جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نرم افزار

حوزه/ به همت مهندسان و محققان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)، نرم‌افزار ارزشمند جامع فقه ۳، دانشنامه و کتابخانه‌ای تخصصی با ۱۶۳۸ عنوان کتاب و رساله فقهی تولید و عرضه شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به همت مهندسان و محققان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) نسخۀ سوم از نرم‌افزار ارزشمند کتابخانه و دانشنامه تخصصی جامع فقه، تولید شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

گفتنی است، متن ۱۶۳۸ عنوان کتاب و رساله در ۲۸۵۸ جلد از منابع مهم در زمینه فقه، به زبان عربی و فارسی، در محورهایی همچون: فقه استدلالی، منابع روایی فقهی، ادعیه و زیارات، استفتائات و رساله‌های عملیه، مناسک حج و مسائل مستحدثه، فقه مقارن، آیات الأحکام، قواعد فقهی، فرهنگ اصطلاحات و دائرة المعارف فقهی، کلیات و تاریخ علم فقه و کتاب‌های متن و شرح، محتوای علمی این نرم‌افزار را تشکیل می‌دهند.

گفتنی است، فراهم کردن امکان دسته‌بندی کتاب‌ها بر اساس موضوعات، ادوار فقهی (قرن)، پدیدآوران، زبان و ابواب فقهی و ارتباط متن ۴۹ عنوان در ۳۰۶ جلد به شرح، حاشیه و ترجمه و همچنین ارائه قابلیتِ مفید و ارزشمند مشابه‌‎یابی متن انتخابی با امکان تعیین درصد تشابه، کاربر را در استفادۀ هر چه بهتر از منابع فقهی ارائه شده در این نرم‌افزار، یاری می‌کند.

همچنین، استخراج و ارائه قواعد فقهی از کتاب‌های فقهی به همراه تعریف هریک از قواعد فقهی در کتب منتخب با امکان دسته‌بندی نمایش تطبیقات قواعد بر اساس: موضوعات، کتاب، ادوار فقهی، قرون، ابواب و زبان و استخراج و ارائه آیات الأحکام از منابع فقهی و تبیین فقهی آنها با امکان دسته‌بندی نمایش تطبیقات آیات الأحکام بر اساسِ موضوعات، کتاب، ادوار فقهی، قرون، ابواب و زبان در نرم‌افزار کتابخانه و دانشنامه جامع فقه ۳ کمک شایانی به امر پژوهش‌های فقهیِ کاربر می‌کند.

لازم به ذکر است، از خصوصیات این نرم‌افزار، ارائه آن در قالب جدید کتابخانه استاندارد می‌باشد که این قالب، علاوه بر قابلیت‌های فنی و پژوهشی تولیدات گذشته مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، مانند جستجوی ساده و پیشرفته در کتاب‌ها، انتقال متن به نرم‌افزار word، دسترسی سریع به بخش‌های مفید لغت‌نامه، قرآن، کتابشناسی، ویژگی‌های تازه و مفیدی را در خود جای داده است.

برطرف شدن محدودیت در خصوص ابعاد صفحه نمایشِ دستگاه‌های مختلف، امکان به‌روزرسانی مستقیم نرم‌افزار از طریق اینترنت توسط کاربر، در نظر گرفتن میز پژوهشی برای محقق، جستجو در متن کتاب‌ها با قابلیت اولویت‌دهی به نتایج و با عملگرهای استاندارد، بهبود نتایج جستجو بر اساس کتاب، نویسنده و زبان و ... از جمله قابلیت‌های این قالب جدید به شمار می‌رود. 

همچنین این قالب به کاربران نرم‌افزار کتابخانه و دانشنامه تخصصی جامع فقه ۳، این اجازه را می‌دهد که بر هر قسمت‌ دلخواه از متن کتاب، یادداشت‌نویسی کنند؛ همچنین امکان رنگی کردن، نوشتن عنوان و انتساب چند نمایه برای جستجوی سریع‌تر نیز برای کاربر فراهم شده است که همه این یادداشت‌ها، نمایه‌ها و ... در یک ابزار واحد به نام پژوه‌نگار جمع آوری شده و قابل مدیریت توسط کاربر می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha