جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام حمید ارشاد

حوزه/ حجت الاسلام ارشاد با بیان اهداف ایجاد دفاتر قرآن و عترت در مدارس علمیه تهران، گفت: باید همه جامعه و بخصوص حوزه های علمیه در راستای این نعمت بیکران الهی حرکت کنند زیرا مشکلات جامعه انسانی در مسیر قرآن قابل رفع است.

حجت الاسلام حمید ارشاد، معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان اینکه آموزش علمی و عملی باید در راستای قرآن باشد، اظهار داشت: حوزه های علمیه به تأسی از سیره اهل بیت(ع) در طول قرون گذشته خود را ملزم به آموزش در چارچوب کلام الهی دانسته است و در این راستا با فعالیت های علمی خود اعم از تفسیر، فقه، کلام و علوم دیگر توانسته  است گام های مؤثر و عالی در این جهت بردارد.

وی ادامه داد: حوزه علمیه تهران و معاونت تهذیب نیز با رویکرد فعالیت های آموزشی و تهذیبی اقدام به راه اندازی دفاتر قرآن و عترت در تمامی مدارس علمیه استان نموده که زیر مجموعه معاونت تهذیب، فعالیت می کند. دفاتر قرآن مدارس علمیه توسط یک نفر حافظ قرآن اداره می شود که مسلط به اصول و فنون قرائت، تجوید و صوت و لحن قرآن است. این شخص بعد از مصاحبه به عنوان مسئول دفتر قرآن و عترت مدرسه و رابط  مدرسه علمیه و معاونت تهذیب است.

معاون تهذیب حوزه علمیه تهران با شرح نحوه فعالیت دفاتر قرآن و عترت توضیح داد: فعالیت دفاتر قرآن و عترت در چند بخش به تفکیک پایه های تحصیلی در مدارس علمیه است، اولین بخش که روخوانی و روانخوانی و تجوید مقدماتی برای پایه های اول تا سوم است.

وی ادامه داد: دومین بخش مفاهیم قرآنی سطح عمومی برای پایه های چهارم تا ششم است. در پایه چهارم مفاهیم قرآنی گسترده تر می باشد و با ارکان و موسیقی قرآنی آشنا می شوند.

حجت الاسلام ارشاد بیان داشت: بخش آخر شامل پایه هفتم تا دهم می شود که فعالیت قرآنی در این سطح به نحو عالی آموزش داده می شود. اقدام دیگر برگزاری کارگاه های عالی صوت و لحن و تجوید برای تمام پایه است. در این کارگاه تصحیح الصلاه طلاب مورد ارزیابی قرار می گیرد. در این طرح طلاب با ادعیه ها و زیارات به صورت دقیق تر و علمی تر آشنا می شوند و سعی شده است پایه های یکم تا ششم به صورت مفصل با نهج البلاغه، اصول کافی، کلمات قصار خطبه ها و نامه های امیرالمومنین(ع) آشنا شوند.

معاون تهذیب حوزه علمیه تهران با بیان اهداف این طرح، توضیح داد: باید همه جامعه و بخصوص حوزه های علمیه در راستای این نعمت بزرگ الهی حرکت کنیم و اگر حرکت جامعه در مسیر این کلام الهی به صورت جامع جامع باشد دیگر شاهد مشکلات در جامعه نخواهیم بود. قرآن نه تنها برای جامعه ما نقشه حرکت است بلکه برای تمام بشریت نقشه جامع و کاملی در جهت حرکت به سوی دنیایی انسانی و اسلامی است.

وی در پاسخ به اینکه آیا این طرح جزء دروس اصلی مدارس علمیه خواهد بود، بیان داشت: این طرح جزء دروس مهارتی مدارس علمیه استان است و البته قرآن اساس آموزش در مدارس علمیه است. این طرح زیر نظر معاونت تهذیب راهبری می شود و درصدد هستیم بتوانیم با طرح تعداد حافظان کلام الهی را در بین طلاب به هزار نفر افزایش دهیم.

حجت الاسلام ارشاد در پایان تأکید کرد: علت تمام مشکلات موجود جامعه انسانی در واقع حرکت نکردن در مسیر قرآن و اهل بیت(ع) است که اگر این محقق شود دیگر شاهد مشکلات روحی و پریشانی جامعه انسان ها نخواهیم بود چرا که قرآن اصل و نماد صلح جهانی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha