شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست موزه آستان حضرت معصومه

حوزه/ مدیران و کارشناسان سازمان زیباسازی شهری قم ضمن بازدید از موزه آستان مقدس بانوی کرامت با مسئولان این موزه گفت‌وگو و بر لزوم استفاده از ظرفیت آثار تاریخی هنری در زیباسازی شهر مقدس قم تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، برای ایجاد تعامل و هم‌افزایی میان موزه آستان مقدس بانوی کرامت و شهرداری قم در زمینه طراحی و زیباسازی شهر مقدس قم به عنوان حرم اهل بیت(ع) و خاستگاه انقلاب اسلامی و همچنین در راستای معرفی موزه آستان مقدس فاطمی در ورودها و سطح شهر قم برای مسافران، زائران و مجاوران نشست هم اندیشی میان مسئولان سازمان زیباسازی شهرداری قم و مسئولان موزه فاطمی برگزار شد.

در این نشست تاکید شد که باتوجه به اهمیت و جایگاه ویژه مذهبی، فرهنگی و تاریخی شهر مقدس قم در گستره ملی و فراملی؛ زیباسازی و نمادهای شهری آن مانند المان ها، یادمان ها، تندیس ها و نگاره ها و شعارها، دارای اهمیت فوق العاده ای است که می بایست با مطالعات علمی و حساسیت و دقت بالایی انتخاب، طراحی و ساخته و نصب گردد.

وجود انواع اشیاء و آثار تاریخی و هنری در موزه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، که جلوه هایی از فرهنگ، خرده فرهنگ ها و آیین ها و رویداها و میراث فرهنگی حرم مطهر فاطمی و مردمان شهر مقدس قم است، فرصت وظرفیت بی نظیری برای هدفمند کردن امر طراحی و زیباسازی قم و نیز معرفی آثار موزه، فراهم ساخته است.

بنابراین مطالعه و ایده پردازی مناسب می توان از اشیاء و آثار قدیمی موزه مانند قندیل ها و شمع دان ها، انواع کاشی های زیبا و نفیس، اسباب و وسایل خدمت به زائران همچون بخورسوزها و مجمرها و عطرافشان ها، نشان های خادمی دوره های گذشته و معاصر، آرایه ها و نگاره ها مصحف ها و کتب خطی، و طرح و نقش های منحصربه فرد فرش ها و قالی های نفیس و انواع ظروف سفالی و فلزی، ابزار سوگواری و شادی و نظیر اینها برای طراحی و اجرای المان شهری و نمادها و یادمان های فرهنگی و هنری در سطح شهر مقدس قم بهره بسیاری برد.

از این روی دو مسئله زیباسازی شهری قم و تبلیغات محیطی موزه آستان بر پایه آثار قدیمی موزه مورد بررسی و همفکری قرار گرفت.

در این جلسه هم اندیشی، از رهگذر بازدید میدانی از تالارها و آثار موزه، ایده ها و پیشنهادات عملی مطرح شد و مورد تاکید و توافق طرفین قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha