چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام حکمت حکیمی فر

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار گفت: «جهش تولید» اگر چنانچه به راه بیفتد، هم می تواند مشکلات معیشتی را حل کند، هم می تواند اســـتغناء کشور از بیگانگان و دشمنان را تأمین کند، و نیز می تواند مشکل اشتغال را برطرف نماید.

حجت الاسلام حکمت حکیمی فر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: سال ۱۳۹۹ با نامگذاری و شـعار «جهش تولید» از جانب امام خامنه ای، رهبر معظم انقلاب آغاز شد.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) بیجار گفت: در دیدگاه معظم له که مورد تأیید قریب به اتفاق اقتصاددانان کشور از طیف های مختلف سیاسی نیز هست، «جهش تولید» اگر چنانچه به راه بیفتد، هم می تواند مشکلات معیشتی را حل کند، هم می تواند اســـتغناء کشور از بیگانگان و دشمنان را تأمین کند، و نیز می تواند مشکل اشتغال را برطرف نماید.

این استاد حوزوی با اشاره به اینکه «جهش تولید» می تواند مشکل ارزش پول ملی را برطرف کند، بیان داشت: سال ۹۸ سال رونق تولید نام داشت؛ در ادبیات اقتصاد مقاومتی تولید به عنوان رکن اصلی و ستون فقرات مورد توجه و تاکید قرار می گیرد.

حجت الاسلام حکیمی فر ادامه داد: افزایش کمی و کیفی تولید ملی باعث آثار مهمی به شرح ذیل می شود:

۱. افزایش موجودی در اقتصاد به تعبیری فراوانی کالا.

۲. کاهش سرعت افزایش قیمت ها یعنی کنترل تورم .لجام گسیخته. 

۳. کاهش نیاز به کاالهای خارجی و به تبع، کاهش وابستگی به خارج.

۴. به تبع بند قبل ؛ کاهش نیاز به ارز.

۵. افزایش اشتغال به عنوان روی دوم سکه جهش تولید و به تبع آن افزایش درآمد و رفاه عمومی.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) بیجار گفت: به سبب افزایش تولید و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، این موارد با هم یعنی کاهش اثرات تحریم های اقتصادی و تحقق اهداف اقتصادی انقلاب اسلامی به استقلال  اقتصادی، رفاه عمومی و پیشرفت اقتصادی منجر می شود.

این استاد حوزوی ادامه داد: البته جهش تولید الزامات و نیازمندی هایی هم دارد که زمینه های آن در اقتصاد ایران وجود دارد.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) بیجار به این زمینه اشاره کرد و بیان داشت:  

۱. بـازار: با حـدود ۸۴ میلیون نفر جمعیت ایران با ویژگی های همچون  بازار بالفعل و حدود ۳۷۰ میلیون نفر جمعیت کشورهای همسایه.

بازار بالقوه تولیدات داخلی به شرط رعایت کیفیت محدودیتی از جهت بازار نداشته باشد.

۲. نیــروی کار: اقتصاد ایران هم اکنون دارای بیش از ۴۰ میلیون جمعیت جوان اســـت. در آمارگیری تابســـتان ۹۸ ،همچنین حدود ۲۸ میلیون نفر جمعیت فعال شاغل و یا بیکار شناسایی شده اند. با افزایش نرخ مشـــارکت این جمعیت می تواند به حدود ۳۵ میلیون نفر نیز برسد.

لذا اقتصاد ایران از جهت نیروی کار نیز به عنوان یکی از کشورهای غنی شناخته می شود و البته با افزایش جمعیت کشور به حدود ۱۵۰ میلیون نفر، جمعیت فعال نیروی کارنیز به حدود ۶۳ میلیون نفر خواهد رسید.

۳. فن آوری، ایده و ابتکار: با فعالیت بیش از ۴۶۰۰ شـــرکت دانش بنیان، حدود ۱۰۰ هزار اســـتاد دانشـــگاه و ده ها دانشگاه، دانشکده، پژوهشکده، اندیشـــکده، پارک های علم و فن آوری، مراکز نوآوری، صندوق های فن آوری و ... ایران را می توان غنی ترین کشـــور منطقه به لحاظ دانش و فن آوری دانست. مساله اساسی جهت دهی این حجم بالا از دانش و نوآوری به سمت تولید است که با برنامه ریزی صحیح امکان پذیر است.

۴. سرمایه: هم اکنون حجم نقدینگی در ایران از مرز ۳.۲ میلیون میلیارد تومان گذشته است.به تعبیری ۳.۲ هزار هزار میلیارد تومان عبور کرده است. این نقدینگی اگرچه اقتصاد کشور را آبستن تورم های لجام گسیخته می کند، لکن مشروط به جهت دهی این منابع عظیم به سمت سرمایه گذاری واقعی، ظرفیت بی نظیری نیز برای رونق تولید و در پی آن جهش تولید ایجاد می کند.

۵. مواد اولیه و منابع طبیعی: ایران کشـــوری است به وسعت ۱۶۴ میلیون هکتار، با منابع غنی آب های زیرزمینی، جاری و دریا. از سوی دیگر ایران غنی ترین کشور دنیا از جهت منابع هیدروکربوری نفت و گاز محسوب می شود. داشتن اقلیم چهارفصل و قرار گرفتن بر روی مدار ۳۰ درجه شمالی کره زمین، همچنین منابع غنی معدنی از مواهب طبیعی الهی ایران است. لذا می توان ادعا کرد کشور ما برای رونق و جهش  تولید تقریبا همه مواهب طبیعی و مواد اولیه را در اختیار دارد.

۶. فرهنگ تولید: آنچه به شکل نخ تسبیح باعث کنار هم قرار گرفتن عوامل و موارد فوق و شکل گیری یک جهش تولیدی قوی می شود، فرهنگ تولید است. داشتن فرهنگ تولید بدان معناست که همه افراد جامعه قلبشـــان برای تولید بتپد. در این صورت است که منابع طبیعی، سرمایه و نقدینگی، نیروی کار، فن آوری و بازار در اختیار تولید قرار می گیرد. این عامل نیز در فرهنگ اصیل اسلامی در حد عالی وجود  دارد، فرهنگی که حد اعلای خود در شخصیت حضرت امیرالمومنین علیه السلام متجلی شده است کسی که در عصر خود شخصیتی تولیدی محسوب می شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha