جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ نشست هیئت اندیشه ورز بیانیه گام دوم انقلاب

حوزه/ اولین نشست هم اندیشی هیئت اندیشه ورز بیانیه گام دوم انقلاب با حضور معاونین ستادی مرکز مدیریت حوزه های علمیه و اندیشمندان حوزوی در سال جاری در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مهدی رجایی نیا، در اولین نشست هم اندیشی هیئت اندیشه ورز بیانیه گام دوم انقلاب، با معاونین ستادی مرکز مدیریت حوزه های علمیه و اندیشمندان حوزوی در سال جاری که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه  و به همت دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه برگزار شد، گفت: امیداوریم با فعالیت خوب دبیرخانه اندیشکده و حضور معاونین و ظرفیت های نخبگانی در موضوع هم اندیشی بیانیه گام دوم، فعالیت ها به خوبی پیگیری و با جدیت دنبال شود و برگزاری این جلسه ها برای حوزه منشأ اثر باشد.

مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیه ادامه داد: موضوع جلسه در مورد بررسی آیین نامه هیئت اندیشه ورز و بررسی موضوعات کلان در بیانیه است. در بخش آیین نامه اهدافی اشاره شده که از جمله آن راه اندازی هیئت اندیشه ورز در حوزه های علمیه استانی؛‌ تبیین، ترویج و گفتمان سازی و پی گیری بیانیه دوم در حوزه و در سطح منطقه است و برای این امر وظایفی هم بیان شده است که مهمترین آن استقرار و استنباط مضامین و جهت گیری محتوایی بیانیه گام دوم، تسری روح کلی بیانیه در حوزه های علمیه و مدل سازی در این عرصه ها، دستیابی به نوآوری در روش ها برای ترویج بیانیه، تبیین و ارائه راهکارهای نو و متناسب با حوزه علمیه و... است.

وی افزود: با این جمعیت نخبگانی سعی کنیم پیشنهادات دسته بندی شود و در ادامه به نتایج بهتری برسیم. باید نگاه ما  همان تفکر اندیشه ای و راهبردی در موضوعاتی که می خواهیم به آن بپردازیم، باشد.

ضرورت نظریه پردازی و تولید علم در موضوعات بیانیه

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی، معاون پژوهش حوزه های علمیه نیز در این نشست گفت: باید معلوم شود منظور از واژه های حوزه و منطقه ای که در این بیانیه و هیئات اندیشه ورز آمده، چیست؟ اگر این عبارت درست باشد، باید بگوییم مراد از آن در راه اندازی هیئات اندیشه ورز سطح حوزه، منطقه و جامعه است.

وی افزود: کلمه تبیین که در این آیین نامه آمده، چندان گویا نیست و نمی تواند فراگیر باشد و جامعه را شامل شود، ولی کلمه تحقق و ترویج هیئات اندیشه ورز در حوزه و نظام و جامعه، می تواند فراگیر باشد. در اینجا بهتر است کلمه «پی گیری» و «اقدام» در جهت تحقق هیئات اندیشه ورز در حوزه، نظام و جامعه گنجانده شود.

این محقق افزود: نکته ای دیگر این که، بیانیه در درون خود ادعاهای دارد که نیاز به اثبات است و از سویی موضوعاتی مانند نظام انقلابی است که نیاز به نظریه پردازی دارد. بعضی ها معتقدند که کلمه نظام انقلابی، کلید واژه برای نظریه جدید در باب نظام انقلابی و سیاسی است که می توان بین نظام و انقلابی بودن جمع کرد. یعنی بیان می کند که مدل آن چیست و خود آن نیز نیاز به نظریه پردازی و مدل سازی است. پیشنهادی می شود بند مستقلی با عنوان نظریه پردازی و تولید علم در موضوعات بیانیه اضافه شود. چرا که تبیین بیشتر به شرح نزدیک است و برای همین بند نظریه پردازی به آن اضافه شود.

ضرورت پیوست رسانه ای و بین المللی بودن بیانیه گام دوم

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری، مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه نیز درسخنانی گفت: در این آیین نامه، بهتر است کلمه نظریه پردازی و تولید علم مورد نیاز برای بیانیه، غیر از حوزه و نظام و جامعه، عرصه بین الملل هم اضافه شود، چرا که بیانیه گام دوم، ناظر به عرصه بین الملل و جهان تمدن است.

وی افزود: در اینجا مقوله تبیین و ترویج و گفتمان سازی گفته شده، ولی به فرهنگ سازی، جامعه سازی و تمدن سازی به دلیل جهت بخشی، به آن اشاره نشده و لازم است به آن پرداخت شود و این که این جمع، اندیشه ورز می باشند و لازم نیست همه کارها با این افراد انجام گیرد. فعالیت این گروه اندیشه ورزی، طراحی و برنامه ریزی است.

مدیرعامل خبرگزاری حوزه اظهارداشت: برای بهتر شدن نیاز است غیر از کلمه تحقق، لفظ مطالبه گری برای تحقق به آن اضافه شود و به طور کل همه این موارد نیازمند بازسازی برای باز آفرینی در نظامات آموزشی، پژوهشی و تربیتی در حوزه است. این باز سازی و ارتقاء نظامات آموزشی حوزه را می توان در غالب اهداف و وظائف بیان کرد. الان شاید این سامانه نظامات حوزه، اقتضای همراهی با بیانیه نداشته باشد، اما اگر می خواهد اهداف محقق شود، لازم است ارتقائی در این سامانه مدیریتی در نظامات صورت گیرد. به نظر می آید تصریح آن خوب باشد.

وی گفت: پیشنهاد می شود به  طرح های پژوهشی و تحقیقاتی و مضامین و شعارهای رسانه ای و آموزشی و نقش تشکل و حوزه توجه و نقش آنها هم مشخص شود.

نظام مدیریت تحول در کشور دارای ساز و کار معین و قابل دفاعی نیست

حجت الاسلام والمسلمین آکوچکیان، استاد حوزه و دانشگاه نیز با بیان این که باید مواظب باشیم که فلسفه ظهور بیانیه گام دوم گرفتار مشکلاتی نشود گفت: با تبریک و ترویج بیانیه، خدمت‌گزار بیانیه نمی شویم و باید از سند الگو عبرت گیری شود، واقع مطلب این است که همچنان نظام مدیریت تحول در کشور دارای ساز و کار بر ساختار و سازماندهی معین و قابل دفاعی نیست. گویی تفکر غیر سیستمی بر نظام آموزش و پژوهش مرجع دانش مبنا بر چنین نظام تحول، حاکم است.

این محقق اظهار داشت:اتفاقی که افتاده این است که طرح کلان در مدیریت ملی نیست و می خواهیم سند مرجعی داشته باشیم که به این بی نظمی ساختاری، نظام معینی بدهد. برای همین سند الگو متولد شد و در ادامه راه به هر دلیلی سند نتوانست پاسخ گو باشد، بیانیه متولد می شود. در فصلی از این گفتگو ها به این بپردازیم که جریان ظهور و بروز بیانیه چیست؟ آن تفکر سیستمی که می خواهد بر این اختلال ساختاری حاکم شود و مدیریت کند، پس با فلسفه بیانیه به بیانیه نگاه کنیم و تنها در صدد تبریک بیانیه نباشیم. ضرورت بینش فرا بیانیه هیئاتی برای پرداخت روشمند بیانیه بحث تعیین کننده است که از نظر شأن حوزه های علمیه در جهان جدید باید به آن پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین آکوچکیان گفت: حضور جهان دینی یعنی حضور فکری تولیدی حوزه های دینی است. در این راستا رهبری معظم انقلاب بیانیه را پیشنهاد می کنند و در واقع ما از آن چشم انداز فرا بیانیه ای به تبیین بیانیه توجه کنیم تا با درک روشنی از این دوره گذار به این جهان تحول بپردازیم به این که ساختارهایی چون سند چشم انداز ۱۴۰۴، سند الگوی فرا بیانیه چه جایگاهی در این دوره گذار دارند و در این راستا به مأموریت هیئات اندیشه ورز توجه کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در بحث اهداف، پیشنهاد می شود از چشم انداز مأموریت کلان نگر فکری دینی با نظر به مسئله سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، بستر از این طریق را، بیانیه گام دوم بدانیم، نه هدف.

این محقق  با بیان این که هدف، اعتلای نقش حوزه در تولید دانش مبنای مدیریت جهانی ایرانی اسلامی در دوره معاصر است و بیانیه، ویرایشی از این اهتمام است، اظهار داشت: در بخش اهداف پیشنهاد می شود در بند اول تبیین و بازخوانی مبانی نظری و نظریه مرجع الگوی راهبردی داخلی در بیانیه مورد توجه قرار دهیم تا حامی بیانیه باشیم و در بخش دوم، الگوی اجرا سازی و راهبری سند تحول در پی گیری بیانیه پیشنهاد می شود.

وی افزود: بحث اجرایی سازی بیانیه چیزی است که در نظام حکمرانی و نظام آموزش و... باید مورد توجه قرار گیرد.

نقش حوزه در بیانیه گام دوم

حجت الاسلام والمسلمین زمانی، مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه نیز گفت: اهداف سه گانه ای که مطرح شده اولین آن تبیین است. منظور از تبیین، علمی است. اگر مراد این باشد، لازم است در حوزه صورت گیرد و این بهتر است و کار دوم هم ترویج و گفتمان سازی در سطح حوزه است و لازم است به عنوان قید دوم مورد توجه باشد.

 وی بر ضرورت تشکیل کارگروه های هیئات اندیشه ورز با هدف عقبه تصمیم ساز  تأکید کرد و گفت: در اینجا باید کارگروه های باشند که بتوانند در مسئله بین الملل هم اثر بخش باشند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی افزود: در باب بیانیه، حوزه می تواند دو نقش ترویجی و تبیین و اجرای مکمل بودن داشته باشد. در واقع موارد و توصیه هایی است که در بیانیه نیامده و حوزه می تواند در آن موارد ورود پیدا کند و به بیانیه دوم اضافه کند، چرا که نقش حوزه ترویج دین است. اگر مقصود این ها باشد، شرح وظایف هیئات اندیشه ورز عوض می شود.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال، رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین نیز در این نشست گفت: اگر اهداف در ارتباط با هیئات اندیشه ورز است این مسئله نیازمند به راه اندازی کارگروه های تخصصی عقبه فکری و  دقیق دارد و این هیئات نمی توانند همه فعالیت ها  را یکجا انجام دهند.

وی برشکل گیری کارگروه رسانه، بین الملل، تلفیق تأکید کرده و گفت: هنوز مأموریت این هیئات مشخص نشده و هنوز معلوم نشده دلیل شکل گیری کارگروه ها برای چه مسائلی است. ابهاماتی در این مباحث وجود دارد.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    0 0
    سلام.اگه جلسه با معاونین ستادی بوده چرا جناب آقای #رستم_نژاد معاون آموزش ستاد تشریف نداشتند ؟؟؟