جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

حوزه/ معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه قم،‌ گفت: به منظور ایجاد درآمد پایدار برای بقاع متبرکه ، راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس در ۲۶ بقعه استان برنامه‌ریزی شده‌ که از این تعداد تاکنون ۱۱ نیروگاه آماده بهره‌برداری است.

به گزارش خبرگزاری حوزه غلامعلی رحیمی با اشاره به امکان سنجی بقعه‌های استان قم به منظور استفاده از مزیت‌های نسبی و ایجاد درآمد پایدار درآنها گفت: ایجاد نیروگاه‌های کوچک مقیاس یکی از رویکردهای مهم سازمان اوقاف برای ایجاد درآمد پایدار برای بقعه‌های کشور است که در این استان در گام اول تجهیز ۱۲ بقعه و در گام دوم ۱۴ بقعه به نیروگاه خورشیدی برنامه‌ریزی شده‌است.

معاون اداره کل اوقاف قم با بیان اینکه هر نیروگاه خورشیدی توان تولید ۳۰ کیلووات برق را دارد گفت: هزینه احداث هر نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس ۲ میلیارد ریال است که این هزینه صورت گرفته در چهار سال بازگشت سرمایه دارد.

رحیمی ادامه داد: برق تولیدی این نیروگاه‌ها برای مصرف بقعه‌ها نیست بلکه با اتصال این نیروگاه‌ها به شبکه سراسری، برق تولیدی آنها به وزارت نیرو فروخته می‌شود که این برق تولیدی تا ۲۰ سال خرید تضمینی دارد.

وی افزود: ۴۰۰ امامزاده واجب التعظیم در۱۰۱ بقعه متبرک در این استان وجود دارد که ۳۸ بقعه در داخل و ۶۳ بقعه خارج از شهر واقع هستند که نیمی از این بقعه‌ها نیازمند درآمد پایدار برای اداره و هزینه‌های جاری است.

معاون بهره وری اداره کل اوقاف قم،‌ اظهار داشت: توان تولیدی ۱۲ نیروگاه خورشیدی بقعه‌های قم که در گام اول وارد شبکه سراسری برق می‌شود ۳۳۰ کیلووات است و برای این بقعه‌ها سالانه درآمد پایداری ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: استحکام بنا و داشتن فضایی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر مربع، از جمله نیازهای ایجاد این نیروگاه‌های خورشیدی است که برای اجرای گام سوم نیز ۴۰ بقعه دیگر درحال امکان سنجی است.

رحیمی، با بیان اینکه بقاع متبرک از طریق نذورات مردمی اداره می‌شوند و بودجه مصوب دولتی ندارند، افزود: اداره کل اوقاف قم آمادگی کاملی برای جذب کمک‌های خیران و واقفان استان برای مشارکت در این‌گونه طرح‌ها دارد و اگر افرادی بخواهند از این طریق به بقاع متبرکه کمک کنند، می‌توانند به ادارات اوقاف استان مراجعه کنند.

وی، ضمن استقبال از هر ایده خلاقانه برای ایجاد درآمد پایدار برای بقعه‌های استان ادامه داد: از تمام طرح ها و ایده های خلاقانه برای ایجاد درآمد پایدار متناسب با ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی و همچنین شان و منزلت امامزادگان، به منظور ارتقای خدمت به زائران استقبال می‌شود.
هم اکنون در ۱۵۰ بقعه متبرک در سراسر کشور نیروگاه خورشید راه اندازی شده‌است که سازمان اوقاف و امور خیریه افزایش آنها به یک هزار نیروگاه را در دستور کار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha