شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
رسول فلاحتی - گیلان

حوزه/ در تفسیر « قُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْبَاطِلُ» سوره اسراء، آیه ۸۱؛ امام باقر(ع) می فرماید« با ظهور، دولت باطل از بین می رود. بدی جای خودش را به خوبی می دهد مردم به عبادت روی می آورند و گناه و زشتی را ترک می کنند.

به گزاش خبرگزاری حوزه در گیلان، موضوع مهدویت و اتفاقات دوران عصر ظهور از جمله مسائل اعتقادی مسلمانان است که باعث سوء استفاده بسیاری از منحرفان و ظالمین دولت های مستکبر شده و از همین روی با بکار گرفتن افرادی سعی در ایجاد انحراف در مسیر ظهور دارند.

خبرنگار ما گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت در مورد اتفاقات دوران عصر ظهور  انجام داده است که در ادامه می آید:

سؤال: اجمالی از سیره امام عصر(ع) را توضیح دهید؟

رسُولُ اَللَّهِ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ : اَلْقَائِمُ مِنْ وُلْدِی اِسْمُهُ اِسْمِی وَ کُنْیَتُهُ کُنْیَتِی وَ شَمَائِلُهُ شَمَائِلِی وَ سُنَّتُهُ سُنَّتِی یُقِیمُ اَلنَّاسَ عَلَی مِلَّتِی وَ شَرِیعَتِی وَ یَدْعُوهُمْ إِلَی کِتَابِ رَبِّی عَزَّ وَ جَلَّ؛

رسول خدا(صلّی الله علیه و آله)فرمود: قائم از فرزندانم نامش نام من است و کنیه‌اش کنیه من است و شمائلش شمائل من است و روشش روش من است مردم را بر ملت و شریعت من وادارد به کتاب پروردگارم عز و جل دعوت کند هر کس او را اطاعت کند مرا اطاعت کرده است؛ کمال الدین و تمام النعمة , جلد ۲ , صفحه ۴۱۱

پیامبر صلی الله علیه و آله سنن فراوانی داشتند که اولین آنها بندگی خدا بود در سوره نحل - آیه ۳۶  آمده است :

وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولاً أَنِ اعْبُدُواْ اللَّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّغُوتَ فَمِنْهُم مَّنْ هَدَی اللَّهُ وَمِنْهُم مَّنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلَلَةُ فَسِیرُواْ فِی الْأَرْضِ فَانظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ‏؛

و همانا ما در میان هر اُمّتی پیامبری را برانگیختیم (تا به مردم بگویند) که خدا را بپرستید و از طاغوت (و هر معبودی جز خدا) دوری نمایید، پس گروهی از مردم کسانی هستند که خداوند هدایتشان کرده و بعضی از آنان گمراهی بر آنان سزاوار است، پس در زمین سیر و سفر کنید، تا ببینید که پایان کار تکذیب کنندگان چگونه بوده است؟؛ و در سوره بینه آیه ۵ می فرماید (و ما امروا الا لیعبدوا الله مخلصین له الدین حنفاء و یقیموا الصلوه و یؤتواالزکوه و ذ لک دین القیمه): (با اینکه رسالت این رسول جز این نبود که به مشرکین و اهل کتاب بفهماند از طرف خدا مأمورند الله را به عنوان یگانه معبود بپرستند.

مردم مامور نشدند مگر این که خدا را بندگی کنند.

سنت دوم: کرامت

 رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم):

«انَّما بُعِثتُ لِاُتمِمَّ مکارم الأخلاق»، «برای (احیای) مکارم اخلاق و نیکی‌های اخلاقی مبعوث شده‌ام».

سنت سوم: مبارزه با طاغوت

سوره نحل - آیه ۳۶

وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولاً أَنِ اعْبُدُواْ اللَّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّغُوتَ فَمِنْهُم مَّنْ هَدَی اللَّهُ وَمِنْهُم مَّنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلَلَةُ فَسِیرُواْ فِی الْأَرْضِ فَانظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ‏؛

و همانا ما در میان هر اُمّتی پیامبری را برانگیختیم (تا به مردم بگویند) که خدا را بپرستید و از طاغوت (و هر معبودی جز خدا) دوری نمایید،

اجتناب از طاغوت تا بتوانند در سایه بندگی خدا زندگی آرامی داشته باشند.

سنت چهارم ایجاد مساوات و عدالت درجامعه

وقتی این موارد سنت پیامبر بود طبیعی است امام زمان برای این چهار سنت قدم بردارد.

 سوال: آیا مسلمانان می توانند در برابر دشمنان بایستند؟

در مسلمانان ویژگیهای است که می توانند بایستند.

 اولین ویژگی مالی است. ریشه امکانات در دنیا در دست مسلمانان است و ۴۰ درصد سوخت در دنیا در دست مسلمانان است واگر هم امکانات مسلمانان بسیج شود اسرائیل از بین خواهد رفت.

ویژگی دوم: جانی.

 یک میلیاردی واندی در دنیا مسلمان هستند، در شبه قاره مسلمانان پرشوری زندگی می کنند اگر با هم اجتماع کنند می توانند ریشه قدرت جهانی را از بین ببرند.

ویژگی سوم: جغرافیایی

 بخش های عظیمی از جغرافیا در دست مسلمانان است. خلیج فارس، تنگه هرمز، جبل الطارق، کانال سوئز. حتی عبور از اقیانوس بدون جلب مسلمانان حاصل نمی شود و این نشان می دهد که مسلمانان با داشتن این ویژگی می توانند کارهای بزرگی در برابر قدرت های سلطه انجام دهند.

سال سوم:  دوران عصر ظهور در جهان چگونه خواهد بود؟

دوران ظهور دوران شکوفایی استعدادهای زمین و آسمانها است. اموری که در عصر ظهور محقق می شود و همه انبیاء الهی اروز می کردند آن عصر را درک کنند.

اولین: افزایش خیر و برکت

پیامبر (ص) فرمودند: درعصر امام عصر(ع) چنیدن نفر بر روی اناری می نیشدند و می خوردند و یا با یک قرص نان جماعتی سیر می شود، این نشان از خیر و برکت و افزایش آن است.

دوم: امنیت و آرامش در دنیا

 حضرت علی(ع) به فرمانداران توصیه عدل می کند. حیوانات در کنار هم زندگی می کنند و به هم آزاری نمی رسانند.

سه: دولت باطل از بین می رود

در تفسیر « قُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ» سوره اسراء، آیه ۸۱؛ امام باقر(ع) می فرماید« با ظهور، دولت باطل از بین می رود. بدی جای خودش را به خوبی می دهد مردم به عبادت روی می آورند و گناه و زشتی را مردم ترک می کنند.

طبیعی است حکومت جهانی بدست حضرت تشریع می شود. در ذیل آیه ۱۰۵ سوره انبیاء

وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ، و ما بعد از تورات در زبور (داود) نوشتیم که البته بندگان نیکوکار من ملک زمین را وارث و متصرف خواهند شد. روایاتی است که حکومتی که صالحان در آن حاکم هستند، تنها در دوران امام عصر است.

بگران راسل، این فیلسوف غرب می گوید مادامی که حکومت جهانی نباشد رقابت برای کسب قدرت وجود دارد.

نهایتا این که اولا دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم در بخش های عظیمی از آن نابخردان حاکم اند. در آمریکا که روزی تنها قدرت دنیا بود در راس آن انسانهایی هستند که احمق اند. بسیاری از کشورها این گونه هستند ؛ در بسیاری از کشورها رنگ برادری و عدالت را نخواهند دید و این مسئله تنها در دولت ظهور اتفاق اخواهد افتاد.

گفتگو: قربان اسلامی نژاد

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha