جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 901065
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
حجت الاسلام والمسلمین اللهوردی-مدیر حوزه علمیه کرمان

حوزه/ امام باقر علیه السلام فرمود: «هر کس شب قدر را احیا بدارد، خداوند مهربان گناهان او را می آمرزد.»

حجت الاسلام والمسلمین اللهوردی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» گفت: شب قدر، شب تجدید، عهد و پیمان بشریت به نحو عام و مؤمنان به ادیان به نحو خاص و پیروان پیامبر اسلام و شیعیان با خلیفه الله است.

مدیر حوزه علمیه کرمان افزود: شب قدر،  شب ارتباط بین جهان آفرینش و پیوند با امام عصر(عج) و اتصال با خدا است. در این شب می توان با پیوند خوردن با قرآن و بازبینی پرونده های گذشته، آینده و سال خوبی برای خود رقم بزنیم.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب در این شب بر توجه به دعا و راز و نیاز تأکید کردند و دارند و معتقدند که انجام دعا و راز و نیاز هم در واقع همان برقرار کردن ارتباط است.

حجت الاسلام والمسلمین اللهوردی گفت: با توجّه به عظمت شب قدر لازم است که برای نحوه بهره گیری و بهره برداری بیشتر از فیض های معنوی آن، سیری در سیره اهل بیت(ع) در شب قدر داشته باشیم.

مدیر حوزه علمیه کرمان افزود: یکی از برنامه های اهل بیت(ع)، عبادت و شب زنده داری است. از اعمالی که در طول سال، مخصوصا شبهای مبارک رمضان و علی الخصوص در شب قدر بدان سفارش وتاکید شده است، احیا و شب زنده داری است. پیامبر(ص)فرمود: «مَنْ اَحْیا لَیْلَةَ الْقَدْرِ حُوِّلَ عَنْهُ الْعَذابُ اِلَی السَّنَةِ الْقابِلَةِ؛ کسی که شب قدر را زنده بدارد، عذاب تا سال آینده از او روی می گرداند.»

حجت الاسلام والمسلمین اللهوردی گفت: امام باقر علیه السلام فرمود: «هر کس شب قدر را احیا بدارد، خداوند مهربان گناهان او را می آمرزد.» و شیخ عباس قمی نقل کرده که «امام باقر علیه السلام در شب بیست و یکم و بیست و سوم تا نیمه شب دعا می خواند و آن گاه به نماز می پرداخت.»

مدیر حوزه علمیه کرمان افزود: امام صادق علیه السلام بیماری شدیدی داشت، دستور داد او را به مسجد پیامبر (ص) [با همان حال] ببرند. پس حضرت تا صبح شب بیست و سوم ماه رمضان در آنجا باقی ماند».

وی بیان داشت: علی (ع) در رمضان آخر عمر خویش حال عجیبی داشت و هر شبی را در یک جا میهمان بود. غذا کم میل می فرمودو... . ابن حجر چنین می گوید: «هنگامی که رمضان[آخر عمر حضرت] فرا رسید، هر شب در منزل یکی از بستگان افطار می کرد؛ شبی در منزل حسن علیه السلام ، شبی در منزل حسین علیه السلام و شبی نزد عبد اللّه بن جعفر [شوهر دخترش زینب [، و بیش از سه لقمه غذا نمی خورد، «وَ یَقُولُ: اُحِبُّ اَنْ اَلْقِیَ اللّهَ وَ اَنَا خِمْصٌ؛ و می فرمود: دوست دارم خدا را [با شکم] گرسنه ملاقات کنم.»

فضیلت شب قدر

حجت الاسلام والمسلمین اللهوردی گفت: شب قدر از شب‌های باعظمت و با اهمیت سال است. دلیل فضیلت این شب بر دیگر شب‌ها، اموری است که در این شب محقق می‌شود که به برخی از این فضیلت‌ها اشاره می‌کنم، یکی از آنها آمرزش گناهان است، امام صادق علیه السلام فرموده است: شب قدر آغاز و انجام سال است. امام کاظم علیه السلام فرموده است: هر کس‏ شب‏ قدر غسل کند و تا طلوع سپیده شب‏زنده‏داری نماید، از گناهان خود بیرون می ‏رود.

مدیر حوزه علمیه کرمان افزود: دلیل دیگر قلب رمضان است، امام صادق علیه السلام فرمود: «از کتاب خدا استفاده می‌شود که شماره ماه‌های سال نزد خداوند دوازده ماه است و سرآمد ماه‌ها ماه رمضان است و قلب ماه رمضان، لیلة‌القدر است»

وی اظهار کرد: برتر از هزار ماه است نزول همه فرشتگان و روح در شب قدر بر زمین و سلام دادن به بندگان خدا، نشانه شرافت آن بر هزار ماه است. درباره این شب در قرآن می‌خوانیم: «لَیلَةُ القَدرِ خَیرٌ مِن اَلفِ شَهرٍ» و در دعای چهل و چهارم از صحیفه سجادیه آمده است: «فَضلُ لَیلَةٌ واحِدَةُ مِن لَیالیهِ، عَلَی لَیالی اَلفَ شَهرٍ و سمّاهَا لَیلَةَ القَدرِ؛ فضیلت یکی از شب‌های ماه رمضان از شب‌های هزار ماه برتر است؛ شبی که خدا آن را شب قدر نام نهاده است»

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha