پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کتاب

حوزه/ کتاب خاطرات علی اوسط تنهایی باعنوان «رنج پنهان عشق» شامل خاطراتی از درون بازداشتگاه‌های ساواک توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،   انتشارات سوره مهر به‌تازگی اثری تازه از دفتر ادبیات انقلاب اسلامی را باعنوان «رنج پنهان عشق» منتشر کرده که شامل خاطرات علی اوسط تنهایی سرباز نگهبان کمیته مشترک ضدخرابکاری ساواک از این‌بازداشتگاه مخوف دوران ستم‌شاهی است.

اوسط تنهایی کتاب خود را با یک‌تقدیم عجیب شروع کرده است: تقدیم به تو که هرگز این کتاب را نخواهی خواند!

او در در مقدمه کوتاهی که بر این‌اثر نگاشته، عنوان کرده که این‌خاطرات طی ۴۰ سال گذشته همواره در ذهن او مرور و تکرار شده است. اوسط تنهایی در این‌مقدمه نوشته است: «نوشته‌هایی که پیش روی شماست یک داستان نیست واقعیتی است انکار ناپذیر از آن سال‌های خاک و خون و اختناق دهه ۱۳۵۰ که چگونه جوانان پاک و مبارز این مرز و بوم به جرم عدالت‌خواهی در تپه‌های اوین و مدیان تیر چیتگر به جوخه‌های اعدام سپرده شدند و یا در سلول‌ها زیر شکنجه کشته شدند.»

راوی خاطرات در مقدمه خود از این‌ماجرا نیز خبر می‌دهد که داستانی عاشقانه در نهایت او را به این‌سمت کشانده که این‌خاطرات را از کتابخانه خود خارج کند و این‌میان اظهارنظر دلگرم‌کننده هدایت‌الله بهبودی درباره این‌یادداشت‌ها نیز خالی از اثر نبوده است.

این‌کتاب با مرور خاطرات اوسط تنهایی، بخش مهمی از حوادث سیاسی دهه ۱۳۵۰ را مرور می‌کند؛ خاطراتی که بخش اعظم آن از زاویه دید زندان کمیته مشترک ضدخرابکاری بازگو می‌شود. از مهمترین این‌رویدادها می‌توان به ماجرای ترور سرتیپ سعید طاهری، اعدام مهدی رضایی، حضور علی شریعتی در زندان کمیته، جاسوسی از سلول وی، مقاومت‌های عزت‌شاهی در زندان و دستگیری وحید افراخته اشاره کرد. همچنین این‌کتاب گزارشی از زندگی و زیست زندانیان سیاسی آن‌سال‌ها و نیز نحوه مواجهه، بازجویی و نگاهداری از آنان را ارائه می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha