شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
زکزاکی1

حوزه/ عبدالله تانکو کارشناس اهل نیجریه گفت: سلامت جسمی شیخ زکزاکی رهبر برجسته شیعیان نیجریه روز به روز بدتر می‌شود، ولی دولت نیجریه ظالمانه هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد.

به گزارش سرویس بین الملل حوزه، آذر ماه سال ۹۴ ارتش و پلیس نیجریه با یورش به "حسینیه بقیةالله" (عج) در شهر "زاریا" و منزل شیخ زکزاکی در ایالت "کادونا" در شمال نیجریه، رهبر شیعیان این کشور را به همراه همسرش «زینت ابراهیم» و یکی از پسرانش دستگیر کردند؛ در این یورش که به عملیات نظامی شبیه بود صدها نفر از شیعیان نیجریه نیز به شهادت رسیدند. برخی رسانه ها شمار افراد شهید شده در حمله به خانه شیخ زکزاکی را تا ۲هزار نفر ذکر کرده اند.در این یورش، شیخ زکزاکی به شدت زخمی شد و سه پسر وی نیز به شهادت رسیدند؛ سه پسر دیگر رهبر شیعیان نیجریه نیز یکسال قبل از آن یعنی در روز قدس سال ۱۳۹۳ با شلیک گلوله پلیس این کشور به شهادت رسیده بودند.

بیش از ۴ سال از حادثه دلخراش زاریا در نیجریه می گذرد . از آن زمان تاکنون وی در زندان دولت نیجریه به سر می برد.در این مدت تظاهرات اعتراض آمیز در داخل و خارج از نیجریه برای درمان و یا آزادی شیخ زکزاکی برگزار شده اما همچنان دولت نیجریه با حمایت آمریکا به اقدامات غیر بشری خود ادامه می دهد. با توجه به انتقال شیخ زکزاکی به هند برای درمان و بازگشت ایشان به کشور  جنبش اسلامی نیجریه در بیانیه ای اعلام کرد، یکی از دلایل عمده بازگشت وی به نیجریه نگرانی از احتمال ترور او در هند توسط عوامل دولت نیجریه بوده است.

در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با "عبدالله تانکو" کارشناس نیجریه ای به گفت و گو پرداخت.

تانکو با اشاره به شرایط جسمانی و سلامت شیخ زکزاکی گفت: وضعیت ایشان هنوز هیچ تغییری پیدا نکرده است و دولت هنوز اجازه ملاقات ایشان با نزدیکانشان و یا هرکس دیگر را نداده است.

وی با بیان اینکه  برای معالجه ایشان هیچ اقدامی صورت نگرفته، افزود:  متاسفانه دو هفته پیش در جلسه  دادگاه قاضی حکمی صادر کرد که شیخ  زکزاکی را از حبس خانگی به زندان منتقل کنند و در حال حاضر شیخ در زندانی در استان کادونا به سر می برد.

۶۰ نفر از اعضای حرکت اسلامی دهنوز در  زندان نیجریه به سر می برند

کارشناس اهل نیجریه خاطر نشان کرد: زندانی که در حال حاضر شیخ زکزاکی در آن به سر می برد همان زندانی است که  بعد از حادثه سال  ۲۰۱۵ زاریا بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای حرکت اسلامی نیجریه آنجا زندانی شدند و  بعضی از آنها آزاد شدند اما هنوز ۶۰ نفر از آنها در همان زندانی که  شیخ آنجا هست حضور دارند.

عبد الله تانکو ادامه داد: تاکنون به  هیچ کس حتی فرزندشان اجازه ملاقات ندادند و این در حالی است که  زمانی که قاضی در دادگاه حکم صادر کرد، اعلام کرده بود  که هر زمانی که از نزدیکان شیخ  قصد ملاقات داشتند  مسوولان زندان نباید ممانعت کنند. اما این دستور قاضی اجرایی نشده و  فرزند شیخ زکزاکی که برای دیدار با ایشان به زندان رفته  به او اجازه ملاقات ندادند.

سلامت جسمی شیخ زکزاکی  روز به روز بدتر می شود

وی افزود:  سلامت جسمی شیخ زکزاکی  روز به روز بدتر می شود، ولی دولت ظالمانه هیچ اقدامی انجام نمی دهد . از زمانی که شیخ برای معالجه به هند اعزام شد و آنجا متوجه توطئه ای شدند  و شیخ زکزاکی را به نیجریه انتقال دادند ،هنوز هیچ اقدامی انجام نشده است و  وی همچنان با جراحات و بیماری خود دست و پنجه نرم می کند.

تانکو با اشاره به تلاش های بین المللی برای رهایی و آزادی شیخ زکزاکی گفت: این ایام چون مصادف با چهارمین سالگرد فاجعه "زاریا "هست مراسم هایی برای سالگرد این حادثه در  مناطق داخل و خارج نیجریه برگزار شده است.

تلاش ۳۰ سازمان غیردولتی برای نجات شیخ زکزاکی

وی افزود: در آمریکا ، انگلیس ، ایران و سایر کشورها تظاهرات اعتراض آمیز با محکومیت  حادثه زاریا برگزار شده و سازمان های غیر دولتی در مناطق مختلف برای آزدای شیخ  در تلاش هستند و بیش از ۳۰ سازمان غیر دولتی در سالگرد حادثه زاریا کنفرانس یا مراسم برگزار کردند و پیرامون مظلومیت شیخ صحبت کردند .

کارشناس اهل نیجریه با اشاره به وضعیت شیعیان در داخل نیجریه گفت: وضعیت شیعیان نیجریه  کمی در داخل کشور بهتر شده و فعالیت حرکت اسلامی نیجریه نسبتا آرام در همه مناطق انجام می شود و برنامه ها همچنان ادامه دارد. در  داخل نیجریه نیز تظاهراتی  برگزار شده وهمچنان ادامه دارد؛ اما هنوز دولت نیجریه  هیچ توجهی به خواسته های مردم نکرده ولی ما تا آخرین لحظه به تلاش و کوشش خود برای  آزادی رهبر شیعیان نیجریه شیخ زکزاکی ادامه می دهیم .

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha