سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
کتابخوانی

حوزه/ در این روزها که به جهت شیوع ویروس کرونا و هراس منطقی ناشی از آن، بسیاری از شهروندان ترجیح داده اند که خانه نشین باشند، فرصت خوبی فراهم است تا اعضای خانواده بیش از گذشته با کتاب و کتاب خوانی انس داشته باشند و به این وسیله تا حدودی خلا این مساله در اجتماع پر شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در این روزها که به جهت شیوع ویروس کرونا و هراس منطقی ناشی از آن، بسیاری از شهروندان ترجیح داده اند که خانه نشین باشند، فرصت خوبی فراهم است تا اعضای خانواده بیش از گذشته با کتاب و کتاب خوانی انس داشته باشند و به این وسیله تا حدودی خلا این مساله در اجتماع پر شود.

واقعیت آن است که طی سالیان اخیر به جهت مشکلات اقتصادی و رکودی که وجود داشته، وضعیت نشر و کتاب نیز چندان مناسب نبوده و شاید به نوعی حتی بشود گفت که اولین بخشی که در وضعیت رکود ضربه می خورد، حوزه فرهنگ است چرا که وقتی خانواده ها اقتصاد و معیشت ضعیفی داشته باشند اول از همه برای صرفه جویی در مصارف بر طبق یک عادت نانوشته از هزینه های مربوط به تهیه و خرید کتاب و محصولات فرهنگی خود می زنند و از این روست که می بینیم سبد فرهنگی خانوارها معمولاً کوچک تر از گذشته می شود.

از سویی بودجه های فرهنگی سازمان ها و نهادها نیز برای خرید کتاب و اهدای آن به کارکنان و یا افراد و مخاطبان خاص خود نیز به طرز قابل توجهی محدود شده و حتی در برخی بخش ها به صفر رسیده چرا که بودجه لازم برای این امور دیگر وجود ندارد.

در چنین وضعیتی، گرانی کاغذ در یکی دو سال اخیر نیز به ناشران فشار بیشتری وارد کرده و آن ها مجبورند که برای به صرفه بودن فعالیت حوزه نشر، بر روی قیمت کتاب بیفزایند که آن هم در شرایط فعلی اقتصادی موجب می شود مخاطبان کمتری به سمت خرید کتاب روی بیاورند.

در این اوضاع و احوال ، البته اجرای طرح هایی چون طرح پاییزه و بهاره و تابستانه تا حدودی باعث شده به علت یارانه ای که دولت می پردازد تا حدی زمینه رونق فروش کتاب فراهم شود، ضمن آن که مخاطب نیز از این طرح ها استقبال می کند.

البته باید توجه داشت که جدای از بحث چگونگی حمایت دولت و دستگاه های فرهنگی از بازار کتاب و رونق بخشی به آن روی سخن اصلی در باب فرهنگ سازی با خانواده ها و خود ناشران است؛
نخست آن که خانواده ها بدانند که با وجود مشکلات معیشتی نباید از توجه به مسایل فرهنگی و به ویژه تهیه کتب خوب و مفید برای فرزندانشان غفلت کنند چه آن که تجربه ثابت نموده هزینه ای که یک خانواده بابت خواندن کتاب می دهد به مراتب از هزینه های کتاب نخواندن در آینده به طور مستقیم و یا غیرمستقیم کمتر است.

در واقع ما با ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی یک نوع افراد جامعه را واکسینه فرهنگی می کنیم و دریچه بینش و معرفت را به روی آن ها می گشاییم که در مواجهه با مشکلات و معضلات و آسیب ها ، تصمیم بهتر و خردمندانه تری بگیرند.

از دیگر سو خود ناشران و فعالان فرهنگی می توانند با تعامل و هم افزایی مطلوب دست به طرح ها و کارهای مشترک با چاشنی ابتکار و خلاقیت بزنند.به هر حال باید توجه داشت که در همین وضعیت فعلی نیز اگر کارهای خوب و پرمحتوا به درستی چاپ و عرضه شوند، مخاطبان خاص خود را پیدا می کنند و می توانند به درآمدزایی مناسب و منطقی ناشران نیز کمک کنند.
این تعامل و همفکری همچنین موجب می شود که ناشران و نویسندگان و به طور کلی فعالان فرهنگی به نقاط ضعف و قوت یکدیگر اشراف خوبی پیدا کرده و باعث تکمیل همدیگر و اثربخشی بیشتر در بازار کتاب شوند که بی شک خروجی آن باعث رضایت بیشتر مخاطبان و وفاداران به کتاب و کتاب خوانی می شود.
313/8

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha