جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 884387
۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۱
تصاویر/ نشست رسانه ای افتتاح و بهره برداری از 110 پروژه شهرداری قم در ایام الله دهه فجر

حوزه/معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با اشاره انجام غیرحضوری فرآیندهای صدور پروانه‌های ساختمانی در شهرداری قم، گفت: صدور پروانه ساخت نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، غلامرضا جانقربان امروز در نشست رسانه‌ای افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های شهرداری قم در ایام‌الله دهه فجر که در دفتر شهردار قم برگزار شد، با بیان اینکه ۱۳ هزار هکتار محدوده قانونی ارائه خدمات توسط شهرداری قم به مردم است، تصریح کرد: شهرداری حریم شهر را نیز برای توسعه آینده شهر محافظت می‌کند تا در صورت نیاز از این حریم نیز استفاده شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با اشاره به اینکه از هزار و ۶۷۰ هکتار بافت فرسوده شهری داریم که از این مساحت ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی است، خاطرنشان کرد: سکونت‌های غیررسمی ما همانند برخی دیگر از کلانشهرهای نیست بلکه بافت‌های ناکارآمد شهری است.

وی با بیان اینکه از زمان شکل‌گیری شهر قم چهار طرح تفصیلی ارائه شده است، مطرح کرد: مطالعات و تدوین طرح تفصیلی جدید شهر قم به پایان رسیده است و رونمایی از این طرح طی مراسمی با حضور جمعی از مسئولان انجام می‌شود.

جانقربان با تاکید بر اینکه محرک‌های توسعه در بخش بافت فرسوده به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است، عنوان کرد: احیا و کیفیت‌بخشی به زندگی مردم در بافت فرسوده با ارتقای شاخص‌های مختلف شهری در این مناطق به صورت ویژه دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر به دنبال طرح‌های موضوعی و موضعی در مباحث شهرسازی رفته‌ایم خاطرنشان کرد: تا قبل از سال ۱۳۹۵ به غیر از اعتبارات معاونت معماری و شهرسازی برای عمران و کیفیت بخشی به زندگی مردم اعتباری نداشته‌ایم اما از سال ۱۳۹۵ با تشکیل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) این رویکردها به شیوه مطلوب دنبال شده است.

جانقربان یادآور شد: سال گذشته بودجه ۱۶ میلیارد تومانی به ۲۶۰ میلیارد تومان ارتقا یافته است که امیدواریم بتوانیم از آن برای افزایش کارآمد بافت‌های فرسوده استفاده کنیم.

وی از بروزرسانی امضای الکترونیکی پروانه‌ها توسط مهندسان یاد کرد و ادامه داد: گزارش‌دهی مهندسان ناظر زمان‌بر بود که اکنون به صورت الکترونیکی دنبال می‌شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم با اعلام انجام فرایند صدور پروانه به صورت غیرحضوری از طریق دفاتر پیشخوان خاطرنشان کرد: علاوه بر این بخش قابل توجهی از مردم با استفاده از فضای مجازی در منازل خود درخواست‌های خود را در بخشی از خدمات حوزه معماری و شهرسازی دنبال می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه تهیه نقشه‌های الکترونیکی درحال دنبال شدن است، عنوان کرد: از ابتدای امسال نقشه‌های ساختمانی به صورت الکترونیکی تهیه می‌شود و ابزارهای فیزیکی حذف شده است.

جانقربان از وجود برخی نماهای رومی در قم یاد کرد و گفت: کنترل ساخت و ساز نخستین موضوع در حوزه سیما و منظر شهری است که در این راستا نشست‌هایی با مسئولان استان قم در بخش‌های مختلف داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه صدور پروانه ساخت برای مساجد رایگان است، تصریح کرد: با وجود اینکه در سطح کشور با رکود ساخت و ساز روبرو هستیم، طرح‌های شهرداری به شیوه مطلوب انجام و مطالبات پیمانکاران پرداخت شده؛ صدور پروانه ساخت نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با بیان اینکه پنج پروژه در حوزه معاونت شهرسازی و معماری به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی افتتاح می‌شود، تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم دهه فجر ماندگاری را برای شهروندان قمی رقم بزنیم.

پیشرفت ۸۸ درصدی پروژه ۴۱ میلیارد تومانی تقاطع غیرهمسطح میدان حضرت ولیعصر(عج)

عباس حلوایی‌زاده نیز در این نشست با اشاره به اینکه معاونت فنی و عمرانی شهرداری قم متولی عمده پروژه‌های شهری است نه بهره‌بردار این پروژه‌ها، اظهار کرد: پروژه‌های مورد نیاز واحدهای مختلف شهرداری قم بعد از بررسی و نیازسنجی‌ها به جهت اجرا عملیاتی پروژه بخ معاونت فنی و عمرانی واگذار می‌شود.

وی اضافه کرد: بودجه سال جاری شهرداری قم در بخش عمرانی هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان در قالب برنامه ۹‌گانه وزارت کشور است که شامل احداث تقاطع‌ها، بهسازی معابر، احداث سالن‌های فرهنگی ورزشی و تجهیز ایستگاه‌های آتش‌نشانی می‌شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با بیان اینکه ۱۵۴ هزار متر مربع در بودجه سال جاری پیاده‌روسازی پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: ۱۷۵ هزار کیلومتر انهار و جدول‌گذاری و ۳۴۰ هزار متر مربع فضای سبز در سال جاری ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات اقتصادی کشور که منجر به تعطیلی پروژه‌های بهسازی و روکش آسفالت معابر برخی از شهرها شده، این موضوع در شهر قم به جد دنبال شده است و از سال ۱۳۹۴ تاکنون یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن تولیدی آسفالت شهرداری قم بوده و ۱۰ میلیون متر مربع در شوارع اصلی و فرعی عملیات روکش آسفالت انجام شده است.

حلوایی‌زاده با بیان اینکه پروژه‌های بزرگ قم در قالب یک برنامه زمان‌بندی دنبال می‌شود، تصریح کرد: معارض‌های ملکی و تأسیسات گریبان‌گیر پروژه‌های عمرانی شهر قم است اما تلاش می‌کنیم در کمترین زمان و با کمترین هزینه پروژه‌ها را به بهره‌برداری برسانیم.

معاون فنی و عمرانی شهردار قم از افتتاح دو پروژه‌ احداث سوله‌های ورزشی در قم یاد کرد و ادامه داد: جانمایی و انتخاب پیمانکار چند سوله دیگر به پایان رسیده است و برای هر کدام از این سوله‌ها بین چهار و نیم میلیارد تومان تا ۷ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده است.

حلوایی‌زاده با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۱ برای جمع‌آوری آب‌های سطحی قم مشاوری را انتخاب شده و مطالعاتی انجام گرفته و به دنبال آن پروژه‌هایی اجرا شده است، عنوان کرد: اکنون با انتخاب مشاور جدید و تعریف پروژه بازنگری‌های لازم برای مدیریت آب‌های سطحی درحال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: پروژه غیرهمسطح میدان حضرت ولیعصر(عج) یک پروژه بی‌نظیر برای شهر قم است و قرارداد آن میان شهرداری قم و سازمان توسعه و عمران با مبلغ ۴۱ میلیارد تومان نوشته شده است که ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و محور مستقیم آن به بهره‌برداری رسیده است.

افتتاح ۱۱۰ پروژه شهرداری قم در ایام  دهه فجر

مهدی کلانترزاده نیز با بیان اینکه امیدافزایی یکی از فرصت‌های دهه فجر انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: رسانه می‌تواند در این راستا نقش قابل توجهی را ایفا کند به ویژه رسانه‌های قم که به‌عنوان رسانه‌های شهر ام‌القرآی جهان اسلام مورد توجه رسانه‌های مختلف هستند.

وی از افتتاح ۱۱۰ پروژه شهرداری قم به مناسبت ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی با اعتباری بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال یاد کرد افزود: نیروهای شهرداری همه ظرفیت‌های خود را به‌کار گرفته تا بتوانند دهه فجر ماندگاری را در ذهن عموم مردم رقم بزنند.

مدیر کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم از افتتاح پنج پروژه در حوزه معاونت معماری و شهرسازی، ۸۰ پروژه در حوزه معاونت خدمات شهری و ۲۵ پروژه در حوزه معاونت فنی و عمرانی یاد کرد و گفت: پروژه بلوار کوه سفید به‌عنوان یکی از پروژه‌های شاخص هفته آینده با حضور جمعی از مسئولان افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه شهرداری قم تعامل مطلوبی را با دستگاه‌های مرتبط با خود رقم زده است، گفت: تلاش کرده‌ایم تا با استفاده از این تعامل بتوانیم پروژه‌ها و رسالت‌های خود را به شیوه مطلوب در شهر قم رقم بزنیم.

کلانترزاده با اشاره به اجرای برخی پروژه‌های عمرانی در شهر مقدس قم تصریح کرد: ارتباط با اصحاب رسانه به‌عنوان یکی از اولویت‌های شهرداری مورد توجه قرار گرفته است تا بتوانیم علاوه بر جبران ضعف‌های احتمالی در روند خدمت‌رسانی به مردم، فعالیت‌های انجام شده را نیز به شهروندان معرفی کنیم.

وی از اصحاب رسانه به‌عنوان پل ارتباطی میان مسئولان و مردم نام برد و مطرح کرد: رسالت حوزه رسانه جریان‌سازی است و ما در حوزه مدیریت شهری تحقق این هدف را دنبال می‌کنیم که در این راستا حرکت نخست نقد و بسترسازی برای نقد کردن است هر چند این نقد باید نقد سازنده و منصفانه باشد که منجر به رفع مشکل و تحقق نتیجه شود.

فاصله هشت متر مربعی قم تا استاندارد فضای سبز شهری

سید امیر سامع  نیز، با بیان اینکه واحدهای مختلف شهرداری از سال 1395 دارای برنامه مشخص بوده و طبق برنامه و بودجه فعالیت می‌کند، اظهار کرد: عملکردها بر اساس برنامه کنترل پروژه و با استفاده از شاخص‌های مدیریتی ارزیابی می‌شود و هر واحد و مجموعه نمره مشخصی را دریافت می‌کند.

وی با اشاره به پروژه‌های قابل بهره‌برداری در ایام دهه مبارک فجر تصریح کرد: چهار پروژه اِلمان شهری شامل تمثال آیت‌الله العظمی بروجردی در میدان مرجعیت، اِلمان امام رضا(ع) در ورودی بلوار امام رضا(ع)، اِلمان شهدای آتش‌نشان در منطقه هشت و اِلمان چهل سالگی انقلاب اسلامی در ورودی بلوار شهید آوینی در این ایام مبارک رونمایی خواهد شد.

معاون خدمات شهری شهرداری قم گفت: اجرای چهار طرح نقش برجسته در بلوارهای بعثت و حضرت خدیجه(س)، میدان 72 تن و دیواره ورزشگاه حیدریان با اعتباری بالغ بر 700 میلیون تومان به پایان رسیده است.

وی با بیان اینکه  پروژه‌های نورپردازی نیز به مناسبت ایام‌الله دهه فجر در شهر مقدس قم افتتاح می‌شود، عنوان کرد: در بخش فضای سبز اتفاقات قابل توجهی در شهر مقدس قم رقم زده شده است که توسعه بوستان‌های فرامنطقه‌ای و شهری، توسعه کمربند سبز و فضای سبز طولی در خیابان‌ها از جمله این دستاوردهاست.

سامع از افزایش سرانه فضای سبز شهر قم از 15.16 در سال 1394 به 19.7 در سال جاری یاد کرد و گفت: در سال 1394 حجم فضای سبز هزار و 813 هکتار بوده که امسال به دو هزار و 440 هکتار رسیده است اما همچنان با استانداردها فاصله داریم چرا که سرانه فضای سبز باید به 28 متر مربع برسد.

وی با تاکید بر اینکه امسال 155 هزار متر مربع بوستان شهری در مناطق مختلف شهری افتتاح می‌شود، عنوان کرد: امسال 109 هکتار توسعه فضای سبز جنگلی و کمربند سبز را داشته‌ایم و هم‌زمان با کاشت درخت، تامین زیرساخت مورد نیاز نیز دنبال می‌شود تا بتوانیم بهره‌برداری مورد نظر را رقم بزنیم.

سامع با بیان اینکه در مجموع از سال 1395 تا به امروز 313 کیلومتر توسعه فضای سبز طولی در شهر قم رقم زده شده است، تصریح کرد: امسال 50 کیلومتر طول نیز فضای سبز طولی در قم رقم زده شده و همه آب‌نماهای سطح شهر ایمن‌سازی و اصلاح شده است

وی از اجرای 22 پروژه آبرسانی با طول 60 کیلومتر و اعتباری بیش از 10 میلیارد تومان یاد کرد و افزود: سال گذشته و امسال 15 میلیارد تومان لوله و اتصالات خریداری شده و مورد استفاده قرار گرفته است و چهار مخزن آب بزرگ نیز در سال جاری ایجاد شده است.

سامع خاطرنشان کرد: سال گذشته با همت مسئولان استانی قراردادی را با سازمان‌های مرتبط در استان قم داشته‌ایم تا 4.5 میلیون متر مکعب پساب در سال برای فضاهای سبز مورد استفاده قرار گیرد که اکنون 150 لیتر در ثانیه باید مناسب‌سازی شود تا با آب‌رسانی 200 لیتر بر ثانیه بتوانیم برای فضای سبز برون شهر از پساب‌ها استفاده کنیم.

وی افزود: سازمان میادین و سازماندهی مشاغل شهری یکی دیگر از مجموعه‌های شهرداری است که اقدامات قابل توجهی را دنبال کرده است، امسال 100 واحد آهن‌فروشی که با فعالیت در سطح شهر هم خود دچار مشکل بودند و هم مشکلاتی را برای اهالی و ساکنین مناطق مختلف ایجاد می‌کردند به شهرک صنوف منتقل شدند و در فاز بعدی صنوف درب و پنجره‌سازها که بیش از 200 واحد صنفی هستند را به این شهرک منتقل خواهیم کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری قم تصریح کرد: در میدان شهید رجایی 24 سوله جدید با سه میلیارد تومان اعتبار برای میدان میوه و تره بار ایجاد کردیم و پروژه‌های قابل افتتاح سازمان میادین در دهه فجر انقلاب اسلامی در مجموع سه پروژه شاخص با 12 میلیارد تومان اعتبار است.

وی ادامه داد: اداره‌کل خدمات شهری متولی نظارت و مباحث مرتبط با پسماند شهری است، امسال هفت میلیارد تومان ماشین آلات خدمات شهری خریداری کردیم که در انجام امور و به ویژه در مواقع بحرانی به ما کمک می‌کنند.

سامع تصریح کرد: در مورد آبگرفتگی‌ها، سال‌های گذشته بارندگی‌ها در زمان محدود قابل توجه نبوده است اما با تغییر اقلیم، گاهاً در نیم ساعت 30 میلی متر باران می‌آید و تاسیسات شهری نمی‌تواند پاسخ‌گو باشد به همین علت برای بازنگری طرح جامع آبگرفتگی شهری و مقابله با سیلاب مشاور گرفته و کار آغاز شده و در این حوزه در سال جاری با اعتباری بیش از 15 میلیارد تومان بیش از 80 پروژه به پایان رسیده است

وی با بیان اینکه 320 چاه جذبی با اعتباری بیش از یک و نیم میلیارد تومان احداث شده است است، گفت: در حوزه سخت‌افزاری تکمیل امکاناتی که در ستاد مدیریت بحران است در اولویت بوده و انجام شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha