چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام رفیعی

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه سوره توحید ثلث کتاب‌های آسمانی است، گفت: اگر فردی روزی ۵۰ مرتبه سوره «قل هو الله» را بخواند روز قیامت در صحرای محشر می‌گویند این فرد «مادح الله» است یعنی فردی که مدح خدا کرده و اهل بهشت است و باید به بهشت برود.

به گزارش خبرگزاری حوزه  حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در برنامه تفسیر سوره انبیاء که پیش از ظهر امروز در حرم مطهر بانوی کرامت از رسانه ملی منعکس شد، ابراز کرد: در آیه ۱۰۸ این سوره خداوند می‌فرماید، ای پیامبر(ص) بگو به من وحی می‌شود که خدا یکی است و هیچکس حق ندارد برای او شریک قائل شود.

وی با بیان اینکه یکی از اساسی‌ترین اعتقادات ما اعتقاد به توحید است، گفت: توحید مانند نخ تسبیح است و همه اعتقادات دانه‌های آن تسبیح‌اند، لذا روح و اساس دین و همه قرآن، نهج البلاغه، ادعیه و زیارات، توحید است و همه انبیاء(ص) و ائمه(ع) آمده‌اند مردم را به سوی توحید هدایت کنند.

استاد حوزه و دانشگاه سوره «قل هو الله..» را اساسی‌ترین سوره در مورد توحید دانست و خاطرنشان کرد: شأن نزول این سوره در جایی بود که یهودی‌ها نزد پیامبر(ص) آمدند و گفتند خدایت را برای ما معرفی کن که این سوره نازل شد و امام صادق علیه‌السلام فرمودند فردی که سوره «قل هو الله احد» را بخواند و به آن ایمان بیاورد توحید را شناخته است.

کسی که سوره توحید را زیاد بخواند در قیامت «مادح الله» لقب می‌گیرد

وی افزود: روایات زیادی در مورد توحید نقل شده و در روایت آمده است که این سوره ثلث کتاب‌های آسمانی است و همچنین وارد شده که اگر فردی روزی ۵۰ مرتبه سوره «قل هو الله» را بخواند روز قیامت در صحرای محشر می‌گویند این فرد «مادح الله» است یعنی فردی که مدح خدا کرده و اهل بهشت است و باید به بهشت برود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: اگر فرد هزار مرتبه «قل هو الله» را بخواند خودش را از خدا خریداری و با خدا معامله کرده و از بندگان خاص الهی است، در بعضی روایات آمده کسی که «قل هو الله» و «قل یا ایها الکافرون..» را بخواند ایمان به خدا را کامل کرده و از شرک محفوظ مانده است.

وی بیان کرد: این سوره بیان احدیّت ذاتی خداست، یعنی هیچکس و هیچ موجودی در کنار خدا و عِدل او قرار نمی‌گیرد و زیاد خواندن سوره توحید سبب تقویت توحید انسان می‌شود.

کارشناس مذهبی رسانه با اشاره به اهمیت توحید و ذکر «لا اله الا الله» اظهار کرد: آیه ۱۸ سوره آل عمران فقط آیه‌ای است که دو بار کلمه توحید در آن آمده و در روایت ذکر شده است که پیامبر(ص) زیاد این آیه را می‌خواندند و ائمه(ع) هنگام تولد این آیه را می‌خواندند و در این آیه از سه ناحیه خدا، ملائکه و اولوالعلم بر وحدانیت خدا شهادت می‌دهند.

وی با بیان اینکه توحید و ولایت ارتباط محکمی باهم دارند، افزود: امام رضا علیه‌السلام مقابل هزاران نفر فرمودند «کلمة لا اله الا الله حصنی و من دخل حصنی امن من عذابی بشرطها و شروط‌ها و انا من شروط‌ها» بنابراین توحیدی که از ناحیه ولایت نباشد نتیجه آن وهابیت و توحید توهمی می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه توحید دینی توحید ولایی است، گفت: در زیارت جامعه می‌گوییم سلام بر کسی که محل معرفت خدا است و قرآن در سوره نساء می‌گوید اگر کسی تسلیم ولایت پیامبر(ص) نباشد ایمان ندارد و در جای دیگر می‌گوید هر فرد خدا را دوست دارد باید پیامبر(ص) را دوست داشته باشد و خداوند به پیامبر(ص) می‌گوید اگر ولایت را ابلاغ نکنی رسالت خدا ناقص است.

توحید از راه عمل صالح محقق می‌شود

وی خاطرنشان کرد: توحید یک اعتقاد است و از کانال عمل صالح محقق می‌شود، گاهی انسان حرف‌هایی می‌زند که بوی شرک می دهد مانند این که اگر فلانی نبود بچه من می‌مرد در حالی که باید بگوییم که اگر خدا این پزشک را سر راه من نمی‌گذاشت بچه من می‌مرد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آثار توحید در زندگی ابراز کرد: اگر کسی توحیدش را قوی کرد موجب حریّت و آزادی، استقامت در برابر مشکلات، مصونیت از شیطان، ظلم ستیزی، خستگی ناپذیری و تلاش، ترک خودخواهی و ریا، تقویت اخلاص و نوع دوستی می‌شود.

وی با بیان اینکه من تقاضا دارم صاحب‌خانه‌ها امسال کرایه‌ها را افزایش ندهند و با خدا معامله کنند، افزود: روایت داریم که دو چیز است که زیر آسمان بالاتر از آن نیست یکی ایمان به خدا و دیگری خدمت به مردم؛ در حقیقت نفع رسانی به مردم در کنار توحید قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • داش IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    0 0
    این اقای خوشتیپ کیه ؟ چی میخوره اینقدر جوونه . روزی چقدر کارگری میکنه . از کجا درآمد داره . میشه منم مثل این آقا باشم . خیلی دوست دارم
    • مهدی IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      0 0
      سلام برادر گرامی ایشون نان سوادشون رو میخورند
  • آنسوا BE ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    0 0
    بگوئید: هو و الله یکی اند. یعنی دو لفظ مختلف اند، اما به یک موجود واحد اتلاق می شوند. هو در زبان قوم فارسی زبان ایلام ( عیلام ). یاهو در زبان قوم اکّد ( Akkad : اک کد به معنای کوتاه قد ). یَهوَه در زبان عبری و قوم یهود. اَهو در زبان قوم پارس به معنای هو آغازین و ازلی و ابدی . هوستا قبل از اوستا. اهو را مَزِدا به معنای ؛ هو آغازین را فراموش نکن بلکه آنرا بخاطر بسپار . هو الاول هو الوسط هوالآخر هوالظاهر هو الباطن به این معنا که هو یا الله و یا خدا اول و وسط و آخر و ظاهر و باطن همه چیز و همه کس است و لذا هیچ چیز دیگری غیر از او وجود ندارد.