جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نشست علمی «پژوهش های علوم اسلامی از تولید تا توزیع»

حوزه/ مدیرکل روابط عمومی وبین الملل حوزه های علمیه خواهران با بیان این که در روز پژوهش باید یاد بگیریم چگونه اندوخته های خود را عرضه کنیم، گفت: در پژوهش علاوه بر تولید علم باید فکری برای توزیع کنیم و اگر برای خود هویت تعریف نکنیم دیگران برای ما هویت تعریف می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، خانم کیاهور، معاون پژوهش مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر تهران در نشست علمی «پژوهش های علوم اسلامی از تولید تا توزیع»، که امروز با حضور طلاب پژوهشگر در سالن اجتماعات این مجتمع برگزار شد، گفت: این نشست علمی که امروز با طلاب و اساتید پژوهشگر و سخنرانی حجت الاسلام یحیی جهانگیری، مدیرکل روابط عمومی وبین الملل حوزه های علمیه خواهران، برگزار می شود، فرصت مغتنی برای بررسی چنین مباحثی است.

در ادامه این نشست؛ حجت الاسلام جهانگیری به عنوان کارشناس به ارائه نکاتی در باب رابطه تولید و توزیع پژوهش ها پرداخت، و اظهار داشت: امروزه با یک انباشت علمی مواجه هستیم. ما امروزه پژوهش هایمان چقدر درد جامعه را هدف قرار گرفته اند؟

وی افزود: تعداد مقالات isi ما و تعداد مقالات علمی پژوهشی داخلی ما(isc) در حوزه مقالات داخلی اولین و بالاترین حجم مجلات حوزه انسانی اسلامی بیش از ۳۰ درصد سهم تولید علم را وارد بعد کشاورزی و بعد فنی مهندسی و علوم پایه و در آخر پزشکی. این اوضاع علمی برای تولید علم حوزه و علوم اسلامی است و در حوزه خارجی وضعیت کاملا بر عکس است یعنی حوزه علوم اسلامی زیر ۲ درصد و پزشکی بالاترین درصد را دارد ونتیجه می گیریم که در حوزه علوم اسلامی و انسانی برای خود بیشترین تولید در حوزه خارجی کمترین سهم را در توزیع داریم.

این استاد حوزه ابراز داشت: سهم علوم اسلامی به معنای علوم اسلامی حوزوی واقعا کم است. حوزه علوم اسلامی در مقایسه با سایر علوم در خارج تقریبا صفر است. جامعه اسلامی از حوزه علمیه انتظار دارد که نتیجه این علوم اسلامی را در پژوهش و جامعه ببینید.

وی گفت: هر جامعه ای که هویت خود را اثبات نکند علیه او شورش خواهد شد اگر خود را ثابت نکنیم علیه خودمان شورش می شود. ما این همه پژوهش می کنیم پس چرا دیده نمی شود. چون بخشی از پژوهش های ما پژوهش تفننی است.

معاون پژوهشکده عروه الوثقی تصریح کرد: ما خود را باور نکردیم و پژوهش را دست نخورده باقی گذاشتیم و با این شرایط نمی توانیم در حوزه بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم.ما محتوای خوب را داریم ولی بلد نیستیم چگونه کار بین المللی کنیم.در روز پژوهش باید یاد بگیریم چگونه اندوخته های خود را عرضه کنیم.

وی اظهار داشت: حوزه علمیه خواهران ۶۰ هزار نفرطلبه دارد ولی یک مجله علمی پژوهشی ندارد. در سال ۲۰۱۴ در آمریکا درآمد دین وکتاب و فیلم رمان و سمینارهای دینی به اندازه بخشی از درآمد گوگل بود. دین می تواند سرمایه آفرینی کند. بیشتر کتاب ها که خوانده می شوند کتاب حوزوی ها نیست ولی برای دانشگاه هاست.

حجت الاسلام جهانگیری در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه دین بیشتر کتاب هایی که خوانده می شود کتاب های ترجمه ای است تا تالیفی. در پژوهش ما باید برای توزیع فکر کنیم نه تنها برای تولید یعنی اگر برای خود هویت تعریف نکنیم دیگران برای ما هویت تعریف می کنند. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    0 0
    با سلام .کاملا موافقم با نظرات جناب جهانگیری.سالهاست که ما این مطلب را فریاد می زنیم ولی ..........