربه تاریخ بشری اهمیت پژوهش و علم را نشان می دهد و در آموزه های دینی به آن اهمیت داده شده است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم و در راهبرهای هفتگانه، اولین راهبرد مهم را علم و پژوهش بیان می کنند و می فرمایند این عمیق ترین و اساسی ترین رکن است برای اینکه به آرمان های نظام و انقلاب نزدیک شویم.

حجت الاسلام والمسلمین کوهساری اظهار داشت: لذا از هر منظر نگاه کنیم در استناد راهبردی و تجارب بین المللی و آموزه های دینی به علم و پژوهش می رسیم، هر چند خیلی از ما هنوز علم آموزی را از جنبه فردی و شخصی نگاه می کنیم و به اهمیت بین المللی و اهمیت تمدنی آن کمتر توجه داریم.

این مبلغ عرصه بین الملل عنوان کرد: یعنی هنوز فکر می کنیم علم یاد گرفتن همان خواندن چند کتاب است، در حالی که این گونه نیست و علم و پژوهش دارای ابعاد گسترده‌ای است که مورد غفلت واقع شده است.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه تصریح کرد: در بیانیه گام دوم، راهبردهای دیگر در امتداد پژوهش و علم ترسیم شده است، اگر رکن تمدنی و راهبردی، یک اقتصاد مقاومتی درون زاست، پشتیبان آن شرکت های دانش بنیان و دانشگاه هایی است که با جهاد علمی متناسب با نیاز جامعه به تولید علم و فناوری می پردازند.

وی گفت: اگر یکی از عرصه های راهبرد تمدنی، اخلاق و معنویت است، بدون پاسخگوئی به شبهات و عمق بخشیدن به باورها و عرصه های دیگر راهبردی نمی توان به اهداف متعالی در این عرصه دست یافت.

حجت الاسلام والمسلمین کوهساری افزود:رهبر معظم انقلاب در بیانیه مهم گام دوم انقلاب، به ورود انقلاب اسلامی ایران به دومین مرحله‌ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی اشاره و بر لزوم نزدیک کردن انقلاب به آرمان بزرگ یعنی ایجاد تمدّن نوین اسلامی تاکید می‌کنند.

نباید در این عرصه به نقش پژوهش در عرصه بین المللی بی اعتنا بود بلکه باید در حوزه تمدن نوین اسلامی، ابعاد بین المللی و جهانی را در نظر بگیریم و با ابزار علم و پژوهش وارد میدان عمل شویم.

وی عنوان کرد: نباید در این عرصه به نقش پژوهش در عرصه بین المللی بی اعتنا بود بلکه باید در حوزه تمدن نوین اسلامی، ابعاد بین المللی و جهانی را در نظر بگیریم و با ابزار علم و پژوهش وارد میدان عمل شویم.

مدیر مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه بیان کرد: یکی از آسیب‌هایی که به عرصه‌های علمی و پژوهشی لطمه می‌زند، موازی کاری مراکز پژوهشی و عدم ارتباط میان این نهادهای علمی و پژوهشی است.

مدیرعامل خبرگزاری حوزه ادامه داد: به هر حال اینکه باید تولید علم صورت بگیرد در کشور جای صحبت ندارد، موسسات، پژوهشگاه و پژوهشکده هایی باید شکل بگیرند تا بتوانند نسبت به تولید علم در موضوعات مختلف فعالیت داشته باشند، آنچه موجب موازی کاری می شود عدم ارتباط و تعامل این مجموعه های علمی است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری افزود: برقراری ارتباط و هم افزایی میان مراکز علمی در کشور و ایجاد زمینه رقابت سالم در تولید علم می تواند بسیار اثرگذار باشد بطوریکه وقتی مراکز علمی کشور با یکدیگر تعامل داشته باشند نه تنها از موازی کاری ها جلوگیری می شود، بلکه به سرعت تولید علم می افزاید.

وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود به موضوع ارتباط میان پژوهش و رسانه اشاره کرد و گفت: متأسفانه موضوع مهمی که بیشتر مواقع نسبت به آن غفلت داریم، بحث پژوهش و ارتباط آن با رسانه است.

امدیر مسئول هفته نامه افق حوزه افزود: ارتباط میان پژوهش و رسانه یک ارتباط دوسویه است بطوریکه هر کدام می توانند تکمیل کننده دیگری باشند، رصد جامعه و نیاز سنجی مسائل توسط رسانه شکل می گیرد و بُن مایه تحقیقات و پژوهش ها به واسطه این نیازها آغاز می شود و زمانیکه به نتیجه برسد توسط همین رسانه به جامعه منتقل می گردد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی کوهساری ادامه داد: رسانه فاخر نیز می تواند شاخصه هایی داشته باشد، یکی از این شاخصه ها غیر از نیاز سنجی، نیاز آفرینی است.

مدیر مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌ های علمیه تصریح کرد: علم و پژوهش و تولیدات علمی، زمانی می تواند فراگیر و مؤثر واقع شود که در ارتباط با آن عواملی مانند علم سنجی، ارتباط مستمر با مخاطب و ارتباط با رسانه مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان داشت: معتقدیم زمانی شاهد رشد مراکز علمی و پژوهشی خواهیم بود که دارای پیوست رسانه ای باشند.   اگر مراکز پژوهشی و پژوهشگر ارتباط قوی با رسانه داشته باشند و براساس آن نیازها را بشناسند. بسیاری از پژوهش های غیر ضروری تغییر خواهند کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری گفت: بعد از این مراحل و زمانی که پژوهشی تولید شد، اگر قرار است فلان نظریه به گفتمان و به اجماع نخبگانی برسد، نیازمند به مراحلی هستیم که از جمله آن شناسایی مخاطبین به وسیله رسانه است؛ یعنی مخاطبین خاص شناسایی و آن نظریه گفتمان سازی شود.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه افزود: در مراحل دیگر زمینه ارتباط رسانه برای بحث و نقد در ارتباط با نظریه مورد نظر ایجاد و فراهم و نهایتا تبدیل به شبکه علمی می شود. اگر این کار ها صورت بگیرد، تولید علمی تبدیل به گفتمان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری بیان داشت: مرحله جریان سازی هم نیازمند ساده سازی برای عامه مردم از سوی رسانه، تنوع بخشی در عرضه محصولات از سوی رسانه و بهره گیری از شبکه های مجازی و استفاده از تشکل های مردم نهاد و طلبگی به وسیله رسانه برای نهادینه شدن نظریه است. گاهی وقتها پیامکی ساده در مورد ارائه فلان نظریه در بین محققین و اساتید، می تواند بسیار گارگشا از چند نوشته باشد.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌ با اشاره به این که فرهنگ سازی، اقتضائات و پیوست های رسانه ای دارد افزود: یکی از مهمترین موارد این است که اگر قرار است نظریه تبدیل به فرهنگ سازی شود، باید به آموزش عمومی برای طیف وسیعی از افراد منجر شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری گفت: محور بعدی، طبقه بندی و اولویت بندی مخاطبین و ستفاد جدی از رسانه ملی، الگو سازی، نهاد سازی و... است.

مدیر مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه افزود: اگر قرار باشد این تولیدات به مرحله تمدنی برسد، باید مراحلی اتفاق بیافتد که از جمله آن پیشرفت درعرصه اجتماعی در ارتباط با فرانسلی، فراملی، تبدیل شدن به فرهنگ غالب، علم، استقلال، رسانه، سبک زندگی، اقتصادی، باز آفرینی کردن، بین الادیانی شدن، استفاده از ظرفیت های رسانه های خارجی در بحث تمدن است.

برای تمدن شدن نظریه، نیازمند این هستیم که تمدنی نسبتش را با فرهنگ، اقتصاد، معنویت و غیره مشخص و روشن کند. نهایتا منسجم کردن فکر با اضلاع تمدن نیازمند به ابزار قوی به نام رسانه دارد.

وی بیان داشت: برای تمدن شدن نظریه، نیازمند این هستیم که تمدنی نسبتش را با فرهنگ، اقتصاد، معنویت و غیره مشخص و روشن کند. نهایتا منسجم کردن فکر با اضلاع تمدن نیازمند به ابزار قوی به نام رسانه دارد.

مدیرعامل خبرگزاری حوزه اظهار کرد: برای پیوند دادن مقوله علم و دانش با رسانه و بیانیه گام دوم و تمدن سازی راه نرفته زیاد می باشد و بالاتر نیاز جهاد علمی و جهاد رسانه است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری گفت: اگر قرار باشد رسانه نقش مهم در پژوهش داشته باشد باید در خود، باز آفزینی کند و بین علم و پژوهش ارتباط برقرار نماید و در عین حال نیازمند به مطالعات راهبردی، جهاد علمی و... است.

وی بیان داشت: امروز یکی از رسالت های مهم حوزویان و رسانه های حوزوی توجه و تبیین بیانیه گام دوم است. اگر تا کنون در آرمانها پیشرفتی نبوده چون توجهی به آن نشده است.

چاپ و نشر کتاب نقطه صفر کار تمدنی است

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌ با بیان این که بسیاری از پژوهش ها وتولیدات علمی کشور قابلیت کار تمدنی و تراز ملی را دارد گفت: چاپ و نشر کتاب نقطه صفر کار تمدنی است، اما مهمتر، گفتمان سازی است و برای گفتمان سازی باید پیوست رسانه ای ایجاد شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری گفت: مجموع و تولیدات علمی مراکز علمی کشور قابلیت ارائه در خارج کشور را دارد البته به شرط این که گفتمان سازی شود.

مدیر عامل خبرگزاری حوزه اظهار داشت:در تبیین جایگاه علم و پژوهش، نمی‌توان نسبت به رسانه بی توجه بود به ویژه اینکه پژوهش و رسانه مکمل در تراز انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری در ادامه خاطرنشان کرد: باید به سمت و سوی گفتمان سازی، جریان سازی، فرهنگ سازی و تمدن سازی حرکت کنیم و از همه ظرفیت‌های پژوهشی و علمی و فرهنگی و دینی استفاده کنیم و با نیازسنجی و مخاطب شناسی و ارتباط با رسانه به نقطه مطلوب دست یابیم.

وی تصریح کرد: تولیدات علمی کشور قابلیت ارائه در خارج کشور و در سطح جهانی را دارد و باید آن را به سمت گفتمان سازی پیش ببریم، البته گفتمان ها برای تبدیل شدن به جریان باید با رسانه ها در تعامل باشند.

این مبلغ عرصه بین الملل در بخش دیگری از گفت وگوی خود با اشاره به تولیدات فاخر و ارزشمند مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی کشور گفت: متأسفانه با همه استعدادهایی که ما در حوزه و دانشگاه داریم، آثار قلمی و مکتوب ما تنها در دایره مرزهای کشور وجود دارد و اثری با نگاه و رویکرد عمومی بین المللی نداشته ایم.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha