یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تغذیه سالم

حوزه/ پایان نامه سطح سه حوزه علمیه خراسان با عنوان «بررسی فقهی تغذیه در خانواده با نگرشی بر سبک زندگی اسلامی» دفاع شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، جلسه دفاع پایان نامه سطح سه نرگس خاتون بیگی با موضوع «تغذیه در خانواده با نگرشی بر سبک زندگی اسلامی» با بررسی حجت الاسلام علی جلائیان در مقام استاد داور برگزار شد.

تدوینگر این پایان نامه با بیان اینکه در احکام و اندیشه اسلامی برای تغذیه اهمیت فراوانی در نظر گرفته شده است، گفت: از نظر آیات قرآن کریم پروتئین‌ها و مواد قندی، چربی‌ها و ویتامین ها و دانه‌ها مورد توجه می‌باشد؛ زیرا در سلامت روح و روان تأثیر به سزایی دارند.

وی با اشاره به اینکه در احکام اسلامی راجع به خوردنی‌ها و آشامیدنی‌های حرام و در روایات اسلامی دستورات و آداب فراوانی برای قبل، حین و بعد از غذا وجود دارد که نشان دهنده‌ی توجه اسلام به بهداشت روح و روان است، افزود: آن چه در کتب فقهی و روایی ما مورد توجه قرار گرفته، تغذیه مادر بعد از تولد فرزند و زمان شیردهی است به جهت این که تغذیه در اخلاق و رفتار و سبک زندگی انسان تأثیر به سزایی دارد.

خاتون بیگی با بیان اینکه نیاز انسان به غذا، مهم‌ترین و حیاتی‌ترین نیاز روزمره او است که از تولد تا مرگ وی را همراهی می‌کند و حتی انبیاء و اولیاء الهی نیز از این قاعده مستثنی نیستند، ادامه داد: رشد، طول عمر، تندرستی، آرامش اعصاب و روان، خلق و خوی و رفتار و توانمندی و قدرت، تکثیر نسل و تولید مثل و ... همه به نوعی وامدار تغذیه سالم هستند، از این رو قریب به دویست و پنجاه آیه قرآنی و ده‌ها روایت از معصومین در مورد غذا و تغذیه وارد شده است.

طلبه سطح سه حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه اسلام اهمیت زیادی به تغذیه داده و در این زمینه احکام فراوانی مطرح شده، جامعه اسلامی باید از احکام تغذیه کاملاً مطلع باشند و در جریان قرار بگیرند، اضافه کرد: به این جهت بحث بررسی فقهی تغذیه در خانواده با سبک زندگی اسلامی را گشوده‌ایم که تغذیه سالم در روح و روان آدمی مورد توجه قرار بگیرد؛ زیرا رابطه تنگاتنگی بین غذای پاکیزه و عمل صالح دیده می‌شود.

خاتون بیگی در پایان گفت: این پایان نامه در حقیقت می‌خواهد غذاهای حلال و حرام و پاکی ها را بیان نماید، زیرا لقمه حلال آثار و فواید بسیاری از جمله تقویت دین و دیانت، برکت در امور، نسل صالح، اصلاح اخلاق اجتماعی و ... را دارا است.

گفتنی است، تدوینگر این پایان نامه از هدایت و راهنمایی حجت الاسلام علی اکبر نوایی در مقام استاد راهنما و حجت الاسلام مرتضی نوروزی به عنوان استاد مشاور بهره برده است.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha