جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 10, 2024
کد خبر: 906954
۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
شهرداری قم

حوزه/ عملکرد شهرداری همچون ویترینی جلوی چشم شهروندان قرار دارد و شهروندان در این سال‌ها شاهد عملیات و فعالیت‌های مختلفی در مسیر عمران بوده‌اند و پروژه‌های متعددی در طول این سال‌ها به اتمام رسیده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه ابراهیم معتمدی در دومین کارگروه تخصصی اجتماعی فرهنگی سلامت، زنان و خانواده که در سالن کرامت استانداری برگزار شد، اظهار داشت: حوزه شهرسازی و بازآفرینی دارای جایگاه مهمی است و می‌توان با برنامه‌ریزی و مشارکت دستگاه‌های اجرایی، بسیاری از معضلات در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد را رفع کرد.

قائم مقام شهردار قم افزود: براساس پژوهش‌ها، نوع بافت شهری ارتباط مستقیمی با مدیریت آسیب‌ها دارد و این موضوع اهمیت شهرسازی و به خصوص بافت‌های رسمی و فرسوده را نشان می‌دهد.

معتمدی تصریح کرد: در حوزه شهرسازی خلاء ارتباطی بین حوزه‌های تصمیم‎گیر استان داریم و قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای ساماندهی بافت‌های تاریخی داریم و برای این بافت، محدودیت ارتفاعی در ساخت و ساز قائل می‌شوند.

وی بیان کرد: ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی در قم، نیازمند بازنگری و ساماندهی است و اگر بتوان از نظر قانونی به این بافت‌ها سامان داد، بخش زیادی از مشکلات رفع می‌شود، در این باره جلسات مشترک بین کارگروه‌ها شکل گرفت که نتیجه‌بخش نیست.

قائم مقام شهردار قم خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد توانمندی سازی ستاد بازآفرینی پیوست اجتماعی نیاز دارد و باید ستاد بازآفرینی در سطح شهرستان را تشکیل دهیم، تاکنون ۲۰ میلیارد تومان کفسازی برای بافت تاریخی انجام داده‌ایم و امید است بتوان ساماندهی بهتری را در ارتقای برای اهالی این بافت در نظر گرفت.

معتمدی گفت: محله اسماعیل‌آباد یکی از مناطق مهم در حوزه شهری است که به صورت غیرمجاز در سالهای گذشته احداث شده و باید درباره ساماندهی این محله تصمیم‌گیری شود، کاربری اراضی اسماعیل‌آباد فضای سبز است و پس از ساماندهی این منطقه می‌تواند به یک ظرفیت مهمی از نظر منظر و سیمای شهری در جوار مسجد مقدس جمکران دربیاید.

وی افزود: ۷۸ درصد از اهالی اسماعیل‌آباد اتباع و مستاجر هستند که می‌توان در انتقال به منطقه‌ای دیگر بخش زیادی از این ساختمان‌ها را برای ساماندهی آماده کرد، ازطرفی برای افرادی که در این جا ملکی دارند و یا حتی صاحبان بافت فرسوده در ۳۲ و ۴۸ هکتاری راه‌حلی پیدا کرد.

قائم مقام شهردار قم بیان کرد: در جایگزینی سکونت‌گاه‌های غیررسمی و صدها نفری که زیر دکل‌های پرفشار زندگی می‌کنند مسئول هستیم و باید برای آنها فکری شود و به ۴۸ هکتاری منتقل شوند، این طرح ۸ سال قبل تعیین تکلیف شد اما موانع پیش رو حل نمی‌شود.

معتمدی اظهار داشت: شهرداری وظیفه دارد معبر ۵۵ متری در اسماعیل‌آباد را تملک کند اگر وضعیت ریل متروکه مشخص و جمع‌آوری شود می‎توانیم معبر را تملک کنیم اما اگر جمع نشود تنها راه ۳۲ هکتاری است.

وی تصریح کرد: اسماعیل‌آباد به محدوده شهری الحاق شده و کاربری فضای سبز دارد قرار است برای جایگزینی با مالکان اصلی توافق شود ولی باید تصمیماتی اتخاذ شود که در این روند جذابیت ایجاد نکنیم و شاهد شکل‌گیری ده‌ها اسماعیل‌آباد دیگر به طور غیرمجاز نباشیم.

تقاطع فردوسی و بلوار پیامبر اعظم(ص) ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد/تقاطع ورودی جعفریه تا پایان سال به اتمام می‌رسد

مسعود بخشی در خصوص حوزه اجرا و نظارت بر پروژه‌های عمرانی، اظهار داشت: عملکرد شهرداری همچون ویترینی جلوی چشم شهروندان قرار دارد و شهروندان در این سال‌ها شاهد عملیات و فعالیت‌های مختلفی در مسیر عمران بوده‌اند و پروژه‌های متعددی در طول این سال‌ها به اتمام رسیده است.

مدیرکل نظارت بر امور عمرانی شهرداری قم افزود: در تلاش هستیم پروژه‌های نیمه‌کاره را در زمان‌بندی مشخص به سرانجام برسانیم، که در این راستا تسهیل رفت‌وآمد و عبور و مرور ترافیکی یکی از اهداف مهم در اجرای پروژه‌هاست.

بخشی با بیان اینکه این پروژه‌ها شامل اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح همچون تقاطع‌های امام علی(ع)، عمار یاسر و شهدای مدافع حرم و دسترسی تونل غدیر در محدوده خیابان انقلاب، پارکینگ شرقی و بزرگراه آیت‌الله بروجردی و تقاطع همسطح آیت‌الله بروجردی است، ابراز کرد: این پروژه‌ها با لطف خدا و نگاه مدبرانه شهردار در دست اجرا، نظارت و یا در حال بهره‌برداری قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از پروژه‌های شاخص در دست اجرا، تقاطع فردوسی و بلوار پیامبر اعظم(ص) است که عملیات عمرانی آن به مبلغ ۴۷ میلیارد تومان با پیشرفت فیزیکی ۵۳ درصد آغازشده و ۴۷ درصد دیگر نیز اجرایی می‌شود که بلوار فردوسی بعد از بازگشایی و تملکات به‌صورت زیرگذر از بلوار پیامبر اعظم(ص) عبور می‌کند.

مدیرکل نظارت بر امور عمرانی شهرداری قم بیان کرد: از دیگر پروژه‌های عمرانی شاخص در قم، پروژه تقاطع غیرهمسطح کمربندی امام علی(ع) و بلوار حضرت معصومه(س) است که این بلوار یکی از ورودی‌های قم از سمت جعفریه محسوب می‌شود و به لحاظ تردد دارای مزایای ترافیکی است، که در این خصوص زیرگذری که از زیر کمربندی امام علی(ع) عبور می‌کرد و وارد شهر می‌شد به دلیل عرض کم، سال‌هاست که مشکلاتی چون تصادف ایجاد می‌کرد.

بخشی عنوان کرد: در جهت رفع این چالش، پروژه عمرانی طراحی شد و پس از تصویب در شورای اسلامی شهر مورد اجرا قرار گرفت و با ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است که امیدواریم تا پایان سال عملیاتی شود.

تدوین و اجرای دستورالعمل ارزیابی عملکرد تامین کنندگان و پیمانکاران شهرداری

بهاءالدین دشتی در جلسه توجیهی دستورالعمل کمیته تخصصی ارزیابی عملکرد تامین کنندگان و پیمانکاران شهرداری که به میزبانی اداره کل بازرسی شهرداری قم تشکیل شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه دیدگاه شهرداری به تامین کنندگان و پیمانکاران پروژه‌های جاری به عنوان بازوان یاری دهنده مدیریت شهری است با هدف ارزشیابی کیفیت خدمات و توان مدیریتی و تخصصی پیمانکاران استان جلسه توجیهی دستورالعمل کمیته تخصصی ارزیابی عملکرد پیمانکاران برگزار شد.

مدیر کل بازرسی و نظارت بر عملکرد شهرداری قم با بیان اینکه در این جلسات مدیران و کارشناسان مناطق هشتگانه و سازمان های تابعه شهرداری نیز حضور داشتند، تصریح کرد: بستر اجرای دستورالعمل کمیته تخصصی ارزیابی عملکرد تامین کنندگان بصورت الکترونیکی به آدرس Project.qom.ir انجام و شاخص‌های مورد ارزیابی در این دستوالعمل در راستای بومی سازی سازمانی و براساس خرد جمعی و فعالیت‌های میدانی پیمانکاران و کارفرما تهیه شده که تا حد قابل قبولی میزان عملکرد پیمانکاران را ترسیم می‌کند.

دشتی با اذعان به اینکه این دستورالعمل در فاز اول با پروژه های عمرانی و بصورت پروژه محور شروع شده است، گفت: در پایان هر پروژه نسبت به سنجش آن کار اقدام می‌شود و در نتیجه با توجه به حدود تعیین شده در متن دستورالعمل در پایان زمان ارزیابی، پیمانکاران از لحاظ کیفی در ارائه خدمات به شهروندان طبقه‌بندی و در مورد عملکرد ایشان نتیجه‌گیری خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha