چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر / دیدار اعضای مجمع الذاکرین یارباب (س) استان تهران با آیت الله العظمی علوی گرگانی

حوزه/ حضرت علی(ع) می فرماید« خدا همه انسانها را غربال می کند؛ گاهی وقت ها نعمت فراوان، گاهی خشکسالی، قحطی و گاهی وقتها نداری می دهد، همه این غربال گری برای امتحان است. برای این است که انسان چه قدر مطیع و فرمانبردار خدا است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله علوی گرگانی در سلسله مباحث تفسیری در ماه رمضان به آیه در تفسیر آیه 65 سوره نساء  وَلَوْ أَنَّا کَتَبْنَا عَلَیْهِمْ أَنِ اقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ أَوِ اخْرُجُوا مِنْ دِیَارِکُمْ مَا فَعَلُوهُ إِلَّا قَلِیلٌ مِنْهُمْ ۖ وَلَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا مَا یُوعَظُونَ بِهِ لَکَانَ خَیْرًا لَهُمْ وَأَشَدَّ تَثْبِیتًا اشاره کردند و گفتند: خدای متعال در این آیه می فرماید« اگر من بر آنها بنویسم که همه دیگر را از بین ببرید و باید از خانه خود دربدر شوید، این را انجام نمی دادند مگر افرادی قلیلی از شما».

 معظم له افزودند: حضرت علی(ع) می فرماید« خدا همه انسانها را غربال می کند؛ گاهی وقت ها نعمت فراوان، گاهی خشکسالی، قحطی و گاهی وقتها "نداری" می دهد، همه این غربال گری برای امتحان است. برای این است که انسان چه قدر مطیع و فرمانبردار خدا است.

ایشان اظهارداشتند: در روایتی امام باقر(ع) می فرمایند« پیامبری از بنی اسرائیل در حال عبور از منطقه ای بود، انسانی را دید که نصفی از بدن در داخل دیوار و نصفی بیرون دیوار است و آن نصفه ای که بیرون دیوار بود، حیوانات وحشی نزدیک شدند آن بخشی از بدن را دریدند.

حضرت آیت الله علوی گرگانی گفتند: آن پیامبر می گوید این آدم مؤمن و ذره ای شرک در وجود او نبود، ولی امروز گرفتار این مشکل شده است، از این مسئله متعجب شد، این پیامبر وارد شهر شد، در آنجا متوجه شد فرد قلدر و ظالمی هم همزمان از دنیا رفته ولی برای تشیع اش همه جمع شده اند، این پیامبر از خدا خواست تا حکمت مسئله را برای او مشخص کند، خدای متعال پاسخ پیامبرش داد که فلسفه این قضیه این است این آدم مومن، مقداری بدی در اعمالش داشته، خواستم جزای بدیهای این آدم مومن در همین دنیا داده شود و پاک وارد قیامت شود، اما آن آدم ظالم اگر چه بد و ظالم بود ولی مقداری خوبی داشت، خواستم جزای خوبیهای او در همین دنیا داده شود تا فردای قیامت خواسته از من نداشته باشد.

معظم له افزودند: بنابراین باید مراقب بود درست زندگی کرد، خودمان  را گرفتار دنیا و وابسته  به دنیا نکنیم. در این رابطه. امیر المؤمنین(ع) می فرماید ما همه شما را غربال می کنیم، تا بفهیم چه کسی بهتر از دیگری است تا در روز قیامت به جایگاه حقیقی برسد.

ایشان اظهارداشتند: خدا دوست دار و عاشق انسان است، اگر آدمی هم به این دوستی وفادار باشد، پاک زندگی کند، گوش به حرف خدا و انبیاء الهی وائمه طاهرین(ع) دهد، خدا در قیامت جایگاه خوبی عنایت خواهد کرد.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha