شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سید جلال رضوی مهر

حوزه/ اگر به قرآن عمل شود، همه مشکلات زندگی و جامعه برطرف می شود و اگر به قرآن به درستی توجه می شد هیچ واجبی مانند امر به معروف و نهی از منکر و خمس روی زمین نمی ماند.

حجت الاسلام و المسلمین رضوی مهر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به ماه مبارک رمضان و بهار قرآن و جایگاه قرآن و اهمیت آن در جامعه اسلامی، گفت: یکی از موضوعاتی که باید در ایام ماه رمضان بدان توجه کرد، انس با قرآن است. چرا که قرآن هدیه، رحمت و داروی شفابخش الهی است که خدا از سر لطف به انسان عنایت کرده است.

نائب رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، ادامه داد: قرآن گنجینه ای است تمام نشدنی، ابدی، معجزه ای دائمی و انسان ساز، جامعه ساز و تربیت ساز و جلا دهنده قلوب است.

وی افزود: قرآن حقانیت دوست و دشمن را تأیید کرده و باید سرمشق و الگوی زندگی بشر باشد و چرا که قرآنی که در بردارنده معارف دین است برحسب استعداد فردی و شخصی مراتبی را پیدا می کند و هر کسی به اندازه  ظرفیت خودش از قرآن بهره می برد.

 این کارشناس مسائل مذهبی با بیان این که بعضی از الفاظ قرآن بهره می برند، بعضی از ظاهر و بعضی از باطل استفاده می کنند، اظهار داشت: قرآن آن قدر توانایی دارد که می تواند انسانی را به اوج برساند، چرا که قرآن برای همه زمانها آمده و براساس حیات بشری نازل شده و دارای جذابترین محتوا؛ الفاظ، داستان و بلیغ ترین کلام است و به همین دلیل لازم است از آن بهره گرفت.

 وی افزود: قرآنی که در این سبک و اندازه است و برای جامعه سازی و زندگی بشر برنامه دارد چرا نباید از آن بهره گرفت.

 حجت الاسلام و المسلمین رضوی مهر عنوان کرد: قرآن وحی الهی است که طی ۲۳سال  در شرایط مختلف بر پیامبر اسلام نازل شده است و از همه جهات سرآمد است. در روز قیامت همین قرآن یکی از شاکیان خواهد بود وسوال خواهد کرد.

نائب رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه ادامه داد: این کتاب آسمانی آن قدر تبیین گر قهاری است که جاذبه های عمومی، سخنان غیبی و پیش بینی آن قابل توجه است و بشر را به تعجب باز می دارد، چرا که  قرآن سرچشمه وحیانی و برگرفته از علوم وحیانی است و حیف است از این  ذکر که جهل و دردها را برطرف می کند، بی بهره بمانیم و تنها برای چیزهای خاصی استفاده کنیم.

این محقق بیان داشت: اگر به قرآن عمل شود، همه مشکلات زندگی و جامعه برطرف می شود و اگر به قرآن به درستی توجه می شد هیچ واجبی مانند امر به معروف و نهی ازمنکر و خمس  روی زمین نمی ماند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: اولیاء خدا خود این گونه بوده و بالاتر در قرآن تفکر و تدبر و حتی بالاتر اهل عمل بودند و لحظه ای خود را قرآن جدا نمی دانستند.

حجت الاسلام و المسلمین رضوی مهر با بیان این که قرآن دارای بخش های مختلف مانند احکام، اخلاق و... است گفت: انسانهای قرآنی اهل بذل و بخشش، با اخلاق، مهربان، دستگیر و... می باشند. کسانی که قرآنی هستند به انفاق، صدقه و وقف، پایمال نکردن حقوق دیگران و عمل می کنند و به خود اجازه نمی دهند به حقوق دیگران تجاوز شود.

وی بیان داشت:  این قرآن با عظمت که دنیا و آخرت ما به او است، انسان سازی و تربیت کننده است. در این قرآن بالاترین مبانی دینی اشاره شده است.

نائب رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه ادامه داد: قرآن کتاب الهی و هدایت گر و عظیم ترین بیان الهی است و لازم است آن را مهم بشماریم و شایسته ترین برنامه های را به خود اختصاص دهیم و از آن به خوبی بهره بگیریم. شهید سردار قاسم سلیمانی نمونه انسان وابسته و یار قرآن بود و آخرهم در لحظه شهادت در حالی که قرآن در دستش بود، به دیار معبود رفت.

وی افزود: ماه رمضان می تواند پیوند انسان را با قرآن محکم تر وقویتر کند و نهایتا سبب سعادت و کمال ما شود.

حجت الاسلام و المسلمین رضوی مهر گفت: اگر قرآن می خواهد روشنگری داشته باشد و جهالت را از بین ببرد، باید با قرآن ارتباط داشته باشیم و ارتباط مان را با قرآن قوی تر کنیم. اگر گفته شد ماه رمضان ماه ربیع قرآن است پس باید بیشتر با قرآن انس بگیریم و قلوب و خانه هایمان را با ذکر الهی نورانی کنیم.

این کارشناس مسائل مذهبی بیان داشت: باید توجه داشته باشیم که تنها قرائت قرآن کافی نیست، بلکه مهمتر عمل به آن است. البته باید بدانیم خدا با نگاه رحمت به قاری نگاه می کند حالا اگر این قرائت همراه باعمل باشد، ثواب آن دو چندان خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین رضوی مهر افزود: قرآن حقوقی دارد از جمله، ایستادن درمقابل منکران، ترویج معارف دینی، دوری کردن از بدی های اخلاقی و نفسی، احیاء قوانین و برنامه های الهی. بالاخره این که قرآن نور است و با همراهی آن قلب و متجلی می شود.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha