جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
همتیان

حوزه/ حقیقت عید فطر در نگاه حضرت علی(ع) این است که عید فطر روز شادی، عید جشن برای کسانی است که اعمال آنها پذیرفته شود و به آنها پاداش داده شود و اعمال آنها طوری باشد که قابلیت پاداش را داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک عید سعید فطر، گفت: بعد از یک ماه بندگی، عید سعیدفطر که بسیار بزرگ و ارزشمند است در مقابل انسان قرار می گیرد، اما این روز عید است چون با شادی و خوشحالی به سوی انسان برمی گردد و به همین دلیل در آن شادی و سرور است.

قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: عید فطر، روز جشن کسانی است که توانسته اند یک ماه بندگی و اطاعت خدا را انجام دهند و از پلیدی ها و زشتی ها و گناه دوری کنند.

این استاد اخلاق حوزه ادامه داد: اما حقیقت عید فطر در نگاه حضرت علی(ع) این است، عید فطر روز شادی، عید جشن برای کسانی است که اعمال آنها پذیرفته  و به آنها پاداش داده شود و اعمال آنها طوری باشد که قابلیت پاداش را داشته باشد. منظور این است عید واقعی از آن کسانی است که اعمال آنها مورد قبول حضرت حق قرار بگیرد.

وی بیان داشت: این نشان می دهد که خیلی ها در این ماه وارد می شوند یا اعمالشان پذیرفته نمی شود و یا توفیق درک اعمال و تهجد شب زنده داری  و روزه داری و بندگی را ندارند.

این استاد اخلاق حوزه ادامه داد: اگر بخواهیم عید فطر برای ما عید باشد باید اعمال ما قبول و قابلیت پاداش دهی را داشته باشد، اما این امر چه زمانی اتفاق می افتد. در این رابطه پیامبر صلی الله علیه وآله  وقتی خطبه شعبانیه را می خواندند و فیوضات ماه رمضان را بیان می فرمودند، حضرت علی(ع) سوال کردند که بالاترین اعمال در این ماه چه چیزی است، پیامبر(ص) فرمودند بالاترین عمل، دوری از گناه است.

وی بیان داشت: این موارد است که موجب پذیرش عمل می شود و در همین رابطه در روایت بحث احباط عمل آمده و مطرح شده است، چه بسا اعمال ما گرفتار احباط شده باشد و عمل خیر ما گرفتار عمل بد شده و از بین رفته باشد اما ما به جای احباط باید سعی کنیم عملی را مورد پذیرش انجام دهیم که موجب رضایت خدا شود و این همان عید است.

قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: اگر نتوانستیم به این مرحله برسیم و اعمال ما گرفتار حبط و  به معصیت آلوده شده، ارزش عمل ما را کم می کند و از بین می برد. مانند آن کسانی که روزه بودند و غیبت دیگران را می کردند و ادعا می کردند که روزه هم هستند.

این استاد اخلاق حوزه ادامه داد: این کلام حضرت علی(ع) می فهماند اگر می خواهیم عمل ما حقیقی و مورد پذیرش باشد باید از عمل خود مواظبت کنیم و گرفتار حبطش نکنیم.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان گفت: حضرت ادامه داد اگر می خواهیم هر روز ما عید باشد، باید گرفتار آلودگی و گناه نشویم. اگر این گونه باشد و این گونه عمل کنیم هر روز ما عید خواهد بود.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha