پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی

حوزه/ بر اساس آمار غربی ها، درآینده نزدیک، یک سوم اروپا را اسلام فرا خواهد گرفت به همین دلیل دنبال اسلام هراسی هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی عصر امروز در دیدار جمعی از علمای اهل سنت که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در قم برگزار شد، ضمن ابراز همدردی باسیل زدگان در استان سیستان و بلوچستان، با اشاره به رسالت امروز روحانیت گفت: همه ما سرباز قرآن، دین و اسلام می باشیم و هدف ما آشنا شدن با دین، تبلیغ و ترویج آن است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که جایگاه دین در قبل یا بعد از پیروزی انقلاب در میان جامعه قابل قیاس نیست گفت: قبل از انقلاب می گفتند دین مانع پیشرفت و رشد بشریت است و دین را باعث انزوای می دانستند، اما امروز مهمترین مشکل برای دنیا طلبان، دیانت مسلمانان است.

این استاد درس خارج گفت: امروز آنها پی به اهمیت دین برده اند. براین باورند اگر دین وارد اجتماع شود، جلوی حضورشان را می گیرد. ترس دنیای غرب  از رشد دین در میان بشر است. این مسئله نشان می دهد که دین در حال رشد است.  بر اساس آمار غربی ها، درآینده نزدیک، یک سوم اروپا را اسلام فرا خواهد گرفت. به همین دلیل دنبال اسلام هراسی هستند. اساسا شکل گیری داعش هم برای همین مسئله است. داعش را به وجود آوردند  تا بگویند اسلام این است، مردم را سر می برد و صغیر و کبیر رحم نمی کند.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: شهید سردار سلیمانی را که خدمات زیادی به بشریت کرد. اگر داعش سوریه،لبنان و عراق را گرفته بود در سایر مناطق حضور پیدا می کرد و تهدید جدی برای اروپا می شد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: در همین کشور ما دین چه قدر ابعادش گسترش پیدا کرد، یعنی وارد همه صحنه ها شده بود از جمله آن امور نظامی، سیاسی و...؛ در همین مسئله انتقام این بحث ها مطرح بود که برادران سپاه گفتند قصدآدم کشی نداشته ایم، هدف ضربه وارد کردن نظامی بود.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: دین در امور علمی ما دخالت دارد. در همین مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) دوره 5 ساله سطح، 7 ساله خارج و بعد از این گرایش های مختلفی مانند پزشکی تعریف شده است. امروز سوالات زیادی در ارتباط با طب و پزشکی وجود دارد و فقه می تواند پاسخ گو باشد.

وی عنوان کرد: مراجع تقلید کنار رساله علمی و عملیه ...، استفائات پزشکی دارند. گاهی  وقت ها مسئله ای که پزشکان به آن رسیده اند، صدها جلسه باید برای آن گذاشته می شود تا به مسائل فقهی آن رسید. از جمله تلقیح مصنوعی است که دارای شقوق مختلف است و باید بررسی شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: دین امروز در موارد مختلف وارد میدان شده، یکی از آن موارد شبیه سازی است. این بحث مفصل فقهی دارد آیا درست است یانه.

وی ادامه داد: امروز نگذاشته اند این کشور در مراحل مختلف مانند اقتصاد روی پای خود بایستد. بعد از پیروزی انقلاب جنگ 8 ساله راتحمیل کردند و بعد از آن انواع تحریم وترور دانشمندان هسته ای. دین دنبال این است بیان کند چه محورهای اساسی برای اقتصاد و سیاست و... دارد.

عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: 1414سال از ظهور اسلام می گذرد. هزار و 401  سال بعضی تفهیم کردند که اسلامی چیزی به نام حکومت ندارد. بعضی مواقع می گویم موضوعی در اسلام مورد غفلت قرار گرفته است. آیا واقعا این گونه بوده است که فقهاء این مسئله به این مهم را از دین ارائه نکرده باشند و یا این که اصلا دین بیان نکرده است.

این استاد درس خارج گفت: از جمله این موارد مسئله غدیر است. بعضی جور دیگری تفسیر کردند. گفته اند، مسئله غدیرتنها اشاره به جانشینی دارد. اما  امام راحل بحث حکومت را مطرح می کند.

آیت الله فاضل لنکرانی با شاره به آیاتی از قرآن کریم افزود: آیه بیان کرده یهود و نصاری را  اولیاء خود قرار ندهید یعنی معامله نکنید یا این که اینها را ولیّ خود قرار ندهید. قطعا آیه بیان می کند آنها را ولیّ خود قرار ندهید. پس چه کسی باید ولی و حاکم باشد. قرآن می فرماید« رسول خدا و اهل بیت(ع) و ...؛ که به اتفاق علمای دو مذهب در مورد حضرت علی(ع) است.

وی عنوان کرد: قرآن می فرماید« مسلمان باید حاکم داشته باشند، نباید حاکم مسلمین کافر، یهود و نصاری باشد، پس انسان فاسد نمی تواند حاکم باشد، باید کسی باشد که بتوان کنار خدا و رسولش قرار داد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: امام راحل می فرمودند« که پیامبر(ص) در روز غدیر مسئله حکومت را مطرح کرده است. آیه تبلیغ هم بیانگر همین قضیه است.

عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: می خواهم بگویم نه تنها اسلام حکومت دارد، بلکه به تعبیر امام راحل حکومت از اولییات اسلام است. این معنا که اسلام حکومت دارد به برکت انقلاب مطرح شده است. کسی قبل از انقلاب این سخنان را مطرح نمی کرد. حکومت اسلامی ایده مسلم و عقیده ای نیست که شیعیان بیان می کنند. ایده مسلم قرآنی است. ولایت فقیه ریشه در قرآن دارد.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: برای جدای بین دو مذهب بحث ولایت فقیه را مطرح می کنند و می گویند شیعه مطرح کرده است. در عین حال که مسئله فقیه در فقه به عنوان نائب امام معصوم(ع) تأکید شده، ریشه آن در قرآن است. حکومت اسلامی فکر قرآن اصیل است و این گونه نیست که عده ای مسلمان درست  کرده باشند.

وی عنوان کرد: امروز رسالت روحانیت از گذشته بسیار سنگین است. بیشتر درس بخواند، به مردم خدمت کند، دشمن شناش باشد و آن را به  مردم معرفی کند.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha