جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست علمی

حوزه/ نشست علمی «مبانی قرآنی امتحان شناسی» به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه به صورت مجازی در این مجتمع برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام علیزاده سخنران این نشست، با اشاره به ارکان امتحان الهی در قرآن و تشریح وجوه آن، از ویژگی‌ هایی سخن به میان آورد که در قرآن درباره امتحانات الهی بیان شده است و گفت: خداوند متعال ویژگی هایی درباره امتحانات الهی در قرآن کریم بیان کرده که یکی از آنها، حتمی بودن امتحانات الهی است.

حجت‌الاسلام علیزاده، در توضیح این ویژگی اظهار داشت: شک نکنید که افراد، جوامع، حکومت ها و همه آحاد بشری در معرض امتحان‌های الهی هستند.

این محقق، با بیان اینکه براساس آیه ۳ سوره عنکبوت، راهی برای فرار از امتحان وجود ندارد، خاطرنشان ساخت: افزون بر حتمی بودن امتحان الهی، آزمون های پروردگار ویژگی های دیگری هم دارد که می‌توان به تناسب امتحان الهی با ظرفیت درونی افراد و امکانات بیرونی آنان اشاره کرد؛ خداوند منان هیچ گاه بیش از ظرفیت افراد، آنان را امتحان نمی‌کند. همچنین به اندازه امکاناتی که به ما داده است، از ما امتحان می‌ گیرد، همان گونه که در قرآن آمده است: «لایکلف الله نفسا الّا وسعها»؛ تکلیفی که خداوند از هر کس انتظار دارد، به اندازه توانایی و ظرفیت های اوست و ما مأمور به انجام دادن این تکلیف براساس توانایی‌ ها و ظرفیت‌ های درونی و بیرونی خویش هستیم.

سخنران این نشست علمی با اشاره به شرایط کنونی جامعه ما در مواجهه با کرونا، تصریح کرد: اکنون، ما در معرض امتحان مواسات هستیم. مقام معظم رهبری(مدظله‌ العالی)، در سخنانشان، از رزمایشی برای کمک به نیازمندان سخن گفتند و تصریح کردند: افرادی که توانایی و تمکن مالی دارند، فعالیت‌های وسیعی به ‌منظور کمک به نیازمندان آغاز کنند، به‌خصوص که در آستانه ماه مبارک رمضان، که ماه انفاق و ایثار است، قرار داریم. بدیهی است که امتحان مواسات، متناسب با امکانات بیرونی افراد است و هر کس براساس امکانات و تمکن مالی‌ خویش مورد امتحان قرار می گیرد.

حجت‌الاسلام علیزاده، در ادامه، با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) درباره میزان شدت امتحانات الهی براساس ظرفیت افراد، ابراز کرد: در روایتی آمده است که از رسول اکرم(ص) پرسیدند: شدیدترین امتحانات برای کیست؟ ایشان نیز پاسخ دادند: شدیدترین امتحانات برای پیامبران و انبیاست، زیرا ظرفیت درونی آنان از هر کسی بیشتر است. انسان های مؤمن نیز براساس درجات ایمانشان مورد امتحان قرار می گیرند؛ هر چه اعمال افراد نیکوتر باشد، امتحانات سنگین تر خواهد بود؛ براساس این، کسی که ایمانش صحیح باشد، امتحانش شدیدتر است و افرادی که اعمالشان نیکو نباشد و ایمان سستی داشته باشند، امتحانات خفیف تری برایشان مقدر می گردد.

وی میزان شدت امتحانات الهی را شاخصی برای سنجش ایمان افراد برشمرد و گفت: اگر دیدید امتحانات الهی شدیدتر شده، بدانید که درجات ایمانتان بالاتر رفته است.

حجت‌الاسلام علیزاده با اشاره به سومین ویژگی امتحانات الهی ادامه داد سومین ویژگی، تنوع امتحانات است؛ پروردگار یکتا و بی همتا هم ما را به خیر امتحان می‌کند و هم به شر و ابزار مورد امتحان نیز متنوع است؛ مال، جان، محصول عمر و... .

سخنران نشست بر حمایت خداوند از امتحان شوندگان سخن به میان آورد و در بیان ویژگی چهارم امتحانات الهی بیان نمود: خداوند در معرکه امتحان ما را رها نمی کند و امتحاناتش حمایت محور است. در این زمینه، حمایت گسترده ای هم دارد. در دعاهای صحیفه نیز آمده است: خدایا، بنا بر این گذاشته ای که با تفضلت ما را کمک کنی.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha