جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مصاحبه با مدیر رادیو معارف

حوزه/ رادیو معارف در بحث سبک زندگی و عفاف و حجاب دغدغه مند است و برای همین بخشی از برنامه این رادیو ترویجی، تبیینی و بخشی به صورت مطالبه است و در این حوزه از مسئولین و نهادهای مربوطه مطالبه گری می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مسئله ترویج عفاف و حجاب  از مسائل بسیار مهم این روزهای کشور است، موضوعی که از نگاه تیز بین رهبر انقلاب دور نمانده و دائم بر اهمیت و توجه به این سنگر تأکید دارند، در این رابطه یکی از رسانه هایی که می تواند درعرصه ترویج عفاف و حجاب نقش آفرین باشد، رسانه ملی و رادیو، است. خبرنگار خبرگزاری حوزه در این رابطه گفت وگویی با مسعود کاویانی، مدیر رادیو معارف انجام داده است که در ادامه می خوانید:

با توجه به هفته عفاف و حجاب، رادیو معارف چه برنامه هایی برای ترویج این مسئله داشته و چه قدر توانسته در رقابت با رقبای ضد ارزشی خود، موفق باشد؟

معتقدیم بحث فرهنگ تنها حجاب و عفاف نیست، ولی بخشی از آن در ارتباط با عفاف و حجاب و از ضروریات دین و جزو شعائر و نماد اسلام به شمار می رود. حجاب نماد و عفاف پیوست رفتاری است و باید به هر دو توجه شود. شخص با حجاب در مرحله اول فرد متدین و بی حجاب را فرد بی توجه به حوزه دین تلقی می کنیم و برای همین باید به ضرورت آن توجه داشت.

حجاب به عنوان قانون در نظام جمهوری اسلامی به شمار می رود، ولی متأسفانه در این سالهای مختلف در سنگر سازی موضوع عفاف و حجاب کم کاری هایی صورت گرفته و در جامعه به عنوان آسیب اجتماعی نگاه می شود؛  به خوبی از سوی متولیان این سنگر فرهنگی حفظ نشده است و براین باوریم که در حوزه فرهنگ به خصوص عفاف و حجاب اگر سنگری دچار آسیب شود، به سادگی نمی توان بدست آورد. احساس بنده این است که  این سنگر را از دست نداده ایم، بلکه دچار آسیب شده است و کم کاری کرده ایم و باید پر قدرت تر وارد حوزه فرهنگ و بحث حجاب و عفاف شویم.

مسئله مهم در رابطه با حجاب و عفاف این است که به عنوان مسئله فرهنگی و اجتماعی به آن نگاه کنیم نه امنیتی. موضوع امنیتی  قوه قهریه برای جمع کردن چند مورد تخلف است. نباید این وظیفه را بر عهده نهادهای امنیتی قرار داد، بلکه اینجا نقش متولیان فرهنگی باید پررنگ تر باشد. مسلما اگر سبک زندگی درست و صحیح ترویج شود، حجاب و عفاف هم به خوبی ترویج می شود و هر نهادی حتی رسانه در این رابطه مسئولیت دارند و باید عهده دار مسئولیت و در نوع مسئولیت خود نسبت به عملکرد خود پاسخ گو باشند. سهم رسانه در حوزه عفاف و حجاب، برنامه سازی، ترویج و تبیین و باور سازی است و در این رابطه برنامه های خاصی به صورت مستمر در طول سال پخش شده. برنامه پرسمان تربیتی و پرسمان خانواده هم در همین رابطه می باشند. رسانه پیوست است و موضوع حجاب در جای خود باید فعالیت شود و رسانه به عنوان پیوست رسانه ای وارد میدان و مطالبه گری کند و از متولیان فرهنگی بخواهد چه کاری انجام شده است. این ها نقش رسانه است که در حال انجام می باشند.

با عملکرد حجاب استایلها چه قدر موافق هستید؟ رسانه ملی چه نقشی در ترویج حجاب داشته باشد؟

برای حجاب تعریف خاصی شده. استفاده از این نوع حجاب بیشتر مدل است تا حجاب. این موارد نه تنها نمی تواند مروج حجاب باشد بلکه آسیب زننده باشند. اگر رسانه یا هر شخصی بخواهد در بحث حجاب و عفاف و یا سایر مسائل موثر واقع شود، باید خود عامل باشد. رسانه خودش باید عفیف و متصف به حجاب باشد، تا بتواند مبلغ ومروج و فرهنگ ساز باشد. رفتار رسانه در دعوت از کارشناس، نوع بیان عفیفانه، معرفی و دعوت از الگو در بحث عفاف و حجاب از جمله مواردی است که رسانه می تواند با نوع عملکردش مؤثر واقع شود. در بحث عفاف و حجاب بعد از نقش خانواده، مدارس آموزش و پرورش، معلم و مسجد می تواند اثرگذار باشند.

برخی معتقدند رسانه ها در تضاد با سایر نهادها در امر برنامه سازی، تبلیغات و فیلم سازی حرکت می کنند؟

رسانه، سعی کرده در حوزه برنامه سازی، فیلم و... در حوزه ترویج فرهنگ دینی و اسلامی و عفاف و حجاب عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد و در تضاد با عملکرد نهادهای تبلیغی حرکت نکند. متأسفانه این کم کاری در حوزه فرهنگی و عفاف و حجاب در همه نهادها است. نهادها عملکرد مناسبی در حوزه فرهنگی نداشته اند و این مسئله قابل بررسی است. با کمک همه نهادها می توان کارهای خوب و فاخری در عرصه عفاف وحجاب کرد، این کار شدنی و امری حتمی است.

رسانه چه کمکی می تواند در باور پذیری عفاف و حجاب داشته باشد؟ چه برنامه ای در این موضوع تولید شده است؟

رادیو معارف همه برنامه هایش در حوزه سبک زندگی و رفتار مؤمنانه است و در همین رابطه بحث عفاف و حجاب قرار دارد. منتها در برخی مواقع و زمان های خاص و به دلیل شرایط خاص، برنامه های ویژه ای مانند نشان عفاف، رو به راه، سلام زندگی اختصاص به بحث عفاف و حجاب دارد و به دنبال پرداختن به آسیب های اجتماعی در حوزه عفاف و حجاب در طول سال است. رادیو معارف در بحث سبک زندگی و عفاف و حجاب دغدغه مند است و برای همین بخشی از برنامه این رادیو ترویجی، تبیینی و بخشی به صورت مطالبه است و در این حوزه از مسئولین و نهادهای مربوطه مطالبه گری می کند.

امروز یکی از سوالات مهم با وجود شرایط سخت اقتصادی در حوزه عفاف و حجاب از مسئولین این است که بعضی از خانواده ها دوست دارند فرزندشان چادر داشته باشند، آیا می توان با این شرایط سخت، چادر خرید!،  چرا شرایطی فراهم نمی شود که خانواده ها بدون دغدغه و نگرانی چادر را به راحتی تهیه کنند. این مطالبه ای است که رادیو معارف از مسئولین در این حوزه دارد.

رادیو معارف خود را دنباله روی مکتب شهید قاسم سلیمانی می داند و بی حجاب ها را رها نکرده به سمت شان رفته و برنامه هایی را برای جذب شان تهیه کرده است. در این رابطه می توان به برنامه «نشان عفاف» اشاره کرد که به این امر پرداخته است.

مثلا امربه معروف و نهی از منکر هم می تواند در خدمت حجاب و علیه حجاب باشد. ما  امر به معروف را به عنوان «آیین مهربانی» معرفی کرده ایم، اما آیا در عمل توانسته ایم طوری معرفی کنیم که شرایط جذب را مهیا کنیم. آقا و خانم آمر و ناهی در بحث امر و نهی آیا به عنوان تکلیف عمل کرده یا فقط امر و نهی کرده است؟ به نظر می آید بحث امر به معروف و  نهی از منکر نیاز به آموزش دارد.   همه تلاش این است رادیو معارف به عنوان رسانه تراز اسلامی، مصداق بارز آن دانشگاهی که امام راحل و امام خامنه ای گفته اند« رسانه مصداق دانشگاه است»، امید است رادیو به آن جایگاه برسد و رسیده و در این امر تلاش بیشتری هم کند. برای همه اقشار برنامه داشته باشد. به مسائل ارزشی پایبند باشد. محیط پاک و عفیف باشد. سعی این است قبل از این که پیامی به مخاطب بدهیم، در همه مسائل عفاف و حجاب و... خود عامل و اثرگذار باشیم.

خبرنگار: قربان اسلامی نژاد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    0 0
    رسانه صدا و سیما بخصوص معارف می بایست ، از تضاد برنامه ای بیرون بیابد . معارف از طرفی به پخش برنامه های روشنگرانه در زمینه حجاب می پردازد ، و از طرف دیگر با پخش اشعار عرفانی دارای واژه هایی مانند زلف ، چشم و ابرو و ... با خوانندگی لهوی و ضدعرفانی به جنگ با کارکرد آگاهی بخشیش می رود !
    • حسینی IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      0 0
      همچنین برنامه هایی درباره مبارزه با موادمخدر و مسکرات پخش می کند و از آن سو میان برنامه هایی با محتوای می و شراب و ساقی و ...!
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    0 0
    « بندهٔ یک دل منم بند قبای ترا چاکر یکتا منم زلف دو تای ترا » این شعریست که بارها بعد از زمزم احکام پخش شده است . اصلا شیوه و ریتم خواندن شعر چه سنخیتی با برنامه مذکور دارد ؟! های های ! یعنی چه ؟!
    • همایون IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
      0 1
      چ اندیشه ی ساده لوحانه ای.امثال شمان ک با این سطحی انگاری ها مانع پیشرفت میشن...در جواب دیگری: شما از می فقط عرق و مشروب میشناسی!! برو یکم مطالعه کن و شعر بیشتر بخون...خودم امام خمینی ام کلی اشعار با می و ساقی گفته ک منظورش مشخصه عرفانیه..هر چند بحث کردن سر این چیزای ساده واقعا وقت تلف کردنه..یکم مطالعه!!!!
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    0 0
    اگر رسانه رسالت خودش رو در بعد فرهنگی درست و کامل و بدون تضاد ، انجام داده بود ، نیاز به برخورد امنیتی به حد اقل ممکن می رسید اگر صفر نمی شد .
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    0 0
    چرا رادیو معارف قادر نیست از صلوات مجالس به عنوان میان برنامه مفرح بهره ببرد ؟! صلوات با آهنگ و ریتم غیرمردمی ، معنویتی به مخاطب نمی دهد .
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    0 0
    صدا و سیما در عمل نشان داده است که اگر روی مساله ای تمرکز کند ، موفق می شود ، اما در موضوع حجاب ، علاوه بر تضاد و تعارض برنامه ها ، مقطعی بودن آنها هم نقص مهم دیگریست .
  • حسینی IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 0
    و برنامه هایی درباره لزوم علم آموزی و ضرورت توجه به مساجد و از آن سو میان برنامه‌هایی با محتوای "که من از مسجدو از مدرسه بیزار شدم"!
    • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
      0 0
      احسنت . گر چه آن شعر عرفانی معنی خوب خودش را دارد ، اما اشعاری که معانی عمیقشان قابل فهم برای عموم مخاطبان نیست را بکاربردن ، نه تنها در مسیر هدایت عمومی کمکی نمی کند ، که متاسفانه وسیله کج فهمی و گمراهی قرار می گیرد . همین شعر (که علی الظاهر از اشعار عرفانی امام راحل رضوان الله تعالی علیه باشد) اگر در یک برنامه عارفانه مطرح و بجا خوانده شود ، برکات خاص خود را دارد و باعث ارتقای معرفتی و کیفیت عمل بنده خدا می شود .