جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
صعود تاریخی بورس

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بورس بزرگترین صعود تاریخی را ثبت کرد

بزرگ‌ترین صعود شاخص در تاریخ بورس به ثبت رسید.شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه با ثبت رشد ۲۳ هزار و ۲۱۹واحدی، به ارتفاع ۶۶۸هزار و ۹۸۱واحدی صعود کرد.در بازارهای فرابورس هم با معامله یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون ورقه به‌ارزش ۲۹۰۸ میلیارد تومان در ۴۹۵ هزار نوبت، آیفکس ۲۵۴ واحد رشد کرد و در ارتفاع ۸۴۳۸ واحد قرار گرفت.

ای‌آی‌یو زنگ خطر رکود دوبل را به صدا درآورد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد بدهی بالای ایجاد شده در طول دوره بحران کرونا با ارائه بسته‌های مشوق مالی گسترده توسط دولت‌ها، می‌تواند به معنای بحرانی عمیق‌تر و رکودی دوباره در برخی از کشورها باشد.تحقیقات جدید «اکونومیست اینتلجنس یونیت» (ای‌آی‌یو: واحد اطلاعاتی مجله اکونومیست) نشان می‌دهد بدهی بالای ایجاد شده در طول دوره بحران کرونا با ارائه بسته‌های مشوق مالی گسترده توسط دولت‌ها، می‌تواند به معنای بحرانی عمیق‌تر و رکودی دوباره در برخی از کشورها باشد.در ماه ژانویه، پیش از اینکه هر کشوری قرنطینه شود، بانک جهانی در مورد بحران بدهی هشدار داد: موج کنونی تجمع بدهی‌ها که از سال ۲۰۱۰ آغاز شد، بزرگترین، سریع‌ترین و گسترده‌ترین افزایش از دهه ۱۹۷۰ تا کنون است.ای‌آی‌یو در گزارش تحقیقاتی جدید خود می‌نویسد: احتمالاً بحران بدهی در راه است. در حال حاضر دولت‌ها در حال افزایش پول خرج کردن برای مبارزه با پاندمی هستند تا معماری اقتصاد خود را حفظ کرده و کارگران را در سر شغل‌های خود نگاه دارند. در نتیجه در سال‌های آتی کسری بودجه به شدت افزایش خواهد یافت.طبق داده‌های مؤسسه فاینانس بین‌الملل، در نیمه اول ۲۰۱۹ بدهی جهانی ۷.۵ تریلیون دلار رشد کرد و به رکورد بیش از ۲۵۰ دلار رسید. آی‌ام‌اف هم هشدار داد که رشد بدهی جهانی کند نشده و در پایان ۲۰۱۹ از ۲۵۵ تریلیون دلار فراتر برود. اینها قبل از آغاز سال ۲۰۲۰ بود و قبل از اینکه کسی به پاندمی کرونا بیاندیشد.حالا آی‌ام‌اف پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد جهانی با بدترین بحران تاریخ روبرو شده و امسال ۳.۳ درصد آب برود. نیمی از کشورهای جهان هم از این صندوق درخواست وام کرده‌اند.آگاته دمارایس، رئیس پیش‌بینی‌های جهانی آی‌آی‌یو در گزارش جدید خود نوشته است: در میان‌مدت بسیاری از کشورهای توسعه یافته به مرز بحران بدهی می‌رسند. این را در نظر داشته باشید که بسیاری از کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و اسپانیا، که بدتر از همه از شیوع کرونا آسیب دیده‌اند، قبل از آغاز این بحران وضعیت مالی مناسبی نداشتند.

آمریکا برای احیای اقتصادی دست به تزریق زد

توبین اسمیت، مدیرعامل مؤسسه تحقیقاتی ترنسفورمیتی که اخیراً نسبت به بحرانی شدن اوضاع اقتصادی در آمریکا هشدار داده است، می‌گوید: سقوط اخیر اقتصاد آمریکا به خاطر شیوع ویروس کرونا نبوده است.وی افزود: در حالی که نهادهای بین‌المللی نظیر صندوق بین‌المللی پول و سازمان ملل هشدار  دادند که جهان بدترین شرایط اقتصادی از زمان رکود بزرگ قرار گرفته باز هم بانک مرکزی آمریکا تصمیم گرفته است هزار میلیارد دلار به اقتصاد این کشور تزریق کند.اسمیت ادامه داد: تا همین هشت روز پیش اقتصاد آمریکا و بازارهای مالی این کشور در حال سقوط بودند، اما بانک مرکزی فدرال آمریکا دوباره دست به کار شد و با تزریق پول این روند منفی را فقط به تأخیر انداخت و در واقع با این کار تأثیر منفی آن بر اقتصاد جهانی را به تعویق انداخته است. این کارشناس اقتصادی می‌گوید: شرایط برای بالا رفتن میزان بدهی کنونی جهان که حالا به ۲۹۰ هزار میلیارد دلار رسیده فراهم است و این چیزی است که بانک‌های مرکزی در سراسر جهان بیشترین واهمه را از آن دارند. بنابراین آنها همچنان با استفاده از سیاست‌های پولی تلاش می‌کنند که علی‌رغم این حجم بدهی همچنان چرخ‌های اقتصادی را در حرکت نگه دارند. این اتفاق تا زمانی رخ خواهد داد که بحران سقوط اقتصادی که ما خودمان ساخته‌ایم، به وقوع بپیوندد.

ذخایر نفت بر روی آب رکورد را شکست

منابع کشتیرانی گفتند تاجران حدود ۱۶۰ میلیون بشکه نفت بر روی آب ذخیره کرده اند که دو برابر سطح ذخیره شده در دو هفته گذشته است. زیرا آنها تلاش می کند تا با فزونی در ذخایر نفت ناشی از کاهش تقاضا در جهان، کنار بیایند.کشورهای عضو اوپک پلاس توافق کردند تا میزان تولید خود را از ابتدای ماه می و تا پایان ماه ژوئن ۹.۷ میلیون بشکه در روز تقریبا ۱۰ درصد تولید جهان کاهش دهند.همزمان تاجران نیز به دنبال یافتن مخازن بر روی زمین و روی دریا هستند چراکه به نظر می رسد این فزونی عرضه، بیشترین میزان در تاریخ باشد.منابع کشتیرانی می گویند نفتی که در مخازن شناور در نفتکش ها نگهداشته می شود به حداقل ۱۶۰ میلیون بشکه رسیده است که شامل ۶۰ نفتکش غول پیکر (VLCC) می شود که می تواند ۲ میلیون بشکه نفت را نگهداری کند.به گفته این منابع، ۲۵ تا ۴۰ نفتکش بسیار بزرگ از ابتدای ماه آوریل و کمتر از ۱۰ نفتکش غول پیکر در ماه فوریه کرایه شده است.آخرین باری که مخازن شناور به این سطح رسیدند به سال ۲۰۰۹ باز می گردد که تاجران ۱۰۰ میلیون بشکه نفت را بر روی اب ذخیره کردند.۷۷۰ نفتکش غول پیکر در جهان وجود دارد که تحلیلگران برآورد کرده اند ۱۰۰ تا ۲۰۰ فروند از آنها برای ذخیره سازی بر روی آب در ماه آتی استفاده شوند.

فیشینگ راه سرقت فوق میلیاردی را فراهم کرد

ایالت نوردراین-وستفالن کشور آلمان در بازگرداندن فرآیند تأییدیه یک شهروند دچار مشکل شد و راه را برای سرقت میلیون ها یورو به دست کلاهبرداران باز گذاشت.دولت نوردراین-وستفالن که استانی در غرب آلمان است ده ها میلیون یورو را پس از شکست در ساخت یک وبسایت امن برای توزیع کمک های مالی اورژانسی ویروس کرونا از دست داده است. این منابع مالی پس از یک عملیات فیشینگ کلاسیک از دست رفته اند.مجرمان سایبری کپی هایی از یک وبسایت رسمی که وزارت امور اقتصادی نوردراین-وستفالن برپا کرده بود تا کمک های مالی کووید-۱۹ توزیع شود، ساختند. کلاهبرداران لینک هایی برای سایتهای خودشان با استفاده از کارزارهای ایمیلی منتشر، اقدام به فریب کاربران سایت، و اطلاعاتی را از افراد محلی گردآوری کردند. سپس آنها درخواست هایی برای دریافت کمک های مالی از طرف کاربران واقعی ارائه کردند، در حالی که شماره حساب های خودشان را به بانک برای واریز وجوه نقدی معرفی کرده بودند.

کرکره مغازه‌ های پایتخت بالا رفت

بر اساس اطلاعیه ستاد مبارزه با کرونا، اصناف به اصطلاح «غیر پر خطر» از (شنبه) فعالیتشان را با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و البته دریافت تاییدیه از وزارت بهداشت از سر گرفته‌اند.پایتخت در روز شنبه شباهت بیشتری به تهرانی دارد که چشم‌ها عادت به دیدن آن داشته‌اند؛ مغازه‌های باز و مردمی در تردد و تنها ماسک‌ها و دستکش‌هایی که به صورت زده‌اند و دست کرده‌اند، وجه تمایز پایتخت با ماه‌های پیش از خودش است.«فاسم نوده فراهانی» رییس اتاق اصناف تهران می‌گوید: بر اساس تاریخ مشخص شده، از امروز یعنی ۳۰ فروردین فعالیت اصناف در تهران آغاز شده است.وی تاکید کرد که بازار تهران و پاساژها شامل این اطلاعیه نبوده و تا اطلاع ثانوی همچنان تعطیل هستند.وی پیشتر نیز به اعلام کرده بود که واحدهای صنفی تا پنجم اردیبهشت زمان دارند تا تاییدیه وزارت بهداشت را برای بازگشایی کسب و کار خود دریافت کنند، در غیر این صورت متخلف شناخته می شوند. آنها برای ثبت نام در طرح فاصله گذاری هوشمند باید به سامانه  salamat.gov.ir  مراجعه کنند.نماینده وزیر صنعت نیز گفته بود که واحدهای صنفی در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، علاوه بر پرداخت جریمه پلمپ می‌شوند.براساس اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، فعالیت‌های پرخطر برای شیوع کرونا در حوزه اصناف شامل آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، رستوران‌ها، تالار پذیرایی و سالن مراسم، مراکز بازی، تفریحی، گیم نت، قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌ها و تریا، اماکن  اقامتی، هتل‌ها، استخر، سونا و ماساژ و باشگاه‌های بدنسازی و ورزشی،  سینماها،  جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های هنری و فرهنگی می‌شوند.

طلا ارزان‌تر شد

قیمت طلا در معاملات بازار جهانی در پی خوش بینی به طرح‌های اولیه برای بازگشایی اقتصاد آمریکا که ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران را تقویت کرد، کاهش یافت اما تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به رکود اقتصادی شدید در مسیر ثبت دومین رشد هفتگی متوالی قرار گرفت. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور با ۰.۸ درصد کاهش، به ۱۷۰۴ دلار و ۵۲ سنت رسید. بهای معاملات این بازار از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود ۰.۹ درصد رشد داشته است.در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۷ درصد کاهش، به ۱۷۱۹ دلار و ۸۰ سنت رسید.به گفته استفن اینس، استراتژیست ارشد شرکت خدمات مالی اکسی کورپ، اگرچه عدم تطبیق موقتی میان بازارهای مالی و اقتصاد واقعی وجود دارد اما بازگشایی اقتصاد آمریکا نشان می دهد که ممکن است روند احیا سریع تر از آنچه انتظار می رفت، روی دهد و این موضوع قیمت طلا را تحت فشارهای کاهشی قرار داده است.دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا دستورالعملی را پیشنهاد کرد که تحت آن فرمانداران ایالت های آمریکا می توانند برای احیای اقتصاد کشور از تعطیلی های ناشی از شیوع ویروس کرونا اقدام کنند. بازارهای سهام آسیا با دنبال کردن رشد شب گذشته وال استریت که تحت تاثیر برنامه های بازگشایی اقتصاد آمریکا بود، بهبود پیدا کردند.کاهش قیمت طلا با وجود افت ارزش دلار روی داد که یک ارز مطمئن به شمار می رود و به دنبال انتشار گزارش های رسانه ای درباره ساخت داروی بیماری کووید ۱۹ کاهش پیدا کرد.سرمایه گذاران همچنین آمارهای جدیدی از چین دریافت کردند که نشان داد اقتصاد این کشور برای نخستین بار از سال ۱۹۹۲ در سه ماهه اول امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا رشد منفی پیدا کرده است، البته تولید صنعتی چین در مارس کمتر از میزانی که پیش بینی شده بود، کاهش پیدا کرد و ۱.۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان داد.با این حال کاهش قیمت طلا به دلیل به اجرای تدابیر محرک مالی و اقتصادی از سوی بسیاری از کشورها و بانک های مرکزی جهان برای مقابله با تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا محدود شده است. کاهش نرخهای بهره هم هزینه نگهداری طلا را کمتر کرده و به جذابیت سرمایه گذاری در این فلز ارزشمند می افزاید.بر اساس گزارش رویترز، همه گیری کرونا تاکنون بیش از دو میلیون نفر را در جهان آلوده کرده و جان ۱۳۸ هزار و ۴۸۲ نفر را گرفته است.در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۱.۹ درصد افزایش، به ۲۱۹۳ دلار و ۶۹ سنت صعود کرد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۱.۲ درصد کاهش، ۷۷۳ دلار و ۶۳ سنت معامله شد. هر اونس نقره برای تحویل فوری ۱.۹ درصد سقوط کرد و به ۱۵ دلار و ۳۲ سنت رسید.

مسکن در پایتخت به «بن‌بست کرونا» برخورد کرد

 در حال حاضر از یک‌سو به دلیل تعطیلی بنگاه‌های املاک به‌عنوان حلقه اتصال خریدار و فروشنده در بازار و از سوی دیگر به دلیل نگرانی دو طرف عرضه و تقاضا ناشی از احتمال ابتلا به ویروس کرونا، فعالیت چشمگیری در بازار معاملات طی ۱۰ روز اخیر ـ پس از اتمام تعطیلات نوروزی ـ مشاهده نشده است. همین وضعیت نیز موجب شده تا حجم فایل‌های ارائه شده به بازار با افت شدیدی مواجه شود. این در حالی است که سامانه‌های الکترونیکی ویژه خرید و فروش املاک نیز حجم محدودی از فایل‌های جدید را روزانه ارائه می‌دهند.بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر حجم فایل‌های عرضه شده در فضای مجازی نسبت به دوره‌های مشابه کاهش شدیدی پیدا کرده است. به‌عنوان مثال یکی از سامانه‌های مجازی ویژه خرید و فروش املاک ـ که طی روزهای عادی سال، دست کم بین ۵۰ تا ۷۰ فایل جدید در هر گروه متراژی را عرضه می‌کرد ـ هم‌اکنون تعداد فایل‌های جدید روزانه آن در هر گروه متراژی به کمتر از ۳۰ فایل رسیده است. به نقل از دنیای اقتصاد؛ برخی از فعالان بازار معاملات مسکن پیش‌بینی می‌کنند تا زمانی که وضعیت شهر به لحاظ «انتقال ویروس کرونا و آمار ابتلا به این بیماری» به حالت عادی بازنگردد و خریداران و فروشندگان با اطمینان خاطر به بازار مراجعه نکنند، حجم فایل‌های عرضه شده به بازار نیز در همین سطح خواهد ماند.

کرونا خارجی ها را از چین فراری داد

داده‌های منتشره از سوی وزارت بازرگانی چین نشان می‌دهد، سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در چین در مجموع سه ماه نخست امسال به ۲۱۶.۱۹ میلیارد یوان (۳۰.۶۲ میلیارد دلار) رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. اصلی‌ترین دلیل این روند کاهشی با وجود شروع نسبتا خوب در ماه ژانویه، ناشی از انتشار ویروس کرونا بوده است. تنها در ماه مارس حجم سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی در چین در مقایسه با مارس ۲۰۱۹ به میزان ۱۴.۱ درصد کاهش داشته است.

پروازهای خارجی ۴ درصدی شدند

رضا جعفرزاده درباره انجام پروازهای بین‌المللی توسط شرکت‌های هواپیمایی داخلی در دوران شیوع کرونا، توضیح داد: ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها و همچنین همه شرکت‌های هواپیمایی دنیا را با چالش مواجه کرده است و بسیاری از آنها را به تعطیلی کشانده است و این روزها پرواز به آن صورت انجام نمی‌شود.وی ادامه داد: اگر پروازهای پشتیبانی و موردی و همچنین پروازهای انجام یا برقرار شده برای بازگرداندن مسافران خارج از کشور را از پروازهای بین‌المللی کم کنیم، کمتر از ۴ درصد پروازهای خارجی مان در حال حاضر انجام می شود و پروازی به آن صورت وجود ندارد.سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه کرونا اغلب شرکت های هواپیمایی دنیا را به تعطیلی کشانده است، گفت: البته شرکت‌های هواپیمایی نیز برای رعایت اصول بهداشتی و قطع زنجیره شیوع کرونا احتیاط لازم را برای پروازهای خارجی انجام می‌دهند.وی در پاسخ به این سؤال که در شرایط شیوع کرونا دلیل انجام همین پروازهای محدود چیست؟ بیان کرد: انجام پروازهای خارجی برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی در شرایط فعلی اصلاً صرفه اقتصادی ندارد پروازی که با ۲۰ الی ۳۰ مسافر به مقصد خارجی می‌رود از نگاه بازرگانی یک شرکت هواپیمایی اصلا اقتصادی نیست، اما شرکت ها متعهد به مسافران خود در کشورهای دیگر هستند، اگر چه تعداد آنها کم باشد.وی تاکید کرد: پیش بینی می‌شود این وضعیت صنعت حمل و نقل هوایی تا پایان شیوع کرونا در دنیا ادامه دارد.سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: پروازها براساس رعایت پروتکل ها و اقدامات پیشگیرانه طبق پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی انجام می‌شود.جعفر زاده ادامه داد: همچنین در پروازهای داخلی طبق شیوه نامه‌ای که اخیراً ابلاغ شده است، شرکت‌های هواپیمایی، شرکت‌های هندلینگ و خدمات بار و سایر بخش‌ها همچنین کرو پروازی، طبق این شیوه نامه عمل می‌کنند.وی اظهار کرد: پیش از این هم گفته شد که شیوه نامه اقدامات پیشگیرانه بیماری کرونا ویروس جهت پیشگیری از انتقال بیماری کرونا ویروس (۱۹-COVID) و به منظورحفظ سلامت کارکنان صنعت هوانوردی و مسافران بر اساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و مقررات بین المللی سازمان جهانی بهداشت تدوین شده است.بنابراین گزارش، پیش از این اعلام شده بود: محدوده اثر این شیوه‌نامه شامل همه شرکت های هواپیمایی، فرودگاه‌ها، شرکت‌های خدمات زمینی، بار و مسافر، خدمات ویژه، نظافت هواپیما و همچنین همه خلبانان و کادر پروازی، کارکنان فعال در بخش‌های خدمات مسافر، خدمات پرواز، واحد کنترل پرواز (ATS)، مسئولان پایگاه بهداشت مرزی فرودگاه، کارکنان خدمات ویژه مسافریگان، کارکنان ضدعفونی کننده و نظافت هواپیما، خدمات بار، جامه دان، کارکنان خدمات مسافر(کوردینیتور پرواز، کارکنان رمپ و غیره) و کارکنان نگهداری و تعمیرات هواپیما در خط پرواز است.

نفت درجا زد

در حالی که در روزهای گذشته قیمت نفت تحت تاثیر شدت کاهش تقاضا، ‌روند نزولی به خود گرفته بود، ‌در معاملات با ثبات قیمت همراه شد؛ اگرچه همچنان نفت آمریکا زیر ۲۰ دلار و نفت برنت در قیمت‌های زیر ۳۰ دلار معامله می‌شود.قیمت نفت تحت تاثیر فروش بی‌سابقه ۱۲.۵ میلیون بشکه ای عربستان در بازار پیش از اجرای توافق کاهش تولید در اول ماه می و با توجه به کاهش تقاضا به دلیل شیوع کرونا، ثابت ماند. ثبات قیمت نفت در حالی اتفاق می‌افتد که بر اساس توافقات صورت گرفته حدود ۲۰ میلیون بشکه عرضه نفت از ابتدای ماه آینده میلادی از بازار خارج خواهد شد.با این حال آمارها نشان می‌دهد که مخازن ذخیره‌سازی نفت جهان از نفت پر شده تا آنجا که تنها در هفته گذشته، ‌۱۹ میلیون و ۲۴۰هزار بشکه ذخایر نفت آمریکا افزایش پیدا کرده است.در عین حال، مصرف سوخت‌های مختلف نیز به پایین‌ترین سطح خود در دهه‌های اخیر رسیده زیرا به دلیل قرنطینه حدود نیمی از مردم دنیا، ‌حمل و نقل به شدت با کاهش رو به رو بوده است.از سوی دیگر مسافرت‌های هوایی نیز با کاهش بی‌سابقه‌ای رو به است تا آنجا که مصرف بنزین هواپیمای آمریکا، ۷۸ درصد در مقایسه با ابتدای سال ۲۰۲۰ پایین آمده است.با توجه به این موارد به نظر می‌رسد توافق کاهش تولید اوپک پلاس و همراهی سایر تولیدکنندگان نفت نمی‌تواند در برابر شدت کاهش تقاضا کار چندانی از پیش ببرند و در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار رشد قیمت را در بازار نفت داشت.بر همین اساس، قیمت نفت تقریبا با ثبات بود. نفت برنت ۰.۰۷ درصد پایین آمده و به ۲۷ دلار و ۶۷ سنت رسید. نفت شاخص آمریکا نیز ۰.۱۵ درصد بالا رفت و هر بشکه آن ۱۹ دلار و ۹۰ سنت معامله شد.

روسیه به غلات ایست داد

وزارت کشاورزی روسیه اعلام کرد صادرات غلات این کشور احتمالا زودتر از برنامه به سهمیه ای که دولت برای آن تعیین کرده می رسد و به این ترتیب صادرات آن تا پایان ژوئن موقتا متوقف خواهد شد. معاون وزیر کشاورزی روسیه گفت:«  سهمیه اعلام شده برای یک دوره زمانی از اول آوریل تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۰ است. پس از  پر شدن این سهمیه، عرضه در خارج از اتحادیه اقتصادی اوراسیا در طول این مدت متوقف می‌شود». با توجه به سرعت فعلی، صادرات در اواسط ماه مه متوقف می شود. تا روز شنبه کمتر از ۴.۲ میلیون تن غلات از ۷ میلیون تن سهمیه آن باقی مانده بود. معاون وزیر کشاورزی روسیه اضافه کرد برای هیچ شرکتی استثنا در نظر گرفته نمی‌شود. مسکو در پایان ماه مارس محدودیت‌هایی برای بازار داخلی غذا در شرایط اقتصادی فعلی و در بحبوحه همه گیری ویروس کرونا ایجاد کرد. طبق دستور دولت، صادرات گندم، چاودار، جو و ذرت (به جز دانه های غلات) نباید بیشتر از ۷ میلیون تن باشد. ولی این اقدامات برای اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا به رهبری روسیه که شامل ارمنستان، بلاروس،، قزاقستان و قرقیزستان می شود اجرایی نخواهد شد. روسیه بزرگترین صادر کننده گندم در دنیا است که در ۱۹-۲۰۱۸ بیش از ۳۵ میلیون تن از این محصول را به بازار جهانی عرضه کرد. اگر روسیه قبل از ماه جولای به این سهمیه برسد، اولین باری خواهد بود که صادرات غلات توسط مسکو از ۲۰۱۰ متوقف می شود. روسیه در ۲۰۱۰ با خشکسالی شدیدی مواجه شد که قیمت غذا را در این کشور به شدت افزایش داد.

کانادا برای نجات غول های نفتی دست به جیب شد

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا اعلام کرد این کشور ۲.۵ میلیارد دلار کانادا (۱.۸ میلیارد دلار آمریکا) برای کمک به بخش آسیب دیده نفت و گاز در بحبوحه شیوع ویروس کرونا کمک خواهد کرد. این ویروس تا حالا جان ۱۲۵۰ نفر را در کانادا گرفته است.شرکت های نفت و گاز که همواره بخش مهمی از درآمدهای مالیاتی دولت کانادا را تامین می کردند اکنون به دلیل نفت ارزان برای سرپا ماندن به کمک های دولت نیاز دارند. این بخش که ۱۰.۶ درصد تولید ناخالص داخلی کانادا را تشکیل می دهد، اتاوا را مجبور کرده برای کاهش تاثیرات همه گیری ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت، اعتبار و پول نقد در اختیار آن قرار دهد.ترودو گفت کارگران بخش انرژی با شرایط بدی مواجه شده اند و اوتاوا ۱.۷ میلیارد دلار برای سامان دادن به چاه های رها شده در سه استان سرمایه گذاری می کند. وی با اشاره به اینکه این اقدامات ۱۰ هزار شغل را حفظ خواهد کرد گفت:« هدف ما ایجاد شغل در این استانها و کمک به شرکتها برای جلوگیری از ورشکستگی و حمایت از اهداف محیط زیستی است»اتاوا همچنین یک صندوق ۷۵۰ میلیون دلاری برای اعطای وام به شرکت ها ایجاد می‌کند تا بتوانند تولید گازهای آلاینده مثل متان را کاهش دهند. دولت کانادا اعلام کرد بانک توسعه تجارت این کشور وام های اقتصادی به ارزش ۱۵ تا ۶۰ میلیون دلار به شرکت‌های انرژی پیشنهاد می‌دهد تا جریان پول نقد آنها برای ۱۲ ماه فراهم شود.ترودو همچنین گفت اتاوا ۹۶۲ میلیون دلار به آژانسهای توسعه منطقه‌ای برای کمک به کسب و کارهای کوچک اعطا می‌کند و ۵۰۰ میلیون دلار برای حمایت از هنر، فرهنگ و ورزش اختصاص می‌دهد. اتاوا ۱۱۵ میلیارد دلار به صورت هزینه کرد مستقیم برای کمک به شرکت‌ها و افرادی که مشاغلشان تعطیل شده در نظر گرفته است. مقامات می گویند آمار مرگ و میر در کانادا به ۱۲۵۰ نفر رسیده که بیشتر از ۱۰۴۸ نفر روز پنجشنبه است.

مصوبه جدید برای کالاهای اساسی ابلاغ شد

بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار در تاریخ سی ام فروردین ماه  با تغییر مقررات مربوط به تخصیص ارز کالاهای اساسی دپو شده در گمرکات تعیین تکلیف خواهد شد.در این مصوبه آمده است با توجه به دستور ریاست محترم جمهوری در خصوص تعجیل در ترخیص چهار میلیون تن کالای اساسی موجود در بنادر (مشمول ارز ۴۲۰۰ تومان) و لزوم هماهنگی دستگاه‌های مرتبط از جمله بانک مرکزی، گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای عملی شدن این موضوع  تصمیمات ذیل در این خصوص اتخاذ شد:۱_مقرر گردید تخصیص ارز ذرتهای رسوبی در گمرک جمهوری اسلامی توسط بانک مرکزی مطابق نامه تاریخ بیست و سوم فروردین ماه که توسط قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی تایید و ارسال شده است بدون فوت وقت و با کمترین بروکراسی اداری اقدام گردد.۲_گمرک مکلف است،   تایید کد تخصیص ارز را به معنی در صف تامین تلقی و تمام محموله‌های ذرت رسوبی که کد تخصیص سیستمی دریافت نمودند را ترخیص نماید.۳_کلیه صاحبان محموله‌های ذرت رسوبی ر بنادر که کد تخصیص دریافت نموده اند، مکلف اند حداکثر ظرف دو هفته نسبت به ترخیص محموله‌های ذرت از گمرکات کشور و توزیع در چارچوب مصوبات ابلاغی اقدام نمایند بدیهی است در صورت عدم اقدام موثر از سوی دارندگان محموله های ذرت برای ترخیص کالا اقدام قانونی با هماهنگی دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار توسط دستگاههای مسئول انجام خواهد شد.۴ -با توجه به اعلام آمادگی بانک مرکزی مقرر شد بانک مذکور نسبت به تخصیص ارز ۴۲۰۰ و برای کالاهای اساسی مشمول به صورت خرید اعتباری اقدام و برای تامین ارز آن حداکثر شش ماه از زمان تخصیص ارز های در دسترس قابل انتقال اقدام نماید.

دلار از مرز روانی فاصله گرفت

هر دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی به قیمت ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان قیمت خورد که در قیاس با روز گذشته کاهشی نزدیک به ۱۵۰ تومان را نشان می دهد.بر اساس این گزارش قیمت دلار در بازار آزاد نیز در کانال ۱۵ هزار تومان عقب رفته است. نرخ خرید دلار در صرافی‌های بانکی همچنین برای خرید برابر با ۱۵ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام شده است.به این ترتیب دلار ازمرز روانی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان فاصله گرفته و به سد مقاومتی ۱۵ هزار تومان نزدیک شده است. قیمت یورو در صرافی‌های بانکی نیز به قیمت ۱۶ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام شده است. نرخ خرید یورو نیز برابر با ۱۶ هزار و ۶۵۰ تومان است.فعالان بانکی از کاهش قابل توجه خرید و فروش ارز در بازار خبر  می‌دهند. بسیاری از صرافان از خرید اسکناس دلاری امتناع می‌کنند و بخش عمده‌ای از خرید و فروش ها به صورت حواله ای صورت می گیرد.

بوئینگ کار را از سر گرفت

شرکت هواپیماسازی بوئینگ اعلام کرده که فعالیت و خط تولید کارخانه خود در فیلادلفیا آمریکا را از سر خواهد گرفت. شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا به تازگی اعلام کرده که فعالیت و خط تولید کارخانه هواپیماسازی خود در فیلادلفیا در ایالات متحده آمریکا را روز دوشنبه هفته جاری پس از دو هفته تعطیلی تحت تاثیر شروع گسترده ویروس کرونا باری دیگر با رعایت تمامی موارد و نکات بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی از سر خواهد گرفت.بر اساس گزارش یاهو فاینانس، این کارخانه بسیاری از هواپیماهای نظامی همچون H-۴۷ Chinook ، V-۲۲ Osprey و MH-۱۳۹A Grey Wolf را تولید می کند.این شرکت همچنین روز پنجشنبه اعلام کرده بود که قصد دارد از هفته آینده تولید هواپیماهای تجاری خود را در کارخانه واشنگتن از سر بگیرد.

کار نفت به اما و اگر کشید

روزهای پر تلاطم بازار نفت موجب شده تا این طلای سیاه باب مذاکره بسیاری از کشورها باشد، در این میان کارشناسان بر این باورند که بهبود وضعیت نابسامان بازار نفت در این روزها نیازمند تعهد کشورها به وعده‌ها و رفع بحران کرونا است.اوپک، روسیه و سایر کشورهای تولیدکننده که گروه اوپک پلاس را تشکیل می دهند با کشورهای تولیدکننده نفت خارج از این گروه شامل آمریکا برای کاهش عرضه به میزان حدود ۲۰ میلیون بشکه در روز متحد شده اند. این رقم معادل حدود ۲۰ درصد از تقاضای جهانی برای نفت پیش از بحران شیوع ویروس کرونا است و اقدام کم سابقه ای برای مقابله با ریزش قیمتهاست که ماه میلادی گذشته به پایینترین رکورد در ۱۸ سال گذشته سقوط کردندگروه اوپک پلاس یکشنبه هفته جاری بالاخره توافق کرد تولیدش را در ماه‌های مه و ژوئن ۹.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهد و باقی این کاهش که باید از سوی کشورهای آمریکا، کانادا، نروژ و سایرین انجام گیرد، قطعی نیست و قرار است در نتیجه قیمت‌گذاری ضعیف و به تدریج روی دهد. تحلیلگران بانک ABN Amro هم نوشتند: برخی ممکن است انتظار داشته باشند که در نتیجه این توافق کاهش تولید کم سابقه، قیمتهای نفت جهش پیدا کرده و به سطح بالاتری صعود خواهند کرد اما چنین اتفاقی نیافتاد. بازار پس از این که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به توافق کاهش تولید در اوایل آوریل اشاره کرد، روی چنین توافقی از قبل حساب باز کرده بود.شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی اظهار کرده که کاهش واقعی تولید با وعده کشورهای گروه جی ۲۰ برای کاهش ۳.۷ میلیون بشکه در روز تولید و خرید حدود ۲۰۰ میلیون بشکه نفت برای پر کردن ذخایر استراتژیک تا چند ماه دیگر، به ۱۹.۵ میلیون بشکه در روز بالغ خواهد شد. اما آژانس بین المللی انرژی (IEA) که دیده بان انرژی اقتصادهای صنعتی جهان است، در گزارش ماهانه خود که روز چهارشنبه منتشر شد، به چنین طرحی اشاره نکرد و اعلام کرد همچنان منتظر جزئیات بیشتر در خصوص کاهش تولید برنامه ریزی شده و پیشنهادها برای استفاده از مخازن استراتژیک است.طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، انتقال نفت به ذخایر استراتژیک می‌تواند به حذف حدود دو میلیون بشکه در روز از بازار کمک کند اما این کمتر از ۲۰ میلیون بشکه در روز کاهش تولید خواهد بود که تولیدکنندگان به آن اشاره کرده اند. هند قصد دارد تا هفته سوم ماه مه ذخایر استراتژیک خود را کاملا پر کند و حدود ۱۹ میلیون بشکه نفت را تا آن زمان به تاسیسات مربوطه منتقل کند. در تگزاس هم مذاکرات میان رگولاتورهای انرژی و مدیران شرکت‌های انرژی در خصوص کاهش تولید یک میلیون بشکه در روز هنوز به نتیجه نرسیده است.در بیانیه نشست اوپک پلاس که توسط رویترز مشاهده شده بود، اعلام شده بود که کاهش تولید جهانی بیش از ۲۰ میلیون بشکه در روز خواهد بود که شامل کاهش تولید ناخواسته در کشورهای ایران، ونزوئلا و لیبی می شود که از توافق کاهش تولید معاف هستند یا تحت تحریم آمریکا قرار دارند یا درگیر جنگ داخلی هستند.بر اساس گزارش رویترز، اوپک پلاس همچنین اختلاف میان تولید فعلی و سطح تولیدی که مبنای توافق کاهش تولید قرار گرفته را به حساب آورده است. کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی در هفته های اخیر تولیدشان را افزایش داده اند. با این حال در بیانیه منتشره اشاره به آمار ۲۰ میلیون بشکه در روز یا نحوه محاسبه کاهش تولید حذف شد.

آخر هفته بورس‌های جهانی طلایی به پایان رسید

شاخص‌های بورسی در آخرین روز از معاملات هفتگی صعود زیادی کردند.ویروس کرونا روز به روز در سطح جهان پیشروی می‌کند و شمار مبتلایان و قربانیان در جهان کماکان رو به افزایش است. با این حال کاهش مرگ و میرها در ایتالیا و اسپانیا که کانون‌های اصلی درگیر با کرونا در جهان هستند، خبر خوبی محسوب می شود. این دو کشور قرنطینه سراسری را بار دیگر تمدید کردند اما برخی از فعالیت های تولیدی با توجه به کاهش سرعت شیوع بیماری از سر گرفته شده اندبرخی از منابع خبری از بهبود شمار بالایی از بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستانی در شهر شیکاگو پس از استفاده از یک داروی جدید خبر داده اند و این مساله منجر به افزایش امیدواری ها نسبت به یافتن داروی قطعی مقابله با این بیماری شده است.در آسیا پیش بینی می شود رشد اقتصادی کشورها برای نخستین بار در طول ۶۰ سال اخیر وارد محدوده منفی شود. در چین بخش بزرگی از فعالیت‌های تولیدی در استان‌های مختلف از سر گرفته شده اما رشد اقتصادی سه ماهه نخست امسال برای نخستین بار در نیم قرن اخیر منفی شده است. در اتریش و دانمارک نیز بخش قابل توجهی از ممنوعیت های کرونایی رفع شد. با این حال برخی کشورها از جمله نیوزلند گفته اند محدودیت ها به قوت خود باقی خواهند ماند.  در شرایطی که مشخص نیست بازگشت به کار چه زمانی عادی خواهد شد، رشد اقتصادی کشورهای اروپایی به ویژه در اقتصادهای بزرگ تر با کاهش محسوس مواجه شده، به ویژه در ایتالیا که اکنون میزان تولیدات صنعتی به کمترین سطح خود در طول ۱۱ سال اخیر رسیده و طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول اقتصاد این کشور حدودا یک دهم نسبت به اندازه سال قبل خود کوچک تر خواهد شد. صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود پیش بینی کرده است که رشد اقتصادی امسال بیشتر کشورهای جهان تحت تاثیر شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کارها منفی شود. به گفته صندوق بین المللی پول، متوسط رشد اقتصادی امسال جهان منفی سه درصد خواهد بود که بسیار پایین تر از متوسط رشد ۳.۳ درصدی پیش بینی شده در زمان قبل کرونا است.  آخرین بار در جریان رکود مالی بزرگ سال ۲۰۰۸ متوسط رشد اقتصادی کشورها منفی و آن هم به تنها منفی ۰.۱ درصد رسیده بود و همین مساله نشان دهنده جدی بودن ریسک کرونا برای اقتصاد جهانی است.  ناریتا هایاکی، کارشناس بازار سرمایه در بانک میزوهو گفت: صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است اقتصاد جهانی با یک زمستان طولانی مواجه خواهد بود و این کاملا متفاوت از برآورد قبلی این نهاد است که متوسط رشد سه ماهه اول سال را ۵.۸ درصد پیش بینی کرده بود.  تداوم بسته نگه داشته شدن واحدهای اقتصادی در سراسر جهان باعث شده است تا شرکت های بزرگ از بانک ها و خودروسازها گرفته تا شرکت های هواپیمایی زیان های سنگینی را در صورت سود و زیان سه ماهه نخست امسال خود اعلام کنند و بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط نیز با خطر ورشکستگی و اخراج نیروهایشان مواجه هستند.  یلی دلویچ، استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در موسسه ' بیرد' گفت: شرکت‌ها واقعا نمی‌دانند که ماه‌های آینده چه پیش خواهد آمد. آن ها هیچ چشم اندازی از میزان تقاضا در سه ماه یا شش ماه آینده ندارند.  با توجه به محدود بودن ابزارهای در اختیار بانک مرکزی اروپا پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی کشورهای اروپایی با کاهشی محسوس همراه شود. بانک مرکزی اروپا که پیش از این به دلیل نداشتن حضور پررنگ در بازارها با انتقادات شدیدی مواجه شده بود، به زودی از اقدامات محرک خود رونمایی خواهد کرد با این حال بین کشورهای عضو منطقه یورو سر راهکارهای مشترک اختلاف نظر زیادی وجود دارد.  ماسایوکی کیشیگاوا، کارشناس بازار در موسسه «سامومیتو میتسویی» گفت: نشانه هایی از این که در حال ورود به پیک بیماری هستیم، در حال نمایان شدن است اما هنوز باید خیلی مراقب باشیم، چرا که کرونا یک بحران زیستی است، نه یک بحران مالی و همین کار و پیش‌بینی پذیر بودن را دشوار می سازد.  تاکنون بیش از دو میلیون و ۲۵۱ هزار و ۷۶۸ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۱۵۴ هزار و ۲۹۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۳۷ هزار و ۱۷۵ نفر، ایتالیا با ۲۲ هزار و ۷۴۵ نفر، اسپانیا با ۲۰ هزار و دو نفر، فرانسه با ۱۸ هزار و ۶۸۱ نفر و انگلیس با ۱۴ هزار و ۵۷۶ نفر بوده است.بانک مرکزی انگلیس به دنبال مشکلات مالی پیش آمده دولت اعلام کرده است که به طور موقت مخارج دولت را تامین خواهد کرد. دولت انگلیس آخرین بار در بحران مالی سال ۲۰۰۸ اقدام به استقراض مستقیم از بانک مرکزی کرده بود و بیشتر از طریق انتشار اوراق قرضه اقدام به تامین مالی مخارج خود می کند.قرار است بانک مرکزی انگلیس حدود ۲۰۰ میلیارد پوند منابع مالی در اختیار دولت قرار دهد اما دولت علاوه بر استقراض از بانک مرکزی به عملیات انتشار اوراق قرضه در بازارهای مالی نیز ادامه خواهد داد. پیش از این نیز وزیر خزانه‌داری از برنامه ریزی برای رساندن میزان مخارج دولت به بالاترین سطح ۶۵ سال اخیر خبر داده بود.   در فرانسه نیز دولت این کشور اعلام کرد اعتبار بسته حمایتی خود از اقتصاد در برابر کرونا را ۱۰ میلیارد یورو دیگر افزایش می دهد و به ۱۱۰ میلیارد یورو می رساند. 

دستور صدور آنلاین سیم‌کارت به اپراتورها ابلاغ شد

پس از واکنش وزیر ارتباطات به صف‌های طولانی برای دریافت سیم‌کارت سرپرستان خانوار به منظور دریافت وام یک میلیون تومانی، اپراتورها به فروش آنلاین سیم‌کارت تلفن همراه و توزیع آن توسط پست ملزم شدند. در این شیوه، مشترکان توسط مامور اداره پست احراز هویت می‌شوند.پس از اعلام دولت مبنی بر لزوم به نام بودن سیم‌کارت سرپرستان خانوار به منظور ارسال پیامک دریافت تسهیلات یک میلیون تومانی، اپراتورهای تلفن همراه اعلام کردند به سرپرستان خانوار که فاقد سیم کارت هستند یک عدد سیم‌کارت رایگان هدیه می‌دهند.پس از اعلام این خبر بود که صف‌های طولانی در دفاتر پیشخوان برای دریافت سیم کارت تشکیل شد.  با گذشت ساعاتی از واکنش وزیر ارتباطات نسبت به این مساله و دستور به اپراتورها برای صدور سیم کارت آنلاین، معاون وزیر ارتباطات به شرح چگونگی صدور و توزیع سیم کارت پرداخت.«حسین فلاح جوشقانی» با بیان این که اپراتورها بدون هماهنگی با سازمان تنظیم مقررات تصمیم گرفتند سیم کارت های رایگان را ارائه کنند، افزود: اپراتورها با نیت خیر و با این پیش فرض که افراد متقاضی وام یک میلیون تومانی ممکن است جزو اقشار ضعیف جامعه باشند، تصمیم گرفتند سیم کارت‌ها را به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار بدهند. این اتفاق باعث شلوغی عجیب دفاتر فروش شد. شلوغی و صف‌هایی که با پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند همخوانی نداشت.رییس سازمان تنظیم مقررات افزود: پس از دستور وزیر ارتباطات و عکس‌هایی که از تشکیل صف‌های طولانی برای ما ارسال شده بود، به اپراتورها اعلام کردیم فعلا تا یک یا دو هفته آینده فروش سیم کارت به صورت آنلاین انجام شود و مامور پست، زمانی که قصد تحویل سیم‌کارت را دارد فرد را احراز هویت کند. تا بتوانیم بدون مشکل این دوره را پشت سر بگذاریم و افراد نیز بتوانند در این شرایط تسهیلاتی که به آن نیاز دارند را دریافت کنند.او در پاسخ به این‌که سازمان تنظیم مقررات برای جلوگیری از تخلفات به سمت احراز هویت بیومتریک و الزام حضور صاحب سیم‌کارت قدم‌های خوبی برداشته و صدور سیم‌کارت به صورت آنلاین کاملا بر خلاف سیاست‌های این سازمان است، گفت: صدور آنلاین سیم کارت و احراز هویت توسط پست صرفا در همین زمان مشخص انجام می‌شود و پس از آن دوباره به سمت همان شیوه‌های نوین احراز هویت گام برمی‌داریم. شرایط بحران گاهی اوقات منجر به صدور قوانین موقتی می‌شود تا مشکلات را به حداقل برساند.  او اشاره کرد: صدور سیم کارت آنلاین دقیقا همان مراحل احراز هویت و دریافت مدارک را دارد اما این کار به شکل برخط انجام می‌شود. مدارک توسط اپراتورها و با قوانینی که برای فروش سیم‌کارت دارند چک می‌شود و در نهایت مامور پست زمان تحویل بسته با اصل مدارک شناسایی سرپرست خانوار را احراز هویت می‌کند.فلاح جوشقانی در خصوص خبری که حکایت از ۲.۵ میلیون سرپرست فاقد سیم‌کارت دارد گفت: با توجه به ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور و آماری که در این خصوص داریم، بعید می‌دانم این تعداد از هموطنان هیچ سیم کارتی نداشته باشند. در فرآیند صدور سیم‌کارت و احراز هویت می‌توان به آمار واقعی دست پیدا کرد. 

اقتصاد چین کوچک تر شد

آمارهایی که روز گذشته از وضعیت اقتصاد چین منتشر شد، نشان از رکود تاریخی این کشور در پی شیوع ویروس کرونا دارد.  سی‌ان‌ان‌بیزینس می‌نویسد: «همه‌گیری ویروس کرونا اقتصاد چین را به بدترین وضعیت سه‌ماهه آن در دهه‌های اخیر رسانده است. حالا نیز مسیر پیش رو برای بهبود این وضعیت، بسیار طولانی است. اما بر خلاف شرکای غربی چین، این کشور ممکن است که تا انتهای امسال به رشد مثبت برسد.»بر اساس این گزارش، رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان در سه ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۶.۸ درصد کاهش یافت. این عدد، از پیش‌بینی‌های قبلی نیز کم‌تر است و به معنای از دست رفتن ۶۹۳ میلیارد یوآن برابر با ۹۸ میلیارد دلار از اقتصاد این کشور است. اگرچه رکود و انقباض اقتصادی قابل پیش‌بینی بود اما باز هم این یک اتفاق تاریخی برای چین است. چین از سال ۱۹۹۲ شروع به انتشار آمار رشد اقتصادی سه ماهه کرد و حالا آماری که روز گذشته منتشر شد، بدترین وضعیت اقتصاد این کشور را از آن زمان نشان می‌دهد.همچنین این نخستین‌بار است که از سال ۱۹۷۶ تا کنون، چین از وضعیت انقباض اقتصادی گزارش می‌دهد. در آن سال مرگ «مائو تسودنگ» به یک دهه رنج اقتصادی و اجتماعی پایان داد و اقتصاد چین ۱.۶ درصد رشد کرد.هر سه موتور رشد اقتصادی چین- هزینه‌های مصرف‌کننده، صادرات و دارایی‌های سرمایه‌گذاری- هر سه به دلیل قرنطینه در ماه ژانویه و فوریه خاموش شده‌اند. هزینه‌های خرده‌فروشی در سه ماهه اول امسال ۱۹ درصد و میزان صادرات نیز ۱۳ درصد کاهش یافته است. میزان دارایی‌ سرمایه‌گذاری پایدار نیز ۱۶ درصد کم شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha