جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام حسن رضایی مهر

حوزه/ رئیس مرکز مطالعات وپاسخگویی به شبهات دینی حوزه علمیهگفت: بر اساس مبانی و آموزه‌های اسلامی، علم ستیزی مردود و ممنوع است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن رضایی مهر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،  با اشاره به آتش زدن کتاب پزشکی داخلی هاریسون توسط یک مدعی طب اسلامی عنوان کرد: این حرکت شبهاتی را در اذهان و حتی در جوامع غیرایرانی تولید کرد.

رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات دینی افزود: بعضی حرکات که پشتوانه دینی و شیعی ندارند را باید بشناسیم تا خلط مبحث نشود، در این باره باید موضع حقیقی اسلام را در مورد علم تبیین کنیم.

وی تصریح کرد: تاکید آموزه‌های دینی بر تحصیل علم و دانش در حوزه‌های مختلف معرفتی بسیار فراوان است و آیات و  روایاتی که ما را به تحصیل علم و دانش ترقیب کرده‌اند و تحصیل دانش را واجب می‌دانند بسیار است.

حجت‌الاسلام  والمسلمین رضایی مهر بیان کرد: اطلاق آیات و روایاتی که به تحصیل علم تاکید دارند، فقط مربوط به علوم دینی نیست، بلکه هر علمی که برای بشر نافع باشد مورد تاکید است و در این راستا حتی جغرافیای اسلام نیز مورد نظر نیست.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) مبنی بر اطلبوالعلم ولو بالصین خاطرنشان کرد: این گویایی این مطلب است که فقط جغرافیای اسلام در علم‌آموزی مد نظر نیست، لذا امر می‌فرمایند که هر آنچه علم است و مفید است بگیرید حتی اگر از بلاد غیر اسلامی باشد، بنابراین دین اسلام و مکتب تشییع تاکید بر تحصیل علم در رشته‌های نافع برای بشریت را دارند.

رئیس مرکزمطالعات و پاسخگویی به شبهات دینی عنوان کرد: همچنین اسلام و آموزه‌های اسلامی همیشه با جهل و علم گریزی مخالف بوده و با آن مبارزه می‌کرده است، بر اساس مبانی اسلامی علم ستیزی مردود و ممنوع است و لذا آتش زدن یک کتاب علمی پزشکی در تعارض آشکار با مبانی و معارف دینی است.

وی گفت: حالا اگر کسی محتوای آن را علم نداند و آن را مضر برای بشریت بداند، این ادعا باید با براهین منطقی اثبات شود که چطور یک محتوا علمی نیست و حتی بر فرض نبودن علمی یک کتاب آتش زدن آن امر منطقی و عقلایی نیست، مگر هر مطلب غیر علمی را عقلای عالم آتش می‌زنند؟ این با رویه دین و دینداری در قضیه دانش ستیزی و این عمل در تقابل این رویه دینی است.

حجت الاسلام و المسلمین رضایی مهر افزود: مواجهه انسان با یک محتوا یا اثباتی یا نفی است، یعنی یا با دلیل مطلبی را قبول دارد یا بدون دلیل؛ اگر بدون دلیل باشد که خلاف عقل است و اگر مستند به دلیل بوده باید دلیل ارائه شود که چرا فلان کتاب را قبول ندارم.

وی تصریح کرد: خود این دلیل هم باید در محافل علمی مورد ارزیابی قرار بگیرد تا مشخص شود این دلیل درستی است، بنابراین اگر نقدی وجود دارد بررسی انتقادی آن کتاب است اما آتش زدن آن کتاب معنا ندارد.

رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات دینی بیان کرد: منطق عقل اقتضا می‌کند که در یک فضای علمی اشکالاتی اگر در یک محتوا و یک کتابی هست مورد بررسی قرار بگیرد و این حرکات با شیوه عقلی و عقلائی مخالف است.

وی تصریح کرد: همان طور که انکار یک حقیقت دلیل بر حقانیت انکار نیست و اگر کسی بگوید فلان چیز باطل است ادعای بطلان که چیزی را درست نمی‌کند تا زمانی که ادعای بطلان به اثبات منطقی و برهانی نرسیده باشد این ادعا قابل تجویز نخواهد بود، در این باره سیره عقلا این روش را برای خودشان تصویر کرده‌اند و عقل هم اینطور حکم نمی‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین رضایی مهر بیان کرد: همچنین اگر برخی گزاره‌های یک مطلب علمی مثلا یک کتابی برخی از مطالبش باطل است بطلان برخی مطالب یک کتاب که دلیل بر بطلان همه مطالب کتاب نیست و اگر کسی مدعی شود کل مجموعه فاسد بوده باید این ادعا اثبات شود که فرد در چه موقعیت و جایگاهی است که این حرف را می‌زند و آیا این سخن در یک محفل علمی زده شده که کل این مجموعه فاسد است، بی توجهی به این موارد ضربه به جوامع دینی می‌زند.

وی خاطرنشان کرد: اگر کسی همین رویه را با طب سنتی و اسلامی داشته باشد به همین بهانه که طب سنتی مفید فایده نیست و مضر است و عکس‌العمل مشابهی را داشته باشد، کسانی که چنین عملی را مرتکب شده‌اند حق ندارند به این افراد اعتراض کنند، در حالی که هر دو باطل است و نمی‌توانند حرف بزنند و چنین حقی ندارند، چون ابتدا خودتان عمل کردید.

رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات دینی گفت: آفات و آسیب‌های علم ستیزی برای جوامع دین و جوامع دینی و اسلامی سنگین است، رفتار خشن کلیسائیان با دانشمندان و کشفیات علمی در تاریخ غرب مصیبت‌های زیادی را برای دین به بار آورد و همین رفتارهای خشن و غیر منطقی کلیسائیان در دوره وسطی منشا پیدایش تفکر تعارض علم و دین شد.

وی در این باره افزود: به طوری که با شروع رنسانس و نهضت غرب به خصوص در قرن ۱۸ و ۱۹ چون دین را مخالف علم می دیدید هر کشف علمی را یک پیروزی بر دین می دانستند و با هر کشف، یک لگدی به دین می زدند، چرا که کلیسانیان با هر کشف علمی مخالفت می کردند و هر نظری مخالف اهل کلیسا بود تحریم می کردند و گاهی دستور قتل دانشمندان را می دانند و فضای خشن بر علیه علم محقق شد و نتیجه آن تعارض علم و دین بود.

حجت الاسلام و المسلمین رضایی مهر عنوان کرد: در آن دوران یا باید دین‌دار یا دانشمند می بودند و این دو با هم جمع نمی‌شد، چقدر از دانشمندان و متدینین در این تعارض ها کشته شدند و هنوز هم دین و علم در غرب لطمات همین عملکرد تند و خشن و غیرمنطقی را متحمل می‌شود.

وی تصریح کرد: به هر حال متوجه باشیم رفتار ما به گونه ای نباید باشد که دین گریزی و دین ستیزی را به همراه داشته باشد و علم و دین را مقابل هم قرار دهد آن هم دینی مانند اسلام که چقدر به علم و عالم اهمیت می‌دهد.

رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات دینی بیان کرد: چنین رفتارهایی اصلا منطبق با آموزه‌های اسلامی و شیعی و سیاست های حوزه علمیه نیست و باید از تکرار چنین رفتارهای غیر منطقی و غیر مسئولانه پرهیز کرد و سیاستهای جامعه حوزه علمیه این نیست و بزرگان و متدینین هیچ گاه از چنین رفتارهایی راضی نیستند.

وی گفت: بنده به عنوان طلبه حوزه علمیه این جریان و حرکت را منطقی نمی‌دانم و محکوم می‌کنم ان شاءالله شاهد چنین حرکات غیر منطقی نباشیم.

گفت گو: اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha