جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سازمان دیانت ترکیه

حوحوزه/ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در چارچوب امضای تفاهمنامه توسعه همکاری‌های مشترک میان ایران و ترکیه با علی ارباش، رئیس سازمان دیانت ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در رأس هیأتی از علمای مراکز علمیه و دانشگاهی (5 دی‌ماه) با حضور در سازمان دیانت ترکیه با علی ارباش، رییس سازمان دیانت ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

ارباش این دیدار را مقدمه‌ای برای توسعه روابط در امور دینی میان دو کشور دانست و امضای تفاهمنامه همکاری میان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان دیانت ترکیه را گامی عملی برای توسعه همکاری‌های مشترک میان دو کشور برشمرد.

اشتراکات برای نیاز جهان اسلام موجب می‌شود که بیش از پیش این همکاری‌ها گسترش یابد

وی دیدارهای مشترک برگزار شده در طی سال‌های اخیر میان مقامات دینی ایران و ترکیه را اقدام مهمی در راستای تعامل فرهنگی و دینی میان مسولان دو کشور در عالی ترین سطوح ممکن  دانست و اظهارداشت: دو کشور ایران و ترکیه با اشتراکات عمیق فرهنگی و دینی می توانند همکاری های زیادی را درعرصه های مختلف داشته باشندو این اشتراکات برای نیاز جهان اسلام  موجب می شود که بیش ازپیش این همکاری ها گسترش یابد.

رئیس سازمان دیانت ترکیه با اشاره به شرایط و مشکلات کنونی موجود در جهان اسلام افزود: همکاری های دو جانبه میان ایران و ترکیه با توجه به مشکلاتی که طی چند سال اخیر در جهان اسلام بوجود آمده است می تواند به رفع این مشکلات کمک نماید.

 علی ارباش در ادامه سخنان خود با اشاره به نقش استعماری دولت های غربی دردخالت درامور مسلمان افزود:دولت های غربی از گذشته های دور درپی استعمار کشورهای مسلمان بودندو امروزه نیز روش آنان برای استعمار تغییر کرده است؛ ولی اهداف آنان یکی است.

وی با اشاره به ایه شریفه  إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ ...خواستار برادری و همکاری دو کشور ایران و ترکیه در کلیه زمینه ها بویژه درمسائل مختلف دینی و فرهنگی شد.

در ادامه این دیدار ابوذر ابراهیمی ترکمان ضمن تشکر از علی ارباش رئیس سازمان دیانت ترکیه به خاطر میزبانی از هیئت علمای ایران و نیز تشکر از دولت ترکیه در سخنانی اظهار داشت: حضور هیئت ایرانی در ترکیه گام مهم و جدی در راستای گسترش همکاری های د و کشور می باشد.

امضای تفاهمنامه همکاری های فرهنگی زمینه ای برای توسعه همکاری های بین المللی در جهان اسلام

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درادامه سخنان خود با اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری های فرهنگی میان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان دیانت جمهوری ترکیه تصریح کرد: امضای تفاهمنامه همکاری های فرهنگی می تواند زمینه ای برای توسعه همکاری های بین المللی در جهان اسلام باشد.

ترکمان با اشاره به ظرفیت های  موجود در دو کشور و اشتراکات فرهنگی و دینی میان دو کشور خواستار فعالیت های بین المللی مشترک میان دو کشور درجهان اسلامی شد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درپایان سخنان خود اظهارداشت :درجمهوری اسلامی ایران به دلیل نیاز حکومت به مسائل فقهی اقدامات و مطالعات خوبی انجام شده است که باگذشته قابل مقایسه نیست . به عنوان مثال در مسائل قرآنی فعالیت های زیادی انجام شده است وآن بخشی از دین که برای کمک به پاسخ گویی به نیاز جوامع بشری هست ، ایران اقدامات و مطالعات خوبی را انجام داده است و این تحقیقات و مطالعات را می توانیم دراختیارسازمان دیانت و علمای دینی ترکیه  قراردهیم.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس هیئت علمای ایران در این دیدار با اشاره به جایگاه ایران درمنطقه و دسترسی آن به کشورهای آسیای میانه  و مرکزی افزود:جمهور ی اسلامی ایران با برخورداری از موقعیت جغرافیایی بی نظیر در منطقه و دارا بودن 15کشور در همسایگی خود این ظرفیت را داردتا با همکاری های مشترک بین المللی باترکیه ،زمینه توسعه همکار یهای فرهنگی و دینی در آسیای مرکزی و قفقاز رافراهم سازد.

رئیس هیئت علمای ایران با اشاره به وجود اشتراکات زیاد میان دو کشور دوست و برادر، گفت:اشتراکات فرهنگی و دینی ایران و ترکیه از ریشه تاریخی عمیقی برخوردار است که تاریخ روابط دو کشور مؤید این موضوع می باشد.

وی درادامه بااشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری درخصوص توجه به جوانان گفت :25سال گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای به مسولین کشور هشدار دادند که غربی ها به دنبال نفوذ فرهنگی در میان جوانان کشور می باشند .

تهاجم فرهنگی و شبیه خون فرهنگی از ابزارهای استعمارگران و دشمنان اسلام است

وی درادامه تصریح کرد: تهاجم فرهنگی  و شبیه خون فرهنگی از دیگر هشدارهای  رهبر انقلاب به مسؤلین کشور ایران بود که امروزه شاهد این نفوذ درمیان جوانان  کشور هستیم.

ترکمان تلاش دو کشور برای کمک به افزایش  و دانش وآگاهی میان جوانان و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن را گام مهمی  درهمکاری های میان دو کشور برشمرد.این تعابیر درآن زمان قابل فهم نبود و امروزه شاهد این هستیم که نفوذ فزهنگی غرب به زندگی مسلمانان وارد شده و آنان را تحت اشعاع خود قرار داده است.و این خطر و تهدیدی بزرگ برای جوامع اسلامی قلمداد می شود.

تغییر سبک زندگی جوامع مسلمان به سبک غربی تهدید بزرگی است

وی در ادامه تاکید کرد: هم اکنون می بینیم که این تهاجم فرهنگی در سبک زندگی جوامع مسلمانان به سبک زندگی غربی تغییر شکل داده است واکنون این تغییر سبک زندگی جهان اسلام را با خطر مواجه کرده است.

درخاتمه این دیدار طرفین بر ضرورت همکاری های مشترک فرهنگی و دینی میان دو کشور تاکید کرد و امضای تفاهمنامه همکاری ها را گامی مهم در این زمینه برشمردند.

در امضای تفاهمنامه همکاری های مشترک فرهنگی در ترکیه به موارد سند همکاری تاکید شد

در این سند همکاری ضمن تشکیل کمیته علمایی مشترک بین دو کشور ،برتداوم همکاری های علمی و دینی بامشارکت یکدیگر درزمینه های ، علمی ، آموزشی و دانشگاهی ، همکاری درزمینه حج ،انتشارات دینی ،فعالیت های علمی و هنری درزمینه های قرآنی ، برگزاری نمایشگاههای قرآنی ، قرآن پژوهی و فضای مجازی،همکاری ذر زمینه توسعه وحدت اسلامی ، مقابله با اسلام هراسی ،همگرایی دینی، استمرار در برگزاری سالیانه فعالیت های کمیته علمای دو کشور با مدیریت مرکز حوزه های علمیه جمهور ی اسلامی ایران  تفاهمنامه به امضا رسید .

گفتنی است رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درراس هیئت بلند پایه به منظور امضای تفاهمنامه میان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان دیانت جمهوری ترکیه در سفری دو روزه از ترکیه بازدید می نماید. افتتاح نمایشگاه قرآنی ، برگزاری کنفرانس خبری مشترک و امضای تفاهمنامه و دیدار و گفتگو با مسؤلین فرهنگی  و دینی دو کشور از برنامه های این سفر می باشد.

اعضای هیئت ایرانی که ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را همراهی می نمایند ،شامل سیدمهدی مصطفوی نماینده معاونت ارتباطات دفتر مقام معظم رهبری، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاجی ابوالقاسمی دولابی نماینده دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام ملکی نماینده مدیریت حوزه های علمیه قم و نماینده حضرت ایت الله اعرافی ، حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام سیدابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی و عبدالجبار میرابی نماینده علمای اهل تسنن جمهور ی اسلامی ایران و قربانعلی پورمرجان معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha