سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) بهاباد

حوزه/ نشست مجازی «تبیین فلسفه حجاب» از طریق پیام رسان ایتا در مدرسه علمیه خدیجه کبری(س) بهاباد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، ابراهیم دهقان در نشستی که به صورت مجازی و از طریق پیام رسان ایتا در جمع بانوان طلبه بهابادی برگزار شد، در تبیین حجاب، اظهار داشت: حجاب در جهان بینی اسلامی ما ریشه الهی دینی دارد و خداوند در آیات متعدد قرآن کریم به همین امر اشاره و تأکید می کند.

وی افزود: از طرف دیگر، در منابع مختلف فقهی و روایی موضوع حجاب به عنوان محور اصلی مسائلی که غالب مسائل شرعی به آن گره خورده و جزو وظایف اصلی زن مسلمان شمرده شده بر آن تأکید شده است.

کارشناس مسائل اجتماعی در ادامه با اشاره به آیات ۳۰ و ۳۱ سورة مبارکه نور در زمینه پوشش و حجاب زنان، گفت: خداوند ابتدا به شرح وظایف مردان می پردازد و در آیه ۳۱، وظایف زنان را تشریح می کند.

دهقان ادامه داد: دستور اول که هم برای مردان ذکر شده و هم برای زنان، مبارزه با چشم چرانی است «به مردان و زنان با ایمان بگو که چشم های خود را فرو گیرند و از نگاه کردن به نامحرم خودداری کنند».

وی به تشریح این آیه شریفه پرداخت و افزود: «یغضوا» از ماده «غض» در اصل به معنی کم کردن و نقصان است و در بسیاری از موارد در کوتاه کردن صدا یا کم کردن نگاه گفته می شود، بنا بر این آیه نمی گوید مؤمنان باید چشمهایشان را فرو بندند، بلکه می گوید باید نگاه خود را کم و کوتاه کنند، و این تعبیر لطیفی است به این منظور که اگر انسان به راستی هنگامی که با زن  یا مرد نامحرمی روبرو می‏ شود بخواهد چشم خود را به کلی ببندد ادامه راه رفتن و مانند آن برای او ممکن نیست، اما اگر نگاه را از صورت و اندام او برگیرد و چشم خود را پائین اندازد گویی از نگاه خویش کاسته است و آن صحنه ‏ای را که ممنوع است از منطقه دید خود به کلی حذف کرده است.

کارشناس مسائل اجتماعی خاطرنشان کرد: قابل توجه اینکه قرآن نمی ‏گوید از چه چیز چشمان خود را فرو گیرند(و به اصطلاح متعلق آن فعل را حذف کرده) تا دلیل بر عموم باشد، یعنی از مشاهده تمام آنچه نگاه به آنها حرام است چشم برگیرند، اما با توجه به سیاق آیات مخصوصا آیه بعد که سخن از مسئله حجاب به میان آمده به خوبی روشن می شود که منظور نگاه نکردن به زنان و مردان نامحرم است، شأن نزولی هم که درباره این آیه ذکر شده است این مطلب را تأیید می کند.

دهقان با استفاده از آیه ۵۹ سوره مبارکه احزاب که از واژه «جلباب» استفاده کرده است، گفت: از این آیه می توان برداشت کرد که چادر بهترین و کامل ترین نوع حجاب است‌. به عبارت دیگر حجاب کامل حجابی است که تمام برجستگی های زن را به صورت کامل بپوشاند.

وی در ادامه افزود: حقیقت آن است که وقتی زن پوشیده و باوقار از خانه بیرون می رود و جانب عفاف و پاکدامنی را رعایت کند، فاسدان و مزاحمان جرأت هتک حیثیت او را در خود نمی‏ یابند و بیماردلانی که در پی شکار می‏ گردند، فرد دارای حریم را شکاری مناسب نمی‏ بینند.

کارشناس مسائل اجتماعی افزود: در روایات آمده است «المرأة ریحانة»، زن همچون ریحانه یا شاخه گلی ظریف است و بی‏ تردید اگر باغبان او را پاس ندارد، از دید و دست گلچین مصون نمی‏ ماند.

دهقان تصریح کرد: قرآن کریم در آیه ۲۳ سوره واقعه، زنان ایده آل را که در بهشت جای دارند، به مروارید محجوب و پوشیده در صدف تشبیه می‏ کند: «کأَمْثالِ اللولو الْمَکنُونِ».

وی در جمع بندی نشست خود اهداف پوشش و حجاب در اسلام را به سبب حفظ ارزش و کرامت زن،حفظ و تحکیم روابط زن و مرد، برای مصون ماندن زنان و مردان و دختران و پسران از گناه، برای برقراری روابط درست بین زن و مرد، برای جلوگیری از بازیچه شدن زنان و دختران است، جلوگیری از فساد مردان، برای حفظ ارزش های انسانی و اسلامی، حفظ نظام طبیعی حاکم بر جهان و  سعادت و کمال دنیوی و اخروی زنان و مردان  برشمرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha