جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
پرویز شیخ طادی
پرویز شیخ طادی

حوزه/ یک کارگردان سینما و تلویزیون گفت: عملکردی که مدیرانی هنر در سینما از خود نشان دادند باعث می‌شود در ارزیابی به آنها نمره قبولی داده نشود.

پرویز شیخ طادی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با بیان این‌که پرداختن به هویت ملی و اسلامی یکی از ضروریات سینماست، گفت: در تمام کشورهایی که حضوری موفق در سینما دارند، توجه به ارزش‌های ملی و آیینی یکی از الویت‌های ویژه است. برای مثال در سینمای ژاپن یا سینمای هند ما این گفته را به خوبی شاهد هستیم، حتی در سینمای غرب هم این اتفاق به روشنی رخ می‌دهد، اما در سینمای ایران کمتر به این دست موضوعات پرداخته می‌شود.

وی افزود: برای مثال به سریال «بانوی سردار» اشاره می‌کنم، که چندی پیش روی آنتن رفت. در این کار به یکی از مفاخر این سرزمین پرداخته شد که بسیاری حتی نامش را نشینده بودند. برای این پروژه آنچنان که باید هزینه در اختیار سازندگان قرار نگرفت. این را به عنوان کارگردان فیلم می‌گویم. ما در این پروژه بسیار دستمان بسته بود، حتی به اندازه‌ای پول نداشتیم تا بتوانیم خواسته‌های ابتدای کار را تهیه کنیم، برای همین با محدودیت کامل در این عرصه قدم برداشتیم، ولیکن خوشحالم با همین دست خالی، توانستیم دست‌آورد خوبی داشته باشیم.

این کارگردان تاکید کرد: دلیل بی توجهی به چنین موضوعاتی را از چند منظر می‌توان مد نظر قرار داد. ابتدا این‌که مدیران سینما و تلویزیون چندان روی این دست موضوعات تمرکز ندارند چون فکر می‌کنم موضوعات تارخی جز اولویت‌های آنها نیست، درصورتی‌که به باور من بیش از هر موضوعی این قبیل تولیدات است که قادرند هویت پرافتخار ایران اسلامی را در معرض دید دنیا قرار دهند. مطلب بعد اینکه این تولیدات برای مدیران هزینه‌بر است، برای همین ترجیح می‌دهند، پولها را جایی صرف کنند که هزینه‌های کمتری را در بر می‌گیرد.

شیخ طادی تاکید کرد: ولیکن مدیران از این امر غافل هستند که پرهزینه بودند کارهای تاریخی ، سرمایه گذاری بلند مدت است، زیرا هر اندازه در این قبیل تولیدات هزینه شود، نتیجه مطلوب‌تر خواهد بود. بگذارید سریال «مختارنامه» را مثال بزنم. این سریال بارها از تلویزیون پخش شد و باز هم روی آنتن خواهد رفت. آیا یک فیلم یا سریالی که در حوزه کارهای اجتماعی تولید می‌شود ظرفیت این تعداد پخش را دارد. با این توضیح می‌توان فهمید که نگاه به این دست تولیدات باید وسیع‌تر از دید مختصر و محدود مدیران سینمایی باشد تا در آینده شاهد اتفاقات بهتری برای سینمای کشورمان باشیم.

وی در پاسخ به این سوال پایانی مبنی بر این‌که به عملکرد مدیران سینما و تلویزیون چه نمره‌ای می‌دهد، گفت: هر فردی قادر است، پیرامون این موضوع نظری داشته باشد، اما باور من این است که نمی‌توان به مدیران سینمایی نمره  قبولی داد. دلیل این اتفاق نیز همانگونه که گفتم به امر بر می‌گردد که انتخاب‌های خوبی در این زمینه عموماً صورت نمی‌گیرد. یعنی افراد که روی کار می‌آیند عموماً از جنس سینما نیستند، بلکه تنها به واسطه ملاحضات سیاسی وارد این هنر شده‌اند، پس زمانی که در سینمای گرایشات سیاسی جای الزامات هنری را گرفت بدانید که آینده پیش روی این هنر صنعت مطلوب نظر نخواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha