شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
گزیده اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

فائو زنگ هشدار گرسنگی در جهان را به صدا درآورد

رئیس بخش توسعه اقتصادی و اجتماعی فائو در پاسخ به اینکه چه کشورهایی برای تأمین امنیت غذایی خود در زمان کرونا با مشکلات جدی مواجه هستند، گفت: آمار گرسنگی در برخی از کشورها به‌شدت بالا است و نقاط مهم آسیب‌پذیر در ۵۰ کشور شناسایی شده است. کشاورزی جهان در زمان درگیری با بیماری جهانگیر و منحوس کرونا شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند؛ برخی از کشورها که با کمبود تولید مواجه هستند به‌هرنحوی نیاز خود را از محل واردات تأمین می‌کنند و از طرفی برخی از کشورهای صادرکننده بزرگ محصولات کشاورزی به‌دلیل محدودیت‌های نقل و انتقال کالا میان کشورها، حتی محصولات خود را از زمین برداشت نکرده‌اند و قیمت مواد غذایی در آن کشورها با افت مواجه شده است. ماکسیمو تورِرو معاون مدیرکل فائو و رئیس بخش توسعه اقتصادی و اجتماعی فائو و اقتصاددان ارشد فائو در گفتگویی با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم که به‌صورت مکتوب انجام شده است به این موارد اشاره کرد و درباره گرسنگی شدید در 50 کشور جهان هشدار داد که کرونا جدی‌ترین چالش‌ها را ایجاد کرده است. وی اما درباره ایران اظهار داشت: بزرگترین موضوعی که می‌تواند امنیت غذایی ایران را تهدید کند در زمان حاضر ملخ‌های صحرایی است.

آقای نابودگر منابع مالی داعش را فاش کرد

یکی از مغزهای متفکر داعش اذعان کرد که این گروه تروریستی برای گسترش فعالیت‌های خود اقدام به غارت نفت و اشیا و آثار باستانی و عتیقه‌جات کرده است. عبدالناصر قرداش موسوم به "آقای نابودگر" از مغزهای متفکر داعش در یک مصاحبه با اندیشکده مرکزی برای سیاست جهانی در زندان اعتراف کرد که غارت و فروش نفت برای تامین مالی و بودجه چندین میلیون پوندی به منظور به خدمت گرفتن پسران نوجوان و مردها برای فعالیت در این گروه ترویستی صورت می‌گیرد. وی در مه دستگیر و در عراق زندانی شده است. قرداش ۵۳ ساله که در انتظار دادگاهی است، پس از ارتکاب شکنجه، کشتار و سایر جرایم در خاورمیانه با مرگ روبرو می‌شود؛ وی گفت: ما حجم زیادی از عتیقه داشتیم. ما تلاش کردیم تا آنها را برای فروش به اروپا بفرستیم. این برای آثار باستانی سوریه نیز صحت دارد. وی خاطرنشان کرد، در سال ۲۰۱۵ بودجه سالانه ما حدود ۲۰۰ میلیون دلار بود. بودجه داعش صرف حقوق سرکردگان و جنگجویان آن می‌شد. همچنین مبالغ هنگفتی به خرید اسلحه و مهمات اختصاص می‌یافت که در حملات علیه غیرنظامیان و نیروهای امنیتی استفاده می‌شدند. قرداش همچنین تاکید کرد، پول بزرگترین عامل در ترغیب جوانانی بود که برای پیوستن به صفوف داعش داوطلب می‌شدند. قرداش در تلعفر در عراق متولد شد بعدا به ابوبکر البغدادی، رهبر داعش کمک کرد تا در ۲۰۱۱ این گروه را تشکیل دهد. او همچنین نامزد جانشینی ابوبکر البغدادی بود. وی گفت، ممنوعیت داعش برای هر کس یا موسسه‌ای که اقدام به فروش نفت یا تجارت آن می‌کرد، باعث شد این گروه میلیون‌ها دلار از فروش سوخت بهره ببرد. این اقدام باعث شد تا اقتصاد این گروه گسترش یابد و مبلغ آن از ۳۵۰ میلیون دلار عبور کرد که تنها از قاچاق نفت در غرب عراق و شرق سوریه بود. این بودجه برای تامین تجهیزات، پرداخت دستمزد نیروها، فرماندهان و خانواده‌های آنها بود.

پیش بینی ها رقم بی سابقه را برای آمریکا به ثبت رساندند

در حالی که وزارت کار آمریکا آماده می‌شود تا گزارش هفتگی بیکاری را منتشر کند اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که 1.84 میلیون آمریکایی دیگر در هفته منتهی به 30 ماه «می» فرم دریافت حق بیکاری پر کرده‌اند.  این گزارش می‌نویسد، اگرچه این رقم نسبت به هفته قبلی که 2.12 میلیون نفر بود کاهش یافته اما تاکنون بیش از 40 میلیون آمریکایی فرم دریافت حق بیمه بیکاری از ماه مارس تاکنون پر کرده‌اند که از زمان رکود بزرگ تاکنون بی‌سابقه بوده است. قرار است دولت آمریکا گزارش شغلی ماه می را منتشر کند. اقتصاددانان براساس نظرخواهی که انجام داده‌اند معتقدند وضعیت اقتصادی آمریکا شغل 8 میلیون نفر را در این کشور با خطر مواجه می کند. وضعیت همه‌گیر بودن بیماری کووید 19 شرایط اقتصادی جدیدی را برای آمریکا رقم زده و وضعیت اشتغال را تحت تأثیر قرار داده است. پیش‌بینی می‌شود که رقم جدید بیکاری به 28.5 میلیون نفر و نرخ بیکاری را به رکورد بی‌سابقه 20درصد برساند.

صندوق بین‌المللی پول به دنیا تذکر اقتصادی داد

رئیس صندوق بین‌المللی پول می‌گوید در شرایطی که ویروس کرونا اقتصاد کشورها را اذیت می‌کند، لازم است این کشورها در مورد وضعیت بدهی‌هایشان بازنگری کنند. به گفته رئیس صندوق بین‌المللی پول، کشورها به ویژه کشورهای با اقتصاد نوظهور باید به جای انجماد بدهی‌های خود به فکر بازسازی بدهی‌هایشان باشند. برخی از کشورهای فقیر و و کشورهای نوظهور باید بدهی‌های آینده خود را بازسازی و بازنگری کنند. کریستالینا جورجیوا تأکید کرده است که اینکه کشورها تنها بخواهند سیستم پرداخت بدهی‌های خود را ساده‌تر کنند، کافی نخواهد بود. وی تأکید کرده است: اینکه برخی کشورهای نوظهور به سیاست‌های پایدار تولید و روش محتاطانه بسنده کنند، در شرایطی که اقتصاد کشورها توسط ویروس کرونا اذیت شده شاید جواب بدهد، اما کشورهای کوچکی که بدهی‌های بزرگ دارند، باید سیاست‌های دیگری در پیش بگیرند و در حقیقت پول های دیگری را تزریق کنند. وی گفته است که صندوق بین‌المللی پول 260 میلیارد دلار از اعتبار یک تریلیون دلاری خود را برای توانمندسازی کشورها در این زمینه درنظر گرفته است و به 63 کشور از 103 کشور جهان که از ماه مارس تاکنون تقاضا کرده بودند، پرداخت کرده است. ایران از جمله کشورهایی بود که پس از شیوع ویروس کرونا از صندوق بین‌المللی پول درخواست اعتبار و کمک کرد، اما تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

بورس رکورد تاریخی خود را شکست

در جریان دادوستدهای بازار سرمایه بیش از 9میلیارد و 317میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 7هزار و 702میلیارد تومان در بیش از یک میلیون و 114هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 40هزار و 322واحدی در ارتفاع یک میلیون و 68هزار و 860واحد قرار گرفت. بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، کارخانجات تولیدی شهید قندی و پارس مینو با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند. شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز مثبتی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 10706واحد، کل (هموزن) 10373واحد، قیمت (هموزن) 6861واحد، آزاد شناور 53439واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به‌ترتیب 30269و 78341واحد رشد کردند. بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و 898میلیون ورقه به‌ارزش 3686میلیارد تومان در 503هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 389واحد رشد کرد و در ارتفاع 12هزار و 86واحد قرار گرفت. در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پتروشیمی مارون، پلیمر آریا ساسول و ذوب آهن اصفهان شد و در مقابل شرکت‌های کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، صنعتی بهپاک و پخش البرز بیشترین اثر منفی را بر شاخص فرابورس به نام خود ثبت کردند.

مهلت آزادسازی سهام عدالت دوباره تمدید شد

بر اساس اعلام سخنگوی ستاد راهبری آزاد سازی سهام عدالت، امکان انتخاب روش مستقیم سهامداری مشمولان سهام عدالت تا ۲۹ خرداد تمدید شد.بر اساس اعلام سخنگوی ستاد راهبری آزاد سازی سهام عدالت، امکان انتخاب روش مستقیم سهامداری از سوی مشمولین سهام عدالت تا ساعت ۲۴ مورخ ۹۹/۳/۲۹ با تصمیم این ستاد تمدید شد. بر این اساس کلیه مشمولین سهام عدالت می‌توانند تا ساعت ۲۴ مورخ ۲۹ خرداد ماه سال جاری از طریق مراجعه به سایت www.samanese.ir نسبت به انتخاب روش مستقیم اقدام کنند.

دولت جدید مالزی مصالحه بانک آمریکایی را رد کرد

 تنگکو ظفرالعزیز، وزیر اقتصاد مالزی، گفت که ماه گذشته میلادی با نمایندگان بانک گلدمن ساکس آمریکا در باره رسوایی 1MDB مربوط به صندوق سرمایه‌گذاری توسعه مالزی دیدار داشته است. ظفرالعزیز گفت: دولت جدید مالزی حتی پرداخت رقم 3 میلیارد دلار از سوی بانک گلدمن ساکس آمریکا برای مصالحه درباره رسوایی را نخواهد پذیرفت و این در حالی است که پیشتر گلدمن ساکس رقمی به مراتب کمتر را به دولت قبلی مالزی پیشنهاد کرده بود. بانک گلدمن ساکس و 17 مقام کنونی و قبلی این بانک متهم هستند که در فروش 6.5 میلیارد دلار سهام سر سهامداران کلاه گذاشته و آنها را گمراه کرده تا بتواند به صندوق سرمایه‌گذاری مالزی بر تامین منابع مالی خود کمک کرده و پولشویی کند. وزیر اقتصاد مالزی امروز گفت که دولت این کشور در حال پیگیری ماجرا برای دریافت جریمه از گلدمن ساکس است و دعوی قضایی علیه این بانک همچنان ادامه دارد. ظفرالعزیز گفت ما منتظریم تا نتیجه دعوی قضایی را ببینیم. وی گفت حتی به پیشنهاد سه میلیارد دلار برای مصالحه هم جواب نه خواهیم داد. ماهاتیر محمد، نخست وزیر سابق مالزی در ماه دسامبر گفته بود که بانک گلدمن ساکس آمریکا پیشنهادی حدود یک میلیارد دلاری را برای مصالحه خارج از دادگاه به خاطر نقش آفرینی در رسوایی 1MDB پیشنهاد کرده بود. به گفته وزارت دادگستری آمریکا بانک گلدمن ساکس این کشور در زمان انجام تخلف 600 میلیون دلار کارمزد دریافت کرده است.

ترامپ چین و اروپا را تهدید تجاری کرد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، تهدید کرد در صورتی که اتحادیه اروپا تعرفه بر واردات شاه میگو (لابستر) از آمریکا را لغو نکند بر واردات خودرو از این اتحادیه تعرفه اعمال خواهد کرد.ترامپ، به پیتر ناوارو، مشاور تجاری کاخ سفید که مسئولیت مذاکره در این باره را به وی واگذار کرد، لقب شاه میگو بزرگ داد. ترامپ در جمع ماهیگیران آمریکایی از ناوارو خواست تا در صورتی که چینی‌ها اعمال تعرفه بر واردات شاه میگوی آمریکا را لغو نکنند تعدادی از کالاهای وارداتی از چین را برای اعمال تعرفه معرفی کنند. ترامپ گفت در صورتی که اتحادیه اروپا هر چه سریع‌تر تعرفه بر واردات شاه میگو از آمریکا را حذف نکند ما بر واردات خودرو از آنها تعرفه اعمال خواهیم کرد که  معادل آن خواهد بود. وی به ماهیگیران آمریکایی قول داد که اعمال تعرفه بر واردات شاه میگو در اروپا خیلی سریع متوقف خواهد شد. رابرت لایتهایزر، نماینده تجاری آمریکا، که مذاکره کننده ارشد این کشور با اتحادیه اروپا بوده سال گذشته پیشنهاد کرد که یک توافق کوچک با اتحادیه اروپا بسته شود تا موانع صادرات شاه میگو به اروپا کاهش یابد اما این پیشنهاد نتوانست آنگونه که باید توجهات را به خود جلب کند.

دستمزد از تورم عقب ماند

امسال در شرایطی دستمزد کارگران فقط ۲۱ درصد افزایش یافت که نرخ تورم رسمی بانک مرکزی ایران، ۴۱.۲ درصد بود؛ همینجا بدون در نظر گرفتن تورم تجمیعی سالهای گذشته، باید گفت حتی اگر ما شاهد افزایش قیمت‌ها نباشیم و تورم در طول سال جاری به رقم صفر برسد (یعنی هیچ قلم کالا یا خدماتی افزایش قیمت نداشته باشد)، دستمزد ابتدا به ساکن، ۲۱.۲ درصد از تورم عقب است؛ یعنی بدون در نظر گرفتن تورم سالهای قبل و تورم حادث و موجود در سال ۹۹، دستمزد کارگران حتی اگر تا پیش از این قادر به پوشش هزینه‌های حداقلی زندگی بود، حالا ۲۱.۲ درصد از هزینه ها عقب می ماند؛ حال آنکه اگر مقایسه ای میان نرخ تورم سالیانه و نرخ افزایش دستمزد از ابتدای دهه ۹۰ تا امروز داشته باشیم، درمی‌یابیم که دستمزد فعلی کارگران، عقب ماندگی شدید و غیرقابل انکاری دارد. با همه اینها، مقامات رسمی سعی می‌کنند این حقیقت مسلم (عقب ماندگی شدید دستمزد کارگران از تورم تجمیعی) را تاجایی که می‌توانند مخفی نگاه دارند؛ حتی گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس نیز با ابزار تقلیل‌گرایی، بخش مهمی از واقعیت‌های سخت و دشوار معیشت مردم و کارگران را نادیده گرفته است و از این واقعیت‌ها عبور کرده است.

پایه حقوق کارگران تغییر کرد

اعضای شورای عالی کار در نشست تعیین حق مسکن کارگران پس از گذشت ساعت‌ها مذاکره با تصویب افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران موافقت کردند. دویست و نود و دومین نشست شورای عالی کار که از ساعت ۴ امروز عصر با موضوع تعیین حق مسکن کارگران و با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان کارفرمایی و کارگری در وزارت کار آغاز شده بود، پس از ساعت‌ها مذاکره با تصویب افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن پایان یافت. در این نشست نمایندگان گروه کارگری علاوه بر افزایش حق مسکن، بر لزوم اجرای ماده ۴۱ قانون کار و افزایش حداقل دستمزد سال ۹۹ تاکید کردند که در نهایت شورای عالی کار با افزایش حق مسکن کارگران به ۳۰۰ هزار تومان موافقت کرد. بر این اساس پایه حقوق کارگران در سال جاری  تغییر کرد و به ۲۶ درصد رسید. از دیگر مصوبات جلسه کاهش ۷۵ هزار تومانی پایه سنواتی کارگران بود که به ازای آن پنج درصد به پایه حقوق اضافه شد که در حقیقت پایه کارگردان حداقل‌بگیر در سال جاری ۲۶ درصد افزایش یافت. به گزارش ایسنا، کمک هزینه مسکن کارگران پیش از این ۱۰۰ هزار تومان بود که در جلسه شورای عالی کار به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت. با توجه به آنکه حق مسکن تنها آیتم بسته مزد کارگران است که برای اجرا باید از تصویب هیات وزیران بگذرد، در صورتی که مصوبه شورای عالی کار در هیات دولت تصویب شود، از ابتدای فروردین‌ماه امسال در فیش حقوقی کارگران اعمال خواهد شد.

بیت کوین به پله ۲۰ هزار دلاری قدم گذاشت

به تازگی شرکت بلومبرگ با انتشار یادداشتی برآورد و اعلام کرده است که بهای رمز ارز بیت کوین در سال جاری میلادی به ۲۰ هزار دلار نیز خواهد رسید.هفته گذشته شرکت تحقیقاتی و خدمات مالی گلمن ساکس در ایالات متحده آمریکا با انتشار گزارشی خاطرنشان کرده بود که افراد نباید بر روی سرمایه گذاری در بیت کوین امیدوار باشند چرا که این رمز ارز دیجیتالی محبوب به دلایلی که در گزارش خود به طور مفصل به تشریح آن پرداخته بود، رشد چندان قابل توجهی نخواهد کرد. اما حالا کارشناسان بلومبرگ به نظر می رسد که پیش‌بینی کاملاً متفاوتی را با برآوردهای کارشناسان فعال در گلدمن ساکس اتخاذ کرده‌اند چراکه با انتشار یادداشتی جدید مدعی شده‌اند که بهای بیت‌کوین در سال جاری میلادی به ۲۰ هزار دلار نزدیک خواهد شد. رقمی که تقریباً دو برابر ارزش کنونی آن است. بلومبرگ در این یادداشت خاطرنشان کرده است: بیت کوین که هم اکنون محبوبترین پرطرفدار ترین و معروف ترین رمز ارز دیجیتالی در جهان به شمار می رود، طبق مشخصه های تکنیکال و بنیادی قادر خواهد بود رشد چشمگیری را در سال جاری میلادی تجربه کند و باید شرایط خیلی غیر عادی و غیر مترقبه پیش برود تا بیت کوین طبق این مشخصات عمل و رشد نکند. به عبارتی دیگر، طبق این گزارش بیت کوین در صورتی که در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز همان روند سال ۲۰۱۶ را دنبال کند، قادر خواهد بود رشدی دو برابری را تجربه کرده و به ارزش حدوداً ۲۰ هزار دلار نیز دست یابد. به گفته کیتی استوکتون، یکی از کارشناسان و تحلیلگران فعال در این حوزه، بیت کوین از لحاظ تکنیکال جایگاه خود را بر روی ۸ هزار دلار به ثبات رسانده و در صورتی که به سطوح بالاتر از ۱۰ هزار دلار صعود کند، می‌تواند افزایش قیمت چشمگیری را تجربه کند. از جمله دلایلی که بلومبرگ در گزارش خود عنوان کرده که به نفع بیت کوین تمام خواهد شد، میتوان به موارد زیر اشاره کرد: •افت شدید بازارهای سرمایه به علت شیوع گسترده و بحران پاندمی ویروس کرونا و رشد تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار بی. تمایل دولت های مختلف برای مهاجرت از پول های کاغذی به پول های دیجیتال به علت شیوع گسترده ویروس کرونا.تغییر استراتژی و سیاست های اتخاذ شده از سوی بانک های مرکزی در سراسر جهان به بازارهای مستقل نظیر بیت کوین و طلاطبق وب سایت coindesk، شرکت بلومبرگ که در زمینه امور مالی و سرمایه‌گذاری، دیتا و نرم افزار فعالیت می‌کند، در این گزارش تاکید کرده و به سرمایه‌گذاران هشدار داده است که این پیش‌بینی تنها مختص بیت کوین بوده و شامل سایر رمز ارزها نمی‌شود.

نفت رکورد هفتگی زد

بهای معاملات نفت خام تحت تاثیر خبر نشست اوپک پلاس در روز شنبه برای بحث درباره طرح تمدید کاهش تولید در سطح فعلی و همچنین بهبود آمار اشتغال آمریکا روز جمعه افزایش چشمگیری پیدا کرد و رشد هفتگی قابل ملاحظه‌ای را به ثبت رساند.اوپک و متحدانش کنفرانس ویدیویی برگزار خواهند کرد و ابتدا نشست اعضای اوپک و سپس دو ساعت بعد نشست اعضای اوپک پلاس برگزار می شود. طبق گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، انتظار می‌رود این تولیدکنندگان درباره تمدید کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز در ژوییه به توافق رسمی دست پیدا کنند. این گروه تصمیم گرفت تاریخ نشست خود را که ابتدا نهم و دهم ژوئن برنامه ریزی شده بود جلو بیاندازد ولی نتوانست در چهارم ژوئن که زمان جدید پیشنهاد شده بود، دیدار کند. دیدار امروز سیگنالی به سرمایه گذاران نفت درباره عزم این گروه برای تثبیت ارزش نفت ارسال می کند. بیورن تورنهاگن، مدیر بازارهای نفت در شرکت ریستاد انرژی در این باره نوشت: بازار تحت تاثیر نشست اوپک پلاس قرار دارد. قیمتهای نفت پس از این که نشست اوپک برخلاف انتظارات در روز پنج شنبه برگزار نشد، سقوط کردند و معامله گران احساس کردند که بین اعضای گروه درباره تمدید کاهش تولید فعلی اختلاف نظر وجود دارد. اکنون با اعلام خبر نشست در روز شنبه، جو بازار تغییر کرده و قیمتها افزایش یافت. در این بین آمار آمریکا که نشان داد ۲.۵ میلیون شغل در ماه مه احیا شد و نرخ بیکاری از ۱۴.۷ درصد در آوریل به ۱۳.۳ درصد در مه کاهش پیدا کرد، از رشد قیمتهای نفت پشتیبانی کرد. به گفته ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA، گزارش مطلوب بازار کار آمریکا نشان می دهد که احیای اقتصادی در حال وقوع است و این امر به معنای بهبود مصرف نفت خواهد بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژوییه دو دلار و ۱۴ سنت معادل ۵.۷ درصد افزایش یافت و در ۳۹ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای نفت برنت برای تحویل در اوت دو دلار و ۳۱ سنت معادل ۵.۸ درصد افزایش یافت و در ۴۲ دلار و ۳۰ سنت در هر بشکه بسته شد. طبق آمار بازار داوجونز، نفت وست تگزاس اینترمدیت برای کل هفته ۱۱.۴ درصد و نفت برنت ۱۱.۸ درصد رشد کرد. هر دو شاخص قیمت برای ششمین هفته متوالی رشد هفتگی داشتند و برای چهارمین روز معامله متوالی بود که در بالاترین قیمت سه ماه اخیر بسته شدند. نفت از محدودیتهای وضع شده برای مقابله با شیوع بیماری کووید ۱۹ که باعث سقوط تقاضا برای این کالا شده، به شدت آسیب دیده است. با این حال بازگشایی اقتصادها در سراسر جهان نور امیدی به بازار نفت تابانده است. عربستان سعودی و روسیه که بزرگترین اعضای اوپک پلاس هستند چهارشنبه گذشته برای تمدید کاهش تولید در سطح فعلی ۹.۷ میلیون بشکه در روز تا پایان ژوییه به توافق اولیه دست پیدا کرده بودند اما مذاکرات به دلیل موضوع پایبندی ضعییف برخی از اعضا به کاهش تولید طولانیتر شد. مارشال استیو، تحلیلگر بازارهای انرژی در شرکت "آی اچ اس مارکیت" در این باره گفت: موضوع مهم این است که عربستان سعودی و روسیه درباره تمدید کاهش تولید حتی اگر به مدت یک ماه هم باشد، توافق دارند. اگر بازار در این فاصله متوازن نشود آنها احتمالا این کاهش تولید را در اوت هم تمدید می کنند. در این بین سازمان آرگوس با اشاره به اظهارات نمایندگان اوپک اعلام کرد که نشست کمیته فنی مشترک اوپک و غیراوپک در روز ۱۷ ژوئن و کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک روز ۱۸ ژوئن برگزار می شود. گزارش ماهانه اوپک هم ۱۷ ژوئن منتشر می شود. خبر توافق اوپک پلاس برای تمدید کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز پس از تعهد عراق و نیجریه به بهبود پایبندی به توافق کاهش تولید منتشر شد. عراق تنها به نیمی از یک میلیون بشکه در روز سهمیه کاهش تولید نفت خود در ماه مه عمل کرد و نیجریه هم تولیدش را از میزان توافق شده تنها ۵۲ درصد کاهش دهد. شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز اعلام کرد که شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا در هفته گذشته ۱۶ حلقه کاهش یافت و به ۲۰۶ حلقه رسید. شمار دکلها از اواسط مارس تقریبا هر هفته کاهش داشته که به معنای کاهش تولید نفت این کشور است. بر اساس گزارش مارکت واچ، معامله گران انرژی همچنین به طوفانی چشم دوخته اند که باعث به راه افتادن سیل در مکزیک و آمریکای مرکزی شده است. انتظار می رود طوفان استوایی کریستوبال روز شنبه از بخش مرکزی خلیج مکزیکو عبور کند و روی تولید نفت و گاز طبیعی این منطقه تاثیر بگذارد.

فدرال پرونده استراتوس را متوقف کرد

دادستانی فدرال آمریکا در اقدامی کم سابقه پیگیری پرونده اتهامی علیه یک بانکدار ایرانی به جرم نقض تحریم‌های آمریکا را متوقف کرد.دادستان‌های آمریکایی از قاضی دادگاه فدرال در منطقه منهتن نیویورک که مسئولیت رسیدگی به نقض تحریم های بانکی را بر عهده دارد  خواسته‌اند به دلیل نبود مدرک کافی در اثبات اتهامات نقض تحریم های بانکی ایران توسط آقای علی صدر هاشمی نژاد ۴۰ ساله، رسیدگی به این پرونده را متوقف کند. وی متهم شده بود با استفاده از نظام مالی آمریکا وجوهی به ارزش مجموع ۱۱۵ میلیون دلار را بابت حق پیمانکاری شرکت‌های ساختمانی ایران در ونزوئلا به ایران منتقل کرده است. پدر اقای صدر هاشمی شرکت " استراتوس" را تاسیس کرده که دارای فعالیت های خارجی زیادی‌است. علی صدرهاشمی پیشتر مدیرعامل یک بانک بین المللی در کشور مالت بوده است. صدر که ساکن واشنگتن است، در پنج مورد از جمله تقلب بانکی و پولشویی توسط مقامات قضائی آمریکا متهم شده بود. با این حال وی در دفاع از خود گفته است که شرکت های جدید را با هدف توسعه کسب و کار پدرش در خارج از ایران بنا کرده است. به گفته آنتونی سابینو، استاد حقوق در مدرسه کسب و کار دانشگاه سنت جانز، این اقدام کاملاً غیر معمول است. پیشتر و در سال ۲۰۰۸ رسیدگی به پرونده تد استیونز، سناتور سابق ایالت آلاسکا با درخواست دادستان ها متوقف شده بود. وی به هفت اتهام مربوط به جرایم مالی متهم شده بود. سابینو با بیان اینکه درک این که چه اتفاقی افتاده سخت است افزود: این مورد خیلی در دادگاه منطقه منهتن سابقه نداشته است.

سهام پروازی ها احیا شدند

علی‌رغم افت شدید فروش هواپیماسازان بزرگ جهان، با بازگشت مسافرت هوایی سهام بوئینگ و ایرباس جهش کرده است. در ماه مارس و آوریل سهام شرکت‌های هواپیماسازی، با پاندمی کرونا و خشکیدن سفارشات جدید، به پایین‌ترین سطح در چندین سال اخیر سقوط کرده بود. در ۴ ماه گذشته ایرباس هیچ سفارشی برای ساخت هواپیمای جدید دریافت نکرد و طبق تخمین تحلیل‌گران بوئینگ هم در ماه می برای پنجمین ماه متوالی هیچ سفارش جدیدی ثبت نکرده است. کاهش سفارشات هر دو هواپیماساز را مجبور کرد جدول زمان‌بندی تولید خود را خالی کرده و بسیاری از کارکنان خود را اخراج کنند. اما در ماه اخیر با مشاهده نشانه‌هایی از بازگشت آهسته مسافرت هوایی هم سهام بوئینگ و هم سهام ایرباس بیش از ۴۰ درصد جهش کرده است. اداره امنیت پرواز آمریکا عبور ۳۹۱٫۸۸۲ مسافر را در پایانه‌های فرودگاه‌های این کشور ثبت کردند که این بالاترین سطح آن از ۲۲ مارس تا کنون است.

 

شورای تجارت خارجی تشکیل شد

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در حکمی رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران را به عنوان مسئول شورای تجارت خارجی سازمان‌ها و دستگاه‌های موثر در امر صادرات غیر نفتی در وزارت صمت منصوب کرد. حسین مدرس خیابانی در این حکم خطاب به حمید زادبوم آورده است: با توجه به جایگاه ممتاز سازمان توسعه تجارت ایران در سیاستگذاری صادرات غیرنفتی کشور و در راستای تاکید بر نقش آن سازمان به عنوان متولی و هماهنگ کننده تجارت خارجی و با توجه به ضرورت تحقق اهداف و تکالیف تعریف شده در اسناد بالادستی، برنامه‌های دولت محترم و چهار برنامه کلان وزارت صنعت معدن و تجارت در سال ۱۳۹۹ شامل «جهش تولید»، «راه اندازی طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام»، «توسعه صادرات و کنترل واردات» و «مدیریت و تنظیم بازار» به ویژه با توجه به شرایط جنگ اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه بدین وسیله جنابعالی به عنوان مسئول شورای تجارت خارجی سازمان‌ها و دستگاه‌های مؤثر در امر صادرات غیرنفتی در وزارت متبوع از جمله صندوق ضمانت صادرات، بانک توسعه صادرات، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی، دفتر مقررات صادرات و واردات و مرکز ملی فرش منصوب می‌شوید. سرپرست وزارت صمت در این حکم همچنین تصریح کرده است: انتظار می‌رود ضمن تشریک مساعی، برگزاری نشست‌های مشترک، یکپارچگی در تصمیم گیری و تقویت بعد اجرا، استفاده از توان و دانش نیروها از طریق هم افزایی، تبادل نظرات، اشتراک‌گذاری امکانات، بهره گیری بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول، ظرفیت استان‌ها به ویژه استان‌های صادرات محور و همچنین انجمن‌ها، تشکل‌ها و اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف در راستای تحقق اهداف صادرات غیرنفتی، دستیابی به راه حل های عملی، پیشبرد امور جاری و رفع مسائل و مشکلات اقدام لازم معمول گردیده و گزارش اقدامات و پیشرفت برنامه‌ها به طور منظم ارائه گردد.

مرغ به کانال ۱۲ هزار برگشت

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ، از افزایش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۴۰۰ تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است. به گفته وی، نرخ کنونی هر کیلو مرغ زنده نسبت به سه شنبه هفته گذشته ۳۰۰ تومان و مرغ گرم ۵۰۰ تومان رشد داشته است. حجت با انتقاد از معضل تعرفه صادرات مرغ بیان کرد: در اردیبهشت با کاهش تعرفه صادرات مرغ از ۵ هزار تومان به یک هزار و ۵۰۰ تومان، استقبال از مرغ سایز به سبب مصرف دان کمتر نسبت به مرغ درشت از لحاظ ضریب تبدیل بهتر شد. عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه استقبال برای خرید مرغ سایز، افزایش قیمت در بازار را به همراه داشت، بیان کرد: این در حالی است که با افزایش تعرفه مجدد به سقف ۵ هزار تومان هر کیلو مرغ سایز ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان کمتر از مرغ درشت خریداری می‌شود که این امر به سبب افزایش واردات نهاده دامی به ضرر اقتصاد ملی است. وی با تاکید بر حذف تعرفه صادرات مرغ بیان کرد: خسارتی که از ناحیه پرورش مرغ درشت به اقتصاد ملی وارد می‌شود، بسیار چشمگیر است. عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی افزود: در بهترین حالت ۵ درصد مرغ تولیدی به بازارهای هدف صادر و ۹۵ درصد با سایز درشت تولید می‌شود که ضرر و زیانی که از ناحیه مرغ درشت به اقتصاد ملی وارد می‌شود، بسیار بیشتر از میزان تعرفه صادراتی است که با این وجود انتظار می‌رود تناژ مشخصی برای صادرات در نظر بگیرند، در غیر این صورت شاهد افت قیمت در بازار داخل و افزایش وزن مرغ هستیم. به گفته حجت، با افزایش وزن مرغ درشت علاوه بر ضربه به اقتصاد ملی خانوارها به سبب خرید مرغ با چربی بیشتر متحمل زیان ‌می شوند. این مقام مسئول با اشاره به اینکه برداشت تعرفه مرغ به نفع صادرات مرغ است، بیان کرد: با حذف تعرفه صادرات، قیمت مرغ در بازار قابل پیش بینی است، در غیر این صورت دچار افزایش وزن مرغ و تداوم زیان مرغداران هستیم. حجت با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی همچون وضعیت سابق است، بیان کرد: در ماه گذشته ۳۵ درصد نهاده‌ها با نرخ مصوب و مابقی از بازار آزاد تامین می‌شود، در ۱۵ روز نخست خرداد کمتر از ماه قبل نهاده با نرخ مصوب در اختیار مرغدار قرار گرفته است که امیدواریم در نیمه دوم به ۵۰ درصد افزایش یابد. عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه کرایه‌های حمل نهاده دامی ۲ برابر نرخ مصوب است، بیان کرد: در حال حاضر ۳۰ تا ۳۵ درصد ذرت و کنجاله سویا با نرخ مصوب توزیع می‌شود و مابقی نهاده مورد نیاز با نرخ آزاد از بازار سیاه خریداری می‌شود. حجت گفت: نرخ هر کیلو ذرت در بازار آزاد ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۶۰۰ تومان و کنجاله سویا ۵ هزار تومان به بالا است. وی در پایان قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۱۰ هزار تومان و مرغ گرم را ۱۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: عرضه با نرخ فعلی بیانگر زیان ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی مرغداران در فروش هر کیلو مرغ است.

بانک آمریکایی از نژادپرستی پرده برداشت

 هم‌زمان با شکل‌گیری انتقادات جدی در میان مدیران و شرکت‌های وال‌استریت علیه تبعیض نژادی پس از مرگ یک سیاهپوست در بازداشت پلیس مینیاپولیس، افشای نامه فردریک بابا، یکی از مدیران بانک گلدمن ساکس آمریکا جنجال بپا کرده است. در این نامه وی درباره تجربیاتش نسبت به تبعیض نژادی در داخل این بانک به تعدادی از کارمندان بانکی گفته بود که حالا این نامه دست به دست در حال چرخیدن است. بانک آمریکا مریل لینچ اعلام کرد که یک میلیارد دلار برای کمک به جوامع برای حل مشکلات اقتصادی و تبعیض نژادی اختصاص داده است. گلدمن ساکس هم روز چهارشنبه گفت که یک بسته ده میلیون دلاری برای کمک به برابری نژادی اختصاص داده و مقامات دیگر بانکهای آمریکایی نظیر سیتی گروپ و سن سارگو به همراه جیپی مورگان بیانیه‌هایی را ضد تبعیض نژادی منتشر کردند. بابا که کارمند بخش تجارت الکترونیک گلدمن ساکس است، در روز 2 ژوئن و پس از مرگ جورج فلوید توسط پلیس آمریکا، نامه‌ای را به گروهی از کارمندان که با آنها کار می‌کرد می‌فرستد، اما این نامه افشا می‌شود و تا جایی پیش می‌رود که تقریباً تمام کارمندان این بانک از جمله مدیرعامل آن، آن را می‌خوانند. بابا در نامه خود درباره جزئیات تجربیاتش نسبت به تبعیض نژادی و خشونت سخن گفته که از جمله آنها برخورد نژادپرستانه پلیس شیکاگو در سال 2011 بوده است. بابا می‌گوید پلیس به خاطر آنکه وی یک سیاهپوست بوده است، با وی خشونت به خرج داده و این مقام بانکی حتی به گریه افتاده است. بابا در پایان نامه خود از همکارانش خواسته تا به خصوص در محیط کار اقداماتی را در راستای مبارزه با نژادپرستی انجام دهند.

بدهی دولت فرانسه رکورد زد

منابع وزارت دارایی فرانسه اعلام کردند که در بروزرسانی هفته آینده بودجه ۲۰۲۰ این کشور،با توجه به میلیاردها یورو هزینه دولت برای تعدیل آثار پاندمی، بدهی دولتی به ۱۲۰.۹ درصد تولید ناخالص داخلی می‌رسد.این منابع گفته‌اند که وزارت دارایی فرانسه همچنین پیش‌بینی می‌کند که هزینه مصرف کنندگان حدود ۱۰ درصد در سال جاری کاهش پیدا کند و این در حالی است که خانوارها در مجموع حدود ۱۰۰ میلیارد یورو محض احتیاط پس انداز کرده‌اند. در بروزرسانی بودجه فرانسه که قرار است چهارشنبه هفته آتی رونمایی شود، حدود ۴۰ میلیارد یورو به حمایت از طرح‌های صنعتی و به طور مشخص بخش‌های گردشگری، خودروسازی، هوا فضا و فناوری و در قالب وام و پرداخت نقدی اختصاص خواهد یافت.

فاینانس بین‌الملل به کشورهای عرب هشدار داد

مؤسسه فاینانس بین‌المللی اعلام کرد که ۶ کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس به علت شوک دوگانه پاندمی کرونا و سقوط قیمت نفت، با بدترین بحران اقتصادی تاریخ خود مواجه خواهند شد.مؤسسه فاینانس بین‌المللی اعلام کرد که ۶ کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس به علت شوک دوگانه پاندمی کرونا و سقوط قیمت نفت، با بدترین بحران اقتصادی تاریخ خود مواجه خواهند شد. این مؤسسه اعلام کرد علی‌رغم اینکه برخی از این کشورها اعلام کرده‌اند که در مهار بیماری موفق بوده‌اند و در هفته‌های اخیر محدودیت‌های خود را تسهیل کرده‌اند، تولید ناخالص داخلی کل آنها امسال ۴.۴ درصد افت خواهد کرد. کاهش سرمایه‌گذاری در بخش عمومی، که از سوی دولت‌های این منطقه برای جلوگیری از افزایش کسری بودجه در مواجهه با بحران کرونا انجام شده است باعث شده ضررهای ناشی از کاهش صادرات نفت جبران شوند، اما کسری بودجه همچنان از ۲.۵ درصد در ۲۰۱۹ به ۱۰.۳ د رصد افزایش یافته است. کشورهای این منطقه برای حمایت از شرکت‌های خود با وجود بحران کرونا بسته‌های کمک مالی معرفی کرده‌اند. بانک مرکزی سعودی اعلام کرد که ۱۳.۳ میلیارد دلار دیگر به سیستم بانکی خود برای پشتیبانی از بخش خصوصی تزریق خواهد کرد. اقتصاد عربستان سعودی که بزرگترین اقتصاد این منطقه است ۴ درصد آب خواهد رفت و کسری بودجه آن به ۱۳ درصد افزایش می‌یابد. مؤسسه فاینانس بین المللی همچنین اعلام کرد: اقداماتی که برای تزریق نقدینگی به اقتصادهای این منطقه انجام شده، برابر با ۴ درصد تولید ناخالص داخلی یا ۵۴ میلیارد دلار بوده است. اقتصاد عمان، به عنوان آسیب‌پذیرترین اقتصاد این منطقه در برابر بحران کرونا و قیمت نفت، امسال ۵.۳ درصد آب خواهد رفت و کسری بودجه آن از ۹.۴ درصد تولید ناخالص داخلی در ۲۰۱۹ به ۱۶.۱ درصد جهش خواهد کرد.

ائتلاف اوپک برای تمدید قرارداد کاهش تولید نفت به توافق رسید

 بیژن زنگنه، وزیر نفت پس از پایان نشست ۱۷۹ اوپک که به صورت وبینار برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت:اعضای اوپک در این نشست نسبت به درگذشت آقای کاظم پور اردبیلی اظهار تاسف کردند و این  نخستین نشستی است که آقای کاظم‌پور را در کنار خود ندارم.اوپک با تمدید کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه برای یک ماه آینده موافقت کرده و در صورت تایید غیراوپک این توافق اجرایی خواهد شد. رسیدن قیمت نفت برنت به ۴۰ دلار نشان داد که اوپک پلاس تصمیم درستی مبنی بر کاهش ۹.۷ میلیون بشکه‌ای کاهش تولید گرفته است.

آلمان برای تحریم آمریکا دورخیز کرد

 نمایندگان ارشد مجلس آلمان اعلام کردند که ممکن است با اعمال تعرفه‌های بیشتر بر واردات گاز از آمریکا به اقدام سناتورهای آمریکایی در ارائه طرح تحریم‌های بیشتر علیه پروژه انتقال گاز روسیه به اروپا پاسخ دهند. طرح اعمال تحریم‌های بیشتر علیه خط لوله نورد استریم ۲ از سوی برخی سناتورهای آمریکایی از جمله یک سناتور جمهوری‌خواه و یک دموکرات به سنای این کشور ارائه شد. کلوس ارنست، دبیر کمیته ملی انرژی مجلس آلمان، در این باره تهدید کرده است در صورت ادامه فشارهای واشنگتن علیه نورد استریم ۲، موضوع اعمال تعرفه بر واردات گاز از آمریکا را پیگیری خواهد کرد. وی گفت: در صورتی که آمریکا به تلاش‌های خود علیه نورد استریم ۲ پایان ندهد ما باید اقدامات جدی را در راستای حفاظت از خود اجرایی کنیم. به طور مثال ممکن است بر واردات گاز از آمریکا تعرفه اعمال کنیم. به گفته این نماینده آلمانی اقدامات آمریکا درباره پروژه نورد استریم ۲ به هیچ عنوان دوستانه استنباط نمی‌شود بلکه به گونه‌ای نقض حاکمیت آلمان و اتحادیه اروپاست. برنارد وست فال، دیگر نماینده مجلس آلمان نیز با حمایت از اظهارات ارنست گفت: دولتمردان آمریکایی به اندازه کافی در داخل این کشور مشکل دارند و نباید در مسائل مربوط به تامین انرژی اروپا دخالت کند. وی گفت:‌من به شدت مخالف اقدامات برخی سناتورهای آمریکایی برای ارائه طرح تحریم بیشتر علیه پروژه نورد استریم ۲ هستم. این نماینده مجلس آلمان تاکید کرد که ما در تصمیم‌گیری درباره تامین گاز مورد نیاز خود حق حاکمیتی داریم و سیاست‌های آلمان در حوزه انرژی یا در برلین و یا در بروکسل تصمیم‌گیری می‌شود نه در واشنگتن. سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان هم در این باره گفته که موضع این کشور در قبال خط لوله انتقال گاز روسیه تغییر نکرده و آلمان همواره به مخالفت با اقدام آمریکا در اعمال فراحاکمیتی و فرامرزی تحریم‌های خود در قبال این پروژه ادامه خواهد داد.

ایران خودرو به منتخبان قرعه‌کشی هشدار مهم داد

شرکت ایران خودرو به منظور پیشگیری از هرگونه سوءاستفاده احتمالی افراد سودجو، به متقاضیانی  که در سایت سامانه فروش اینترنتی ایران خودرو به آدرس esale.ikco.ir به عنوان منتخب قرعه‌کشی اخیر، انتخاب شده‌اند، تاکید کرد فقط از طریق همین آدرس نسبت به ورود با نام کاربری و رمز عبور شخصی خویش اقدام و نسبت به فرآیند تکمیل وجه اقدام کنند.این شرکت خودروساز تاکید کرده مشتریان برای پیشگیری از هرگونه کلاهبرداری و سوء استفاده، پس از حصول اطمینان از منتخب بودن در قرعه‌کشی اخیر از طریق دریافت پیامک از شماره ۹۸۳۰۰۰۹۶۴۴۰ متعلق به سامانه اطلاع‌رسانی شرکت ایران خودرو و مشاهده نتیجه قرعه‌کشی از سایت سامانه فروش اینترنتی ایران خودرو به آدرس esale.ikco.ir  و کسب اطمینان از منتخب شدن، فقط از طریق همین آدرس و پس از ورود از طریق نام کاربری و رمز ورود اختصاصی، اقدام به تکمیل وجه کنند.در مراسمی با حضور نهادهای نظارتی و رسانه‌ها، مراسم قرعه کشی ایران خودرو مربوط به فروش فوق‌العاده عید سعید فطر ۱۵ هزار دستگاه محصولات این گروه خودروسازی در شرکت ساپکو آغاز شد. مطابق آمار اعلامی ایران خودرو در مجموع چهار میلیون و ۳۶۰ هزار و ۱۵۳ نفر در طرح پیش‌فروش ویژه عید فطر این خودروساز شرکت کردند که ۳۲۵ هزار و ۳۹۷ نفر متقاضی رانا، دو میلیون و ۳۸۴ هزار و ۹۰۱ نفر متقاضی پژو پارس، یک میلیون و ۵۰ هزار و ۴۵۳ نفر متقاضی پژو ۲۰۶ معمولی و ۵۹۹ هزار و ۴۰۲ نفر متقاضی پژو ۴۰۵ اس ال ایکس بودند. نمایندگان وزارت اطلاعات، پلیس امنیت اقتصادی، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، دادستانی کل کشور و بازرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مراسم حضور داشته و از نزدیک بر فرآیند قرعه‌کشی نظارت داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha