سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
کد خبر: 903230
۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
ميرجليلي يزد

حوزه/ گرچه وهابیت با دلائل واهی و احادیث ضعیف و بعضا جعلی دست به تخریب قبور بزرگان دینی و حتی ائمه اطهار (ع) زدند، ولی می توان ریشه ساخت بنا را در آیات قرآن جستجو کرد.

حجت الاسلام سید محمد کاظم میرجلیلی، کارشناس دفتر قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزه علمیه استان یزد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع به این سؤال پاسخ داد: آیا ساخت بنا بر قبور ریشه قرآنی دارد یا نه؟

گرچه وهابیت با دلائل واهی و احادیث ضعیف و بعضا جعلی دست به تخریب قبور بزرگان دینی و حتی ائمه اطهار (ع) زدند، ولی می توان ریشه ساخت بنا را در آیات قرآن جستجو کرد که در این مجال به ذکر یک مورد اکتفا می کنم: آیه ۲۱ سوره مبارکه کهف  «وَ کَذلِکَ أَعْثَرْنا عَلَیْهِمْ لِیَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ أَنَّ السَّاعَةَ لا رَیْبَ فیها إِذْ یَتَنازَعُونَ بَیْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقالُوا ابْنُوا عَلَیْهِمْ بُنْیاناً رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قالَ الَّذینَ غَلَبُوا عَلی‏ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِداً:

ترجمه:  بدینسان مردم را از حالشان باخبر ساختیم تا همگان ( مؤمنان و کافران ) بدانند که وعده خدا حق است و در رستاخیز هیچ تردیدی نیست. آری آن گاه اصحاب کهف را از خوابشان بیدار کردیم و مردم را از حالشان باخبر ساختیم که آنان درباره حقانیت معاد با یکدیگر کشمکش می کردند. ولی منکران معاد با این نشانه بزرگ به حقیقت راه نیافتند، از این رو گفتند: بنایی ( دیواری ) بر آنان بسازید و رهایشان کنید، پروردگارشان به حالشان آگاه تر است، امّا کسانی که در آنچه بدان باور داشتند ( حقانیت معاد ) پیروز شدند، گفتند: ما حتماً بر آنان مسجدی بنا می کنیم تا یادشان زنده بماند.

در این آیه شریفه جریان ساختن بنا برمدفن اصحاب کهف بیان شده که  از دو جهت می‌تواند سند ما باشد: الف- از این‌که قرآن بنا بر مدفن اصحاب کهف را از زبان گروهی نقل می‌کند، بدون این‌که آن را نقد کند، واین خود نشانه مشروع بودن آن است. زیرا در غیر این‌صورت، آن را نقد می‌کرد.

ب- قرآن، این دیدگاه (بنای بر قبور به صورت مسجدسازی) را از جمعیت پیروز بر مشرکان نقل می‌کند، و این خود حاکی از آن است که این گروه چنین پیشنهادی را به عنوان حکم شریعت خود مطرح می‌کردند و همگی می‌دانیم که شرایع سماوی از نظر اصول و قواعد کلی یکسانند و اختلاف، در کیفیت‌ها و جزئیات است از این جهت فقها می‌گویند احکام ثابت در شرایع پیشین برای ما حجت است، مگر این‌که دلیل محکمی بر منسوخ شدن آن داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha